Hamilton vocht vijftig ronden lang met zijn auto: 'Moest echt aan het stuur trekken' Formule 1
Formule 1

Hamilton vocht vijftig ronden lang met zijn auto: 'Moest echt aan het stuur trekken'

Hamilton vocht vijftig ronden lang met zijn auto: 'Moest echt aan het stuur trekken'

Geluk bij een ongeluk: de crash van Carlos Sainz en Sergio Pérez was niet fraai, maar voor de Britten betekende het wel dat al hun coureurs in de punten vielen. Lewis Hamilton schoof als gevolg van het incident en het uitvallen van de twee coureurs van P11 naar P9. De zevenvoudig wereldkampioen realiseert zich dat dit niet zijn eigen verdienste is, nadat hij de hele race lang in gevecht was met de W15.

Het weekend van de Brit begon relatief positief met twee goede vrije trainingen. 'We hadden een geweldige auto op vrijdag', vertelt de Mercedes-coureur aan verschillende media, waaronder F1Maximaal. 'We hebben een paar kleine aanpassingen gedaan op zaterdag', gaat hij verder. 'Een van de componenten was niet goed gebouwd, dat stuurde ons de verkeerde kant op op zaterdag', legt Hamilton uit, zonder concrete informatie te geven over het onderdeel in kwestie. Het zorgde in elk geval niet voor een positieve invloed op zijn auto. 'Daar kwamen we vandaag pas achter', aldus de Brit.

Aan stuur trekken om bocht te halen

Hamilton kwalificeerde in de top tien, maar koos ervoor om zijn motor te wisselen en als gevolg daarvan startte hij vanuit de pitstraat. 'In deze racepositie was het het beste om veilig te blijven', zegt hij over zijn originele positie op de startgrid, waar hij naast Fernando Alonso op de vierde rij zou staan. 'We besloten te wisselen naar een andere motor', gaat hij verder. Dat zorgde ervoor dat hij geen goede uitgangspositie had in de beginfase van de Grand Prix. De Brit reed dan ook lang in het middenveld, net buiten de punten. 'We wisten dat het een lastige dag ging worden', geeft hij toe. De veranderingen in de set-up die hij had gemaakt waren niet bijzonder en hebben ook weinig invloed gehad op zijn race, aldus de man uit Stevenage. 'Dat hebben we gewoon gecorrigeerd', vertelt hij.

Over de balans van de auto is Hamilton niet te spreken. 'Dit was een van de slechtste balansen die ik ooit heb gehad', meent de toekomstig Ferrari-coureur. Het maakte het besturen van de W15 erg lastig. 'Ik had zoveel voorkant maar totaal geen achterkant. Het was niet hoe je normaal gezien rijdt', benadrukt de zevenvoudig wereldkampioen. 'Ik moest echt aan het stuur trekken om de voorkant door de bochten te laten glijden. Het was heel vreemd om zo te rijden', luidt zijn eindconclusie.

Mercedes haalt met twee bolides de finish

Lang reed de man van de Zilverpijlen buiten een puntenpositie, pas toen Pérez en Sainz samen de muur in vlogen veroverde hij de negende plaats. Hamilton realiseert zich dat hij geluk heeft gehad, want de pace was er niet in Bakoe. 'Ik weet niet waarom de pace tegen het einde zo slecht was, maar het gebeurde vanaf zaterdag al', merkt Hamilton op. Toch probeert hij optimistisch te blijven en de positieve punten uit de Grand Prix van Azerbeidzjan te halen. 'Beide bolides zijn gefinisht', noemt Hamilton iets wat maar liefst vier andere teams niet kunnen zeggen. Bovendien heeft ook zijn teamgenoot George Russell geprofiteerd van de crash en wist hij een derde plek te pakken. 'George heeft goede punten gehaald', sluit de Brit daarom positief af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws