Red Bull Racing toonde tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten maar weer eens aan waarom de Oostenrijkse renstal het te kloppen team is in de Formule 1. Dat blijkt uit verhalen vanuit het Mercedes-kamp, in handen van Auto, Motor und Sport. Ondanks dat het geen vlekkeloos weekend was, kwam Max Verstappen alsnog als winnaar uit de bus.
Verstappen kwalificeerde als derde op zaterdag, maar wist bij de start op zondag wel direct de leiding over te nemen. Tot zijn tweede pitstop leek er geen vuiltje aan de lucht. Zelfs twee safety car-herstarts gooiden geen roet in het eten van de tweevoudig wereldkampioen. Bij de pitstop in ronde 35 ging het echter mis met de linkervoorband. De wielsleutel wilde niet meewerken, wat zo'n negen seconden tijdverlies opleverde.
Hamilton en Mercedes hebben niks in te brengen tegen Verstappen en Red Bull
Het betekende dat Verstappen van voor af aan kon beginnen, gezien hij achter Lewis Hamilton en Charles Leclerc terug de baan opkwam. De snelheid van de RB18 was echter perfect en daarnaast kon Verstappen gebruikmaken van een extra setje mediumbanden. Hamilton, na de pitstop van Verstappen lange tijd de kopman, reed op de harde band.
Hamilton kon weinig weerstand bieden tegen Verstappen, zo zei hij zelf. 'Ik kon me niet verdedigen tegen zijn topsnelheid', zegt de zevenvoudig wereldkampioen. Al het hele seizoen is de RB18 uitermate snel op de rechte stukken en ook dit weekend was dit weer duidelijk zichtbaar. De aerodynamische efficiëntie kwam Verstappen goed van pas op weg naar zijn dertiende overwinning van het seizoen.
Leclerc houdt langer stand tegen Verstappen
Een belangrijk detail in de opmars van Verstappen was, zoals eerder benoemd, de set mediumbanden in de laatste stint. Red Bull kon die set sparen na de kwalificatie. Enkele Mercedes-ingenieurs lieten weten: 'Ferrari en Red Bull kunnen zich kwalificeren met drie zachte banden vanwege hun snelheid en een extra set medium sparen voor de race. Wij hebben vier sets zachte banden nodig voor zaterdag.' Het toont aan dat Mercedes extra werk moet verrichten om Red Bull en Ferrari bij te houden.
Uiteindelijk verloor Hamilton zo'n drie tot vier tienden per ronden toen Verstappen hem achtervolgde. 'Daar kun je niet tegenop', betreurden de ingenieurs. Wanneer je vergelijkt hoe Leclerc achter Verstappen bleef ten opzichte van Hamilton toen hij eenmaal werd gepasseerd, kon eerstgenoemde langer binnen een bepaalde marge blijven. Desondanks hielp dat niet. 'We moeten het alleen doen en mogen niet hopen op de hulp van anderen', aldus de Monegask.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties