De nieuwe technische reglementen die ingingen tijdens de Grand Prix van Spanje hebben McLaren niet afgeremd. Integendeel zelfs. In Barcelona pakte Oscar Piastri de poleposition met de grootste marge van het seizoen. Toch denken sommigen dat niet alles in orde is met de MCL39. Analisten Michael Schmidt en Giorgio Piola ontdekten iets bijzonders aan de voorzijde van de McLaren.
'Langzaam begint het tot de tegenstanders van McLaren door te dringen dat de MCL39 meer dan één geheim met zich meedraagt', begint Schmidt in zijn analyse voor Auto, Motor und Sport. De concurrentie dacht eerst dat de Britse renstal een truc had om de bandentemperaturen onder controle te houden, maar na onderzoek van de FIA in Miami werd de Britse renstal vrijgesproken. Ook de vleugels, die vanaf Spanje aangepast moesten worden, deden niets.
McLaren was in Barcelona nog net zo dominant als altijd, waardoor er nieuwe speculaties rondgingen. 'Het is een vorm van dominantie die moeilijk te bevatten is. De concurrentie heeft moeite het geheim van de oranjegekleurde bolides te doorgronden, omdat ze geen uitgesproken sterke of zwakke punten hebben', vervolgt Schmidt. 'Ze blinken nergens echt uit, maar zijn overal goed. Als er al iets afwijkends is, dan is het de lage topsnelheid.'
Volgens de Duitse journalist zijn daar verklaringen voor. 'De opvallendste eigenschap is hoe McLaren met haar banden omgaat. Het zijn de enige auto's die de zachtste banden in de kwalificatie over een hele ronde optimaal benutten', merkt hij op. 'Nog opvallender is dit gedrag in de race. De concurrentie verliest na enkele ronden grip omdat de banden oververhit raken. Bij McLaren blijft de temperatuur stabiel. De auto bevat kleine geheimen die moeilijk te ontrafelen zijn.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Dry ice?
Sinds de zomer van 2023 heeft McLaren via een ontwikkelingscyclus met zes grote updates en talloze detailwijzigingen een auto gebouwd die van neus tot achtervleugel geoptimaliseerd is. 'De voorvleugel, de geometrie van de vooras, de draagarmen en de venturi-kanalen aan de voorkant vormen een samenhangend geheel dat het centrum van de downforce precies in het midden legt: precies waar de coureur zit en het chassis rust', legt Schmidt uit.
'Daarom heeft McLaren haar eigen koelsysteem voor de cockpit. Een speciale vloeistof circuleert door een systeem van koelkanalen. De randen van de vloer, de sidepods en de achterste remkoeling zijn zo ontworpen dat ze luchtwervelingen creëren die de spleten tussen de diffuser en de achterwielen effectief afdichten', vervolgt de Duitser. 'De koeling van het totale voertuig is zodanig verbeterd dat er minder storende ventilatieopeningen nodig zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Technisch analist Giorgio Piola heeft het ontwerp van McLaren nagetekend. 'Hij had opgemerkt dat McLaren bij warmere races een speciale tank had gemonteerd aan de voorkant van de MCL39, buiten het chassis', worden zijn woorden geciteerd bij de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'Volgens de geruchten gaat het om een houder die ongeveer drie kilo droogijs kan bevatten, bedoeld om de cockpit te koelen. Het onderste deel van het chassis neemt namelijk de warmte over die wordt opgewekt door de titanium skid blocks.'
Red Bull vroeg om duidelijkheid
Motorsport.com Italia vermeldt tevens dat Red Bull Racing de FIA om duidelijkheid heeft gevraagd. 'In een brief aan de FIA vroegen ze wat wel en niet is toegestaan op dit gebied. Zelfs na de 'beperkingen' die werden ingevoerd in Imola en Spanje, heeft McLaren niets van haar voordeel verloren. De FIA heeft deze tank aan de voorkant van de wagen toegestaan, hoewel het logischer zou zijn geweest om hem dichter bij het zwaartepunt te plaatsen en niet voorbij de vooras.'
De reden daarvoor is simpel: volgens het reglement mag droogijs niet in contact komen met de brandstoftank en de brandstofleidingen. 'Want naast het koelen van de coureur zou je dan ook de brandstof kunnen koelen, en dat is ten strengste verboden volgens het technische reglement van de F1. Hoe kouder de brandstof, hoe meer vermogen je kunt genereren, en dus ook betere prestaties.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties