Sinds de start van 2021 opereren de Formule 1-teams onder een budgetplafond. Daarnaast introduceerde de FIA extra maatregelen om de teams dichter bij elkaar te brengen: des te lager een team in het constructeurskampioenschap staat, des te meer windtunneltijd en CFD-simulaties het team tot haar beschikking krijgt. Inmiddels zijn we twee jaar verder en raken de teams steeds meer aan elkaar gewaagd.
Tijdens de eerste twee races van het seizoen bleven alleen AlphaTauri en McLaren puntloos. Beide teams brachten hier in de chaotische Grand Prix van Australië verandering in. Yuki Tsunoda profiteerde namens AlphaTauri van de straf van Carlos Sainz en werd tot een tiende plek gepromoveerd, terwijl McLaren met een zesde positie voor Lando Norris en een achtste plek voor thuisrijder Oscar Piastri toesloeg en van de laatste plek in het constructeurskampioenschap omhoog sprong tot een vijfde plek.
Met de puntenscores voor McLaren en AlphaTauri hebben alle teams al punten op het scorebord staan na slechts drie races: een unicum. In het 66-jarige bestaan van het constructeurskampioenschap kwam het tien keer eerder voor dat elk ingeschreven team minimaal één punt veilig wist te stellen, maar nooit eerder gebeurde het al zo vroeg in het seizoen. Waar we vroeger regelmatig teams zagen die standaard achteraan rondreden - denk bijvoorbeeld aan Minardi, Marussia, Caterham of HRT - wordt het steeds lastiger om het zwakste team aan te wijzen.
De andere jaren waarin alle teams punten scoorden
Het oude record werd gedeeld door 2018 en 2022. Zowel in 2018 als 2022 duurde het tot de vierde race voordat alle teams punten hadden gescoord. Opvallend genoeg was Aston Martin vorig jaar nog het enige puntloze team na drie races; dit jaar staat het Britse team op een knappe tweede stek in het kampioenschap.
In 2018 was het Williams dat in race vier als laatste een punt pakte, al eindigde in dat seizoen Racing Point officieel op nul punten, omdat het team alle punten uit het eerste deel van het seizoen verloor toen het overging in Aston Martin. Het 2018-seizoen is extra speciaal omdat het het enige seizoen in de historie van de Formule 1 is dat alle coureurs ook punten pakten. In 2023 is het enkel nog wachten op Nyck de Vries en Logan Sargeant.
De eerste keer dat alle teams punten pakten was in 2002, een extra bijzondere prestatie omdat destijds alleen de snelste zes coureurs werden beloond met punten. Maar zelfs als de gehele top tien van punten werd voorzien, had het tot de vijfde race geduurd voordat alle teams van de nul af waren. In 2004 eindigden opnieuw alle teams minimaal eenmaal in de punten.
2005 is ook een bijzonder geval, omdat net als in 2002 ieder team minimaal een notering in de top zes behaalde. De oorzaak hiervan was het bandendrama van Michelin op Indianapolis, waarna de Franse bandenfabrikant zich gedwongen zag om al haar auto's terug te trekken. Vervolgens gingen slechts zes auto's met Bridgestone-banden van start, een unieke kans voor laagvliegers Jordan en Minardi om een goed aantal punten te pakken.

Twee jaar later scoorden opnieuw alle teams punten, maar werd McLaren uit het constructeurskampioenschap gediskwalificeerd vanwege het spy gate-schandaal. Het Nederlandse Spyker F1 was het laatste team dat punten scoorde in race vijftien. In 2009 was het wachten op Force India, dat pas in race twaalf toesloeg. Het Indiase team bleef elf keer puntloos, om in België met Giancarlo Fisichella vanaf een poleposition naar een tweede plek te rijden. Opvallend genoeg wisten in de openingsrace van 2009 alle teams met minimaal één auto bij de beste tien te eindigen, met uitzondering van drie opvallende namen: Red Bull Racing, Ferrari en McLaren.
Vanaf 2010 tot en met 2015 waren er enkele nieuwe teams die nooit in de buurt van de punten wisten te komen, dus pas in 2016 gebeurde het opnieuw dat alle teams succesvol waren. Het was dat jaar wachten op Sauber, dat pas in de twintigste race scoorde. In 2017 was het opvallend genoeg McLaren dat als laatste scoorde, terwijl Williams in 2019 de hectische regenrace in Duitsland gebruikte om met Robert Kubica een punt te pakken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties