'Hamilton kwam zo makkelijk langs Verstappen door sterke Red Bull-tow' Formule 1
Formule 1

'Hamilton kwam zo makkelijk langs Verstappen door sterke Red Bull-tow'

'Hamilton kwam zo makkelijk langs Verstappen door sterke Red Bull-tow'

Formule 1-analist Gary Anderson denkt dat de luchtstroom die de RB16B achterlaat, toestaat dat Mercedes op het rechte stuk makkelijker een inhaalactie kan plaatsen dan Red Bull Racing. In Portimão zagen we Lewis Hamilton tijdens de race langs Max Verstappen schieten, terwijl de Nederlander nooit een serieuze aanval kon plaatsen op Valtteri Bottas. Anderson meent te weten waarom.

'Uit de getallen kan ik opmaken dat het Mercedes-concept op aerodynamisch gebied iets efficiënter is en en een nettere luchtstroom achterlaat, terwijl de Red Bull iets minder efficiënt is en een hele verstoorde slipstream genereert. Daarmee bieden ze een betere tow aan de achterligger', stelt de Formule 1-expert in zijn analyse voor The Race.

De getallen waar Anderson naar refereert bestaan uit de snelheden op start-finish gedurende de kwalificatie en de Grand Prix zelf. Daarmee rekent de Brit uit hoe hoog de snelheid van de bolides in Portimão lag zonder DRS en met DRS. Het verschil tussen de snelheid zonder en met DRS is voor Red Bull groter, wat inhoudt dat de Oostenrijkers meer afhankelijk zijn van het hulpmiddel gedurende inhaalpogingen.

Die betere tow, ook wel slipstream, zou veroorzaakt kunnen worden door de verschillende aerodynamische concepten van de teams. Waar Red Bull namelijk een relatief hoge rake heeft, verstoren ze de luchtstroom meer dan de Duitse concurrenten, die met een relatief lage hellingshoek rijden met de W12. Op het rechte stuk zou dit dus zomaar een nadeel kunnen vormen voor het team van Verstappen.

Red Bull met weinig grip in sector 3

Dit is deels een verklaring voor het feit dat Hamilton gemakkelijk langs Verstappen schoot aan het einde van het lange rechte stuk en dat de Mercedes W12 ongrijpbaar leek voor de Limburger. Ongenoemd laat Anderson echter dat Red Bull met de RB16B met name voor snelle sectortijden ging in de eerste en tweede sector, waardoor ze in de derde sector, en dus ook op het lange rechte stuk, tijd lieten liggen.

Verstappen had immers het hele weekend al moeite met de laatste bochten van het Portugese circuit. Bij het uitkomen van bocht 14 gleed de achterkant van de elfvoudig Grand Prix-winnaar dan ook heel even weg, waarna Hamilton naar hem toe kon rijden. Enkel aan de voordelige tow van Verstappen was de inhaalactie van zijn Britse rivaal dus niet te wijten, maar het zal vast een rol gespeeld hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws