Hoe Red Bull met hun  setup tot het uiterste gaat voor de titelontknoping Formule 1
Formule 1

Hoe Red Bull met hun setup tot het uiterste gaat voor de titelontknoping

Hoe Red Bull met hun  setup tot het uiterste gaat voor de titelontknoping

Met de rijderstitel op het spel zet Red Bull Racing in Abu Dhabi alles op alles om de snelheid van hun RB16B te maximaliseren. Daarbij zoekt het team van Max Verstappen in de vrije trainingen de uiterste extremen op wat betreft setup. Hoe laag kan het team de auto leggen zonder schade op te lopen? Een inzicht in de unieke aanpak van Red Bull Racing in de zoektocht naar de perfecte setup voor de titelontknoping.

De extra snelheid is bij Red Bull hard nodig voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Verstappen staat qua punten op gelijke hoogte met Lewis Hamilton in het kampioenschap, dus met één race te gaan zal de titel worden gewonnen door de coureur die voor de ander finisht op zondag. Maar het momentum ligt op dit moment bij Hamilton en Mercedes, die de afgelopen drie races op rij wonnen. De Zilverpijlen lijken weer de overhand te hebben qua snelheid, dus zal Red Bull met iets extreems moeten komen om de rijderstitel binnen te slepen.

Daarbij werd vandaag vooral gekeken naar de setup van de RB16B. Het team zocht de uitersten op, met name op het gebied van rijhoogte. Er zijn een aantal factoren die beïnvloed worden door rijhoogte, maar over het algemeen wil je een F1-auto zo laag mogelijk afstellen, onder andere vanwege een lager zwaartepunt en lagere luchtweerstand. Daarbij moet je echter uitkijken dat de auto niet té laag ligt: in dat geval schraapt de vloer over de grond als de rijder over hobbels en kerbs gaat.

Wat is het belang van rijhoogte?

De baan in Yas Marina heeft de reputatie glad te zijn, wat een lage rijhoogte mogelijk zou moeten maken, maar er liggen ook een aantal lastige, hoge kerbs naast de baan. Als de RB16B te laag staat, zouden de coureurs op deze kerbs schade kunnen rijden. In de eerste en tweede vrije training zocht Red Bull daarom naar de laagst mogelijke rijhoogte waar men mee weg kon komen, meldt de Italiaanse tak van Motorsport.com.

Daarbij werd niet voorzichtig gedaan: de auto werd al vroeg met een bijzonder lage stand de baan opgestuurd. Elke keer als de auto’s in de pits terugkeerden, controleerden de monteurs de voorvleugel en de vloer op schade. Geleidelijk aan werd de auto hoger en hoger afgesteld, in de zoektocht naar de ideale rijhoogte. Mogelijk is dit waarom Verstappen in de tweede vrije training moeite had om een goede korte run te rijden: met elke verandering in de rijhoogte moest de balans van de auto weer aangepast. De Nederlander werd in VT2 slechts vierde, ruim 6 tienden achter de Mercedes van Lewis Hamilton.

Wedden dat Verstappen wereldkampioen wordt? Ontvang 2,50 keer je inzet bij Bet365 en een welkomstbonus van 100 euro.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws