Lewis Hamilton is prima begonnen aan het Grand Prix-weekend op zijn eigen Silverstone. De Britse coureur van Ferrari was McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri met een tijd van 1:26,892 nipt te snel af. Max Verstappen moest het stellen met de tiende plaats en de Red Bull Racing-coureur klaagde over de balans in zijn RB21. Er is dus nog werk aan de winkel voor de Nederlander.
Net als een week geleden kozen verschillende teams ervoor om een jonge coureur de kans te geven om meters te maken in de eerste oefensessie. Paul Aron verving Nico Hülkenberg bij Kick Sauber, maar de ogen waren vooral gericht op Arvid Lindblad, om wie de afgelopen weken het nodige te doen was. Red Bull vroeg de FIA immers om dispensatie voor de talentvolle coureur uit de Red Bull-opleiding zodat hij deel kon nemen aan de eerste vrije training van zijn eigen Silverstone. De Brit zou dat volgens de regels immers niet mogen, aangezien hij pas 17 jaar oud is.
Het verzoek van Red Bull werd goedgekeurd en Lindblad mocht om 13:30 uur Nederlandse tijd zijn eerste meters tijdens een officiële F1-sessie maken. De jonge Brit haalde zich meteen de woede van Racing Bulls-coureur Liam Lawson op de hals, die van mening was dat de tijdelijke vervanger van Yuki Tsunoda niet goed op zat te letten. 'Deze kerel moet eens in zijn spiegel kijken', liet de Nieuw-Zeelander aan zijn engineer weten.
Racing Bulls met sterke opening, Gasly komt met schrik vrij
Ondertussen waren de meeste coureurs aan hun eerste runs bezig. Op de coureurs van Williams en Aston Martin na koos iedereen ervoor om hun geluk op de mediumband te beproeven en Isack Hadjar zorgde na twintig minuten voor een verrassing door de snelste tijd te laten noteren. De Franse Algerijn was met een tijd van 1:27,502 zes honderdsten sneller dan Charles Leclerc, terwijl de tweede coureur van Racing Bulls, Liam Lawson, de derde tijd op de klokken zette.
Verstappen, die in Silverstone de vertrouwde stem van Gianpiero Lambiase weer in zijn oren hoorde, stond na de eerste runs slechts op P9 en de Nederlander was dan ook niet helemaal tevreden over de balans van zijn RB21. Over de boordradio meldde hij zijn team dat hij in de langzame bochten veel problemen had met de voorkant en de Red Bull-coureur zocht daarna dan ook snel zijn team op. Pierre Gasly kwam ondertussen met de schrik vrij. De Alpine-coureur spinde in Copse Corner, maar na een 360 kon de Fransman zijn weg gewoon vervolgen.
Verstappen switcht als eerste naar zachte band, maar is niet tevreden
Na even in de Red Bull-garage te hebben gestaan, dook Verstappen met iets meer dan een half uur op de klok weer de baan op, maar zijn eerste poging brengt hem slechts de derde tijd. Op het zachtste Pirell-rubber is de viervoudig wereldkampioen langzamer dan Hadjar en Leclerc op de mediumband. Het gevoel in de RB21 was dan ook allerminst goed. 'Ik weet het niet, de auto stuurt niet in de langzame bochten. En in de snelle bochten breekt de auto vaak uit', uitte de Nederlander zijn onvrede.
Uiteindelijk gaat Verstappen even later toch een fractie harder, maar ook de concurrentie heeft een setje van de zachte banden opgehaald en is duidelijk sneller. Norris duikt als eerste onder de 1:27-grens, maar Hamilton is nog een fractie sneller. Met nog twintig minuten te gaan, heeft de thuisheld met een 1:26,892 de snelste tijd achter zijn naam staan. Norris volgt op 23 duizendsten van een seconden, terwijl Verstappen niet verder komt dan P9, nog achter de beide coureurs van Racing Bulls.
Bortoleto volgt voorbeeld Gasly, Verstappen werkt aan long runs
Dat Copse Corner een moeilijke bocht bleek in de eerste oefensessie bewees Gabriel Bortoleto. Nadat Gasly eerder in de sessie al spinde, overkwam Bortoleto hetzelfde. De Braziliaan, die een week geleden eindelijk zijn eerste punten in de F1 scoorde, raakte net als Gasly de kerbstones bij het uitkomen van de bocht en hij verloor de controle over zijn Sauber-bolide. Ook Bortoleto weet zijn auto echter weer in het juiste spoor te krijgen.
In de laatste fase van de training is Verstappen één van de eersten die de zachte band weer inruilt voor de mediumband. De Nederlander besloot zich op een racesimulatie te richten en al snel volgde de concurrentie het voorbeeld van de Red Bull-coureur. Vooral het tempo van de Ferrari-mannen zag er sterk uit, maar de tijden zeggen natuurlijk nog niet veel. Het is immers niet duidelijk hoeveel brandstof iedereen aan boord had.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties