Nu de druk op de schouders van Yuki Tsunoda begint toe te nemen en Max Verstappen mogelijk een schorsing aan de broek krijgt als hij er nog een strafpunt bij krijgt in Canada, heeft Helmut Marko door laten schemeren dat er een kans is voor Isack Hadjar. Red Bull Racing spreekt lovend over de Franse coureur en ziet hem grote stappen maken bij het zusterteam. Hadjar wil daar het liefst nog even blijven.
Het eerste raceweekend in Melbourne was lastig voor hem, maar vanaf de tweede race ging Hadjar als een speer. De jonge coureur heeft inmiddels meer punten verzameld dan Lawson en Tsunoda bij elkaar en laat elk weekend een goede indruk achter op Marko en Christian Horner. De rookie staat in de spotlights en dat betekent bij Red Bull dat hij meegenomen wordt in de gesprekken over het zitje naast Verstappen.
Zelf vindt hij het echter beter om nog even bij Racing Bulls te blijven. Hij heeft gezien wat een te vroege promotie kan doen. 'Het is terecht om dat te zeggen, ja', begint Hadjar tegenover de pers in Canada. 'Liam en Yuki zijn allebei coureurs met veel kwaliteit en talent, dus het is logisch om te zeggen dat het lastig zou worden. Ik ben wel benieuwd. Dat is het enige wat ik kan zeggen, dat ik benieuwd ben hoe het is naast Max', geeft hij toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nog niet klaar
Nu al promoveren zou te vroeg zijn. Hadjar is dan ook open en eerlijk over zijn gevoelens. 'Ik voel me er nog niet klaar voor. Dat is een feit', stelt hij. 'Het lijkt me goed om ervaring op te doen en te blijven waar ik nu ben. Ik geniet van ieder weekend en ik leer ook elk weekend veel. Ik voel me comfortabel in deze auto, dus laten we zien wat de toekomst brengt. Het is als Red Bull-junior natuurlijk wel normaal om het traject te volgen en daar ooit heen te gaan', weet Hadjar.
Racing Bulls fungeert immers nog steeds als opleidingsteam en is het wel de bedoeling dat Hadjar ooit doorstroomt naar het grote team. Marko heeft aangegeven dat Tsunoda het seizoen sowieso af zal maken bij Red Bull, al verandert de Oostenrijker vaker plotseling van gedachten. Hadjar zou dan ook graag het jaar af willen maken bij Racing Bulls en daarna evalueren wat te doen. Hij heeft gezien hoe het nu gaat met Lawson en Tsunoda en wil vermoedelijk niet hetzelfde meemaken.
Lastige auto
De jonge Fransman weet van zijn twee teamgenoten hoe lastig het is om de RB21 te besturen. Al een paar jaar wordt gezegd dat Verstappen de enige is die in die auto kan rijden. Tsunoda ontdekt nu hoe lastig het is, Lawson heeft er een paar races van mogen proeven voordat Red Bull hem terugzette naar Racing Bulls. 'Ik heb nog niet echt te maken gehad met een lastige auto. Deze auto is vrij consistent en niet zo lastig om in te rijden', geeft Hadjar aan. 'Ik heb in ieder geval nog geen weekend gehad waarin de auto vreselijk aanvoelde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij weet dat dat betekent dat hij nog geen ervaring heeft om een auto 'vanaf nul naar een betere set-up te brengen' tijdens een raceweekend. Dat doet Red Bull immers veel. Gedurende de trainingen zoeken ze naar de beste afstellingen en is het soms constant dingen aanpassen. 'In dat opzicht kan ik vooral over het technische aspect nog veel leren', zegt Hadjar. 'Dan gaat het vooral om begrijpen wat een F1-auto nodig heeft om sneller te gaan.'
Drie jaar
Hadjar lijkt te denken dat het nog wel even duurt voordat hij dat allemaal onder de knie heeft. Voormalig teambaas Franz Tost is van mening dat coureurs zeker drie jaren nodig hebben voordat ze klaar zijn om naar Red Bull te gaan, uitzonderingen daargelaten. 'Zelfs na tien jaar blijven coureurs leren en zichzelf ontwikkelen', reageert Hadjar instemmend. 'Dat is een terechte opmerking, denk ik. Je kunt het ook al wel eerder goed doen bij het topteam, maar het is logisch wat hij zegt.' Wederom bewijzen Lawson en Tsunoda dat. 'Daar wil ik hen niet naar vragen, want dat is best een lastig onderwerp om over te praten', aldus Hadjar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties