Haas wist gat na verliezen Russische sponsor op te vullen: 'We zijn er om te blijven' Formule 1
Formule 1

Haas wist gat na verliezen Russische sponsor op te vullen: 'We zijn er om te blijven'

Haas wist gat na verliezen Russische sponsor op te vullen: 'We zijn er om te blijven'

In februari van 2022 verloor Haas hun Russische sponsor die met Nikita Mazepin meekwam. Uralkali, een Russisch bedrijf dat tevens één van de grootste producenten van potas ter wereld is, kon Haas goed financieel ondersteunen. Na de start van de invasie van Oekraïne heeft Haas besloten afscheid te nemen van Mazepin, en dus ook van sponsor Uralkali. Steiner had al aangegeven daar geen spijt van te hebben. De weg van de Amerikaanse formatie en de recente, nieuwe sponsor MoneyGram laat zien dat Haas er is om te blijven.

Voor de start van het 2022-autosportseizoen werd de wereld opgeschrikt door de Russische invasie van Oekraïne. De FIA besloot dat Russische coureurs ook niet meer onder de Russische vlag mee mochten doen, waardoor Mazepin zijn zitje op het spel stond. Haas nam afscheid van de Rus, maar ook van de grote sponsor die hij meenam. Met Mazepin vertrok Uralkali. Na het 2021-seizoen wist Motorsport.com te melden dat het Russische bedrijf zo'n 13 miljoen dollar in de Amerikaanse formatie had gestoken. Haas is niet zo rijk aan financiële middelen, dus dit kon best een probleem opleveren. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn.

'We hebben er absoluut geen spijt van', gaf Haas-teambaas Guenther Steiner eerder in 2022 al aan bij Speedcafe.com. 'Na de invasie van Oekraïne konden we geen andere beslissing nemen. Als ik erop terugkijk, hebben we het juiste gedaan. Het heeft dan ook geen financiële impact gehad', stelt Steiner. 'Het heeft wel invloed gehad op het begin van het 2022-seizoen, maar er was veel werk te doen om ons daar te krijgen waar we wilden zijn. Toen we in Bahrein begonnen met racen, toen werd weer zichtbaar hoe snel het leven in de Formule 1 kan gaan', lijkt Steiner zijn schouders op te halen. 'We hebben daarna nooit over onze schouders gekeken, maar het beste eruit gehaald. Die uitdaging gaf ons een kans', aldus de Italiaans-Amerikaanse teambaas.

In combinatie met MoneyGram is Haas er om niet uit de sport te vertrekken

Onlangs heeft Haas hun nieuwe logo bekendgemaakt met de nieuwe titelsponsor MoneyGram. Het Amerikaanse geldtransfer bedrijf moet de hoofdpijn van financiële problemen wegnemen. 'We zijn er om te blijven', zegt Steiner stellig. 'Het is niet alleen het financiële aspect, maar MoneyGram is ook een goed bedrijf dat, ondanks dat het een Amerikaans bedrijf is, 75 procent van hun zaken over de hele wereld doet. Dus het feit dat ze onderdeel willen zijn laat zien hoe goed de Formule 1 is en dat ze Haas kozen omdat ze denken dat we op de goede weg zijn', aldus Steiner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws