Nog niet zo lang geleden gaf Max Verstappen aan dat de auto van het zusterteam van Red Bull Racing eruit zag alsof die auto veel makkelijker om in te rijden was. Het zei volgens hem veel dat Yuki Tsunoda in die auto wél punten kon pakken. De VCARB02 is één van de verrassingen van het seizoen, maar Pierre Waché weet zeker dat Verstappen ook in die auto niet blij zou zijn.
De technisch directeur van Red Bull ontkent daarbij zeker niet dat de RB21 een lastige auto is. De auto heeft trekjes van de RB20 geërfd en is nog steeds lastig te besturen op circuits met veel hobbels, kerbs en langzame bochten. Zo troffen circuits als Monaco en Miami de pijnpunten van de auto, maar blonk Verstappen uit op snelle banen zoals Imola en Suzuka. In Barcelona was hij kort van stof over de moeilijkheden.
Precies een jaar geleden luidde Verstappen daar de noodklok, en zag vervolgens dat zijn voorspellingen uitkwamen. 'Yuki is ook geen pannenkoek', verdedigde hij zijn teamgenoot. 'Wat dat betekent? Dat mag je zelf invullen', aldus de viervoudig wereldkampioen. Eerder in het seizoen werd druk gespeculeerd, en deels gegrapt, of het een mogelijkheid was dat Verstappen overstapte naar Racing Bulls, omdat die auto volgens hem makkelijker was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waché reageert
Ondertussen lijkt Verstappen die mening nog steeds te hebben. Waché denkt echter dat het geen goed idee is om de RB21 aan te passen volgens het concept van het zusterteam. 'We hebben geen kopie van de Racing Bull nodig', zegt de Fransman, geciteerd door Motorsport Week. 'Ik weet zeker dat Max niet blij zou zijn als we hem zo'n auto zouden aanbieden. Hij is onze belangrijkste troef als het om resultaten gaat', weet Waché.
'We willen de auto niet makkelijker maken door het totale potentieel te verlagen', concludeert hij. Het aanpassen van één deel van de auto heeft gevolgen voor andere gebieden, en dat is het gevaarlijke bij het doorvoeren van veranderingen. Als Red Bull besluit om de RB21 een minder lastige auto te maken, betekent het dat de auto langzamer wordt. Tsunoda kan er dan misschien wel in rijden, maar overall heeft het geen positieve invloed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda komt niet in de buurt
Voor Waché is het op dit moment ook lastig, omdat de auto van Tsunoda compleet andere data levert. De Japanner komt niet dicht genoeg in de buurt bij Verstappen. Aan de andere kant van het veld rijden levert vanzelfsprekend andere informatie en feedback op dan de feedback die Verstappen vooraan het veld kan leveren. Dat is immers al jaren zo bij Red Bull. 'Als technisch directeur heb ik feedback nodig van beide coureurs', zegt Waché.
'Het beste zou zijn als ze dicht bij elkaar in de buurt zaten. Dat is op dit moment niet het geval', erkent de Fransman. De auto van Tsunoda was na Imola nog steeds herstellende van de klapper die hij meemaakte in de kwalificatie. Waché stak in Barcelona de hand in eigen boezem door aan te geven dat een experiment met de achtervleugel ervoor zorgde dat Tsunoda uiteindelijk uit de pitstraat moest starten. Red Bull hoopt dat de nieuwe onderdelen in Canada werken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties