Nog één strafpunt erbij en Max Verstappen moet een weekend langs de zijlijn toekijken. Na de Grand Prix van Spanje bespraken veel analisten en journalisten direct al dat het niets zou veranderen aan de manier waarop Verstappen rijdt en vecht. De Nederlander geeft op de mediadag in Canada zelf antwoord op die kwestie voor de microfoon van Sky Sports.
De viervoudig wereldkampioen stond na het incident in Barcelona ook al onverschillig voor de camera. Hij werd toen ondervraagd door Rachel Brooks. Zij vroeg zich af of Verstappen opzettelijk instuurde op George Russell. Volgens hem was dat niet relevant. Brooks vond van wel, voor de fans en kinderen die keken en zijn inhaalactie in Imola nog zo bewonderden. 'Nou, dat is jouw mening. We laten het hierbij', zei Verstappen.
Twee weken later wordt hij door Craig Slater ondervraagd, die vaak iets milder is. 'Het nadeel is dat je nog maar één punt verwijderd bent van een mogelijke schorsing. Ik wil je vragen hoe je daarover denkt, of je denkt dat anderen misschien anders tegen je racen om je in een moeilijke positie te brengen. Hoe gaat dat in je hoofd?' vraagt Slater. 'Het is aanwezig', zegt Verstappen, die bevestigt dat hij zich ervan bewust is dat hij elf strafpunten heeft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik bedoel, je kunt er niets aan doen. Dus we focussen gewoon op wat er komen gaat en proberen elke keer het beste te doen', zegt de viervoudig wereldkampioen. 'Het verandert mijn aanpak in ieder geval niet, maar ik kan niet voor anderen spreken', haalt hij zijn schouders op. George Russell had zich er al over uitgesproken en gaf aan dat het incident hem een voordeel gaf. Mogelijk kiezen coureurs ervoor om wat steviger terug te vechten als ze hem tegenkomen in Canada.
Niet ideaal
Verstappen weet dat het een verre van perfect scenario is, maar maakt zich er ook niet druk om. Hij moet zich in Canada en Oostenrijk nog even gedragen, daarna vervallen de eerste twee strafpunten. Dat zou betekenen dat hij met negen strafpunten de tweede seizoenshelft ingaat. Dat is alsnog niet ideaal. 'In het algemeen is een race missen niet ideaal', zegt Verstappen zelf ook. 'Het is ook niet het einde van de wereld', sluit hij het interview af.
De viervoudig wereldkampioen is sinds het incident in de persconferentie in 2024 steeds vaker kort van stof in de media. Als hem gevraagd wordt naar de straf die hij krijgt, geeft hij aan dat hij 'zijn mening toch niet mag geven, en dat het beter is om er niets over te zeggen'. In Barcelona wilde hij dan ook liever over de race praten dan over de strafpunten. Tot de slotfase van de Grand Prix van Spanje had Verstappen immers een goede pace te pakken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Russell en Verstappen spraken elkaar
Verstappen kwam na de race terug op zijn actie en verklaarde op Instagram dat het niet had mogen gebeuren. Russell was blij dat de 27-jarige dat inzag en liet op de persdag in Montréal weten dat ze elkaar nog hadden gezien op het vliegveld in Nice. Verstappen vloog die dag naar Nederland om zijn zusje en haar kinderen te bezoeken. Vriendin Kelly Piquet en pasgeboren dochtertje Lily gingen mee. 'Ik was het incident in Barcelona toen alweer vergeten', zei Russell.
'We hebben meer over zijn gezin gepraat dan over de race', vertelde de Brit. Mocht het wel zo zijn dat Verstappen in Oostenrijk geschorst wordt, dan heeft Red Bull opties klaarliggen. De FIA heeft een uitzondering goedgekeurd om Arvid Lindblad een superlicentie te geven, waardoor Liam Lawson of Isack Hadjar een race in Verstappens zitje kunnen rijden. Lindblad zal dan het zitje bij Racing Bulls opvullen. Zo ver is het echter nog niet, en men gaat er dan ook vanuit dat Verstappen in Oostenrijk gewoon achter het stuur zit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties