Het Curriculum Vitae van De Vries: AlphaTauri als een nieuw carrièrehoofdstuk Formule 1
Formule 1

Het Curriculum Vitae van De Vries: AlphaTauri als een nieuw carrièrehoofdstuk

Het Curriculum Vitae van De Vries: AlphaTauri als een nieuw carrièrehoofdstuk

Nederland is rijk aan autosporttalent, zo blijkt maar uit de Grand Prix van Monza. Naast Max Verstappen blonk ook Nyck de Vries uit. Het Formule 1-debuut van de coureur uit Friesland kwam plotseling, maar hij greep de kans om te laten zien wat hij in huis had met twee handen aan. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Op 8 oktober werd de Nederlander aangekondigd als AlphaTauri-coureur vanaf 2023. Wat staat er tot nu toe al op het CV van de Nederlander? F1Maximaal zet het op een rijtje.

Op de zaterdagochtend van de Grand Prix van Monza liet Williams weten dat Alexander Albon niet meer ingezet zou worden dat weekend. Vanwege een blindedarmontsteking moest de Thai geopereerd worden. De Vries, die op de vrijdag van Monza al in de Aston Martin van Sebastian Vettel had gereden, mocht direct instappen bij Williams. Ook voor de coureur zelf kwam dit plotseling, die werd ‘zo’n anderhalf uur voor de start van de derde vrije training uit de paddock club geplukt’, zoals De Vries aangaf bij Viaplay.

Het debuut van de Friese coureur maakte direct indruk op de rest van de paddock. De Vries traint natuurlijk hard en is ongetwijfeld altijd goed voorbereid, maar het is zeker wel een prestatie om een volledige race te rijden in de nieuwe bolides. In de kwalificatie op Monza wist De Vries door te gaan naar Q2, waarbij hij direct Williams-rijder Nicholas Latifi voorbijging. De race optimaliseerde het weekend, aangezien de coureur uit Sneek met een zeer knappe P9 twee punten scoorde bij zijn eerste Formule 1-race.

Toen De Vries nog klein was…

Zoals andere coureurs begon de Nederlander in de karts. In 2008, toen De Vries dertien jaar oud was, won hij het WSK World Series en het German Junior Championship. In de jaren 2010 en 2011 won hij het kart-kampioenschap ook, waardoor hij in 2012 doorstroomde naar de single-seaters. Hij sloot aan bij het team van R-ace GP, in de Eurocup Formula Renault 2.0. In zijn debuutrace scoorde de 27-jarige al een podium, en dit herhaalde hij in de races die volgden. Zijn debuutseizoen in de singe-seaters sloot hij af als vijfde in het klassement.

Naast de Eurocup Formula Renault 2.0 deed hij ook mee aan een aantal races van Formula Renault 2.0 NEC. Hierbij haalde hij vier podiums in elf races. De Vries eindigde tiende in dat klassement. De Nederlander reed in totaal drie seizoenen in de Eurocup, waarvan het jaar 2014 het meest succesvol was. In het 2014-seizoen won hij zes races en kwam hij daarnaast nog vijf keer op het podium te staan. Naast dit kampioenschap reed De Vries mee in het Alpine Formula Renault-seizoen, waarin hij tien van de veertien races won en slechts twee keer het podium niet haalde.

In 2015 maakte De Vries de overstap naar de Formula Renault 3.5 series. Hij reed voor het team van DAMS, een Franse renstal die succesvol is gebleken in meerdere opstapklassen. In dit kampioenschap eindigde hij derde. In 2016 maakte hij direct de overstap naar de GP3 (voormalig Formule 3-kampioenschap). Hij racete voor ART Grand Prix, het team waarmee hij in Monza zijn eerste overwinning behaalde. In dit jaar reed hij tegen andere, bekende coureurs zoals Charles Leclerc, die het 2016-kampioenschap won, en Albon, die dat seizoen vice-kampioen werd. De Vries nam de zesde plek in het klassement.

Formule 2-seizoenen

De Nederlander reed in totaal drie seizoenen in de Formule 2, waarvan zijn eerste seizoen in 2017 was. De Vries kwam terecht bij het team van Rapax, en maakte direct indruk toen hij zijn eerste overwnning behaalde in de sprintrace van Monaco. In de zomerstop van het 2017-seizoen stapte de 27-jarige over naar het team Racing Engineering, waarmee hij in zijn eerste race voor het team een P2 behaalde.

In 2018 sloot De Vries zich aan bij Prema Racing, een ander succesvol Formule 2-team die ook talenten als Ferrari-rijder Leclerc heeft gehuisd. In het 2018-seizoen reed de Nederlander tegen coureurs als Albon en Lando Norris. Het seizoen begon langzaam, maar in latere races haalde hij drie overwinningen binnen in Frankrijk, Hongarije en België. In Rusland wist de coureur uit Sneek zijn zesde podium te behalen.

De Vries in de bolide van Italiaans team Prema Racing
De Vries in de bolide van Italiaans team Prema Racing

In 2019, De Vries zijn laatste seizoen in de Formule 2, keerde hij terug naar het team van ART Grand Prix, en reed hij naast Nikita Mazepin. Het seizoen van de Nederlander begon sterk met een overwinning in Bakoe en een sprintrace-overwinning in Barcelona. Ook won hij Monaco vanaf poleposition. De Vries nam de leiding in het klassement over vanaf Frankrijk, en de podiums in Oostenrijk, Engeland en Hongarije breidden zijn voorsprong uit.

Na zijn vierde overwinning, die hij behaalde in Rusland, werd hij gekroond tot Formule 2-kampioen. De Vries werd kampioen met een voorsprong van 52 punten op de vice-kampioen, Nicholas Latifi. De afgelopen paar kampioenen van de Formule 2 stroomden direct door naar de Formule 1: Leclerc, George Russell en Mick Schumacher. Dit lukte de Nederlander echter niet.

Formule E-seizoenen

Omdat De Vries geen zitje kon vinden in de Formule 1 voor 2020, kon hij wel doorstromen naar de Formule E, de elektrisch aangedreven klasse binnen de autosport. De Friese coureur kon instappen bij het team Mercedes EQ Formula E Team voor het 2019-20 seizoen, met teamgenoot Stoffel Vandoorne. In dit seizoen behaalde De Vries één podium, in de slotrace in Berlijn. Hij eindigde het seizoen als elfde in het klassement.

In 2020-21 ging de 27-jarige verder met Mercedes in de Formule E. Hij behaalde zijn eerste poleposition in the openingsrace in Diriyah, waarna zijn eerste overwinning volgde. Het was een achtbaanseizoen, aangezien hij pas weer won in Valencia, en eerder in het seizoen crashte met titelrivalen Mitch Evans en Edoardo Mortara. In London kon hij dan ook zijn leiding in het kampioenschap uitbreiden. Uiteindelijk won De Vries twee races, behaalde hij vier podiums en in totaal 99 punten, waarmee hij kampioen werd van dat seizoen.

De Vries bekroond tot Formule E-kampioen met Mercedes EQ Formula E Team
De Vries bekroond tot Formule E-kampioen met Mercedes EQ Formula E Team

In 2021-22 reed De Vries zijn laatste seizoen in de Formule E, ook bij Mercedes. Hij won wederom de eerste race in Diriyah. Teamgenoot Vandoorne wist dit seizoen het kampioenschap binnen te slepen, al eindigde De Vries op P9 in het klassement. Hij verliet de Formule E aan het einde van dit seizoen, aangezien er een Formule 1-zitje op hem zat te wachten.

Tegelijkertijd reed de Nederlander ook meerdere keren mee met Team Nederland in de endurance races, zoals de 24 uur van Le Mans, de zes uur van Silverstone, en de zes uur van Fuji. Ook in deze klasse was hij succesvol. In 2018 won hij met zijn team in Fuji, waarvan hij zelf de laatste stint heeft gereden. In 2022 stapte De Vries in bij TDS Racing, om in te vallen voor een andere coureur. Aangezien de 27-jarige al ervaring had als Toyota Gazoo-reservecoureur, kon De Vries direct instappen.

Mercedes test- en reservecoureur

De Vries reed in december 2020 een Young Drivers Test voor Mercedes, waarmee hij direct indruk maakte op het team. Hij was erg snel tijdens deze test, waarin hij zo’n 110 ronden reed en teamgenoot Vandoorne af kon troeven. ‘Het was Nyck zijn eerste keer in een Formule 1-test, al voelde hij zich al snel goed in de auto. Zijn snelheid was indrukwekkend’, zo sprak Andrew Shovlin, Mercedes-hoofdingenieur, na de test in een persbericht.

De Vries in de FW44 van Albon op Barcelona
De Vries in de FW44 van Albon op Barcelona

Pas in 2022 kon De Vries een debuut in de Formule 1 maken. Nu verbonden met Mercedes had het team de mogelijkheid om hun test- en reservecoureur uit te lenen aan andere teams die met Mercedes motoren rijden, zoals Williams en Aston Martin. In Barcelona in 2022 was De Vries daarom te zien in de auto van Albon. Williams voldeed hiermee gedeeltelijk hun rookietestverplichtingen.

In Frankrijk dit seizoen mocht De Vries het stuurtje even overnemen van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, zodat hij ook een test voor Mercedes kon rijden. Zijn meest recente verschijning in een Formule 1-auto was vanzelfsprekend in Italië, waar hij Albon verving. Dit debuut maakte behoorlijke indruk, wat hem een Formule 1-zitje bij het team van AlphaTauri opleverde voor 2023.

De Vries zijn debuutrace in Monza, waar hij eindigde in P9 en zijn eerste WK-punt pakte
De Vries zijn debuutrace in Monza, waar hij eindigde in P9 en zijn eerste WK-punt pakte

2023: Nederlands trots schittert op de grid

In het aankomende seizoen staan er dus twee Nederlanders op de grid. Naast de regerend wereldkampioen zal ook De Vries te zien zijn, in de blauw-witte kleuren van AlphaTauri. In de vroege ochtend van 8 oktober is bekendgemaakt dat De Vries instapt bij de Italiaanse renstal, en dus de teamgenoot van Yuki Tsunoda gaat worden vanaf 2023.

Na de race op Monza werd De Vries al gespot in Oostenrijk bij Helmut Marko, en zo zou Verstappen ook een goed woordje hebben gedaan voor zijn mede-Nederlander. Al met al heeft De Vries met zijn debuut in Monza duidelijk gemaakt dat hij in 2023 in de koningsklasse hoort te racen.

‘Hier heb ik al mijn hele leven over gedroomd’, zo schrijft de Nederlander op zijn sociale mediakanalen. ‘Ik heb er geen woorden voor, ik ben meer dan enthousiast om op de Formule 1-grid te staan met AlphaTauri in 2023. Dromen komen echt uit.’ Als laatste bedankt De Vries zijn familie voor hun eindeloze steun. ‘Het beste moet nog komen’, aldus de coureur uit Sneek.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws