Mika Häkkinen heeft zijn mening gedeeld over de steeds vollere Formule 1-kalender. Volgens de oud-wereldkampioen moeten vooral de fysieke en psychologische eisen die het werken in de Formule 1 met zich meebrengt, een doorslaggevende rol spelen bij het bepalen van het aantal races per seizoen. De Vliegende Fin denkt ook dat het inkorten van de weekenden zelf een oplossing zou kunnen zijn. Ook heeft Häkkinen zich uitgelaten over het nieuwe motorreglement dat in 2026 wordt ingevoerd.
'Wanneer je bedenkt dat een raceweekend op donderdag begint, en je hebt dan nog de vrijdag, zaterdag en zondag. Meer races zou naar mijn mening een beetje te veel zijn', zegt Häkkinen tegen de Nederlandse tak van Motorsport.com. De Fin suggereert daarom dat een oplossing kan zijn om het aantal dagen tijdens het weekend zelf in te perken, al weet hij niet zeker of het de beste oplossing is. 'Als je meer races wil hebben, moet je op een of andere manier het aantal dagen beperken. Misschien dat je dan op zaterdag begint, dat weet ik niet.'
Häkkinen zegt dat hij ook inziet dat er veel mensen momenteel bezig zijn met een oplossing te bedenken voor de steeds groter wordende vraag naar meer Grand Prix, en daarom niet al te veel zijn mening wilt opdringen. 'Ik wil er niet te veel mijn mening over kwijt, omdat ik me er niet al te veel mee bezig heb gehouden. Maar als ik vandaag de dag zou racen en ik 24 races had moeten rijden, zou dat wel erg veel zijn. Het zou een zware taak zijn om dan te slagen.' Veel van de huidige coureurs op de grid hebben de afgelopen jaren al aangegeven dat 24 races te zwaar wordt, zeker voor de monteurs die al vaak vanaf woensdag of donderdag op een circuit te vinden zijn. Häkkinen ziet dat laatste ook: 'Ook voor de monteurs die een gezin, kinderen, vrouw of vriend hebben. Dat is de uitdaging: hoe houd je iedereen tevreden? Hoe houd je iedereen gezond? Het is fysiek en psychologisch echt veeleisend. Al dit soort elementen beïnvloeden hoeveel races er zouden moeten zijn.'
Hakkinen denkt dat meerdere motorontwerpen voor meer spanning kunnen zorgen
Naast het aantal races per seizoen is een ander veel gediscussieerd vraagstuk binnen de Formule 1 op dit moment het nieuwe motorreglement van 2026. Red Bull-teambaas Christian Horner deelde eerder al zijn mening dat het nieuwe reglement aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het chassis van de auto's en er zogenoemde 'Frankenstein-auto's' van zal maken. Häkkinen denkt dat een oplossing zou kunnen zijn om te werken aan meerdere soorten motorontwerpen. 'Als je er emotioneel naar kijkt, zou het natuurlijk spannend zijn als er meerdere soorten motorontwerpen zouden zijn. Het zou ook fascinerend zijn voor de krachtbronfabrikanten.' Al ziet de Fin wel in dat meerdere motorontwerpen wel een heel duur kostenplaatje met zich mee kan brengen: 'Ze (de Formule 1, red.) moeten de kosten laag houden. Als je plots begint met het ontwerpen van gloednieuwe V10-motoren, zou dat een hoop geld kosten. Wat ik tot nu toe heb gezien van de FIA en Formule 1 is erg goed, dus ik zou volgen wat ze doen', besluit Häkkinen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties