Hoeveel kost een Formule 1-auto? Formule 1
Formule 1

Hoeveel kost een Formule 1-auto?

Hoeveel kost een Formule 1-auto?

Hoeveel kost een F1-auto? Populaire Formule 1-teams zoals Ferrari en Mercedes geven enorm veel geld uit aan de F1-auto's, geschat op ongeveer 400 miljoen euro. Formule 1-auto's zijn een van de snelste auto's ter wereld, waardoor ze duurder zijn. Een autoverzekering goedkoop kan dus zeker niet afgesloten worden voor de bolide van Max Verstappen.

Het bouwen van een F1-auto kost ongeveer veertien miljoen dollar voor de F1-teams. En dit dekt alleen de kosten van de hoofdcomponenten van een Formule 1-auto. Omdat het erg moeilijk is om rekening te houden met de kosten van de engineering en het ontwerp voor de productie van deze componenten valt lastig in te schatten wat de algehele prijs van een F1-auto is. Desondanks doen we in dit artikel een gokje.

Hoewel de kosten van de belangrijkste onderdelen van een Formule 1-auto kunnen oplopen tot meer dan twaalf miljoen euro’s, proberen constructeurs het totaal te maskeren om boetes door de FIA ​​te vermijden. Volgens onderzoek wordt de F1-autokosten geschat op ongeveer tien miljoen euro vanaf 2021. Het heeft vijf andere hulpcomponenten en ze worden samen een krachtbron genoemd. Constructeurs onthullen alleen de kosten van het motorblok.

Motor een van de duurste onderdelen van de F1-racewagen

Auto’s in de F1 zijn gebouwd met krachtige motoren die een goede snelheid op het circuit kunnen produceren. De motor is een van de duurste onderdelen van de F1-racewagen. Het is gebouwd voor de prijs van ongeveer tien miljoen euro tot aan de eisen van de raceteammanagers en eigenaren. Motoren werden zo beheerd dat ze in auto's kunnen worden aangepast. F1-teams zoals Mercedes, Ferrari en McLaren die motoren van Japanse bedrijven als Honda eisen, zullen zeker hulp krijgen om de kosten van motoren te verlagen.

Alhoewel de motor een belangrijk onderdeel van een Formule 1-auto is, bestaat de vierwieler uit nog meer componenten. Hierbij kun je onder meer denken aan de voor- en achtervleugel. Samen kosten ze toch al snel vijfhonderdduizend euro. Het stuurwiel van een F1-auto is desondanks een stuk goedkoper, al zul je zo’n model niet in een normale auto zien. Voor circa vijftigduizend euro kan dit onderdeel al geproduceerd worden. Een brandstoftank kost exclusief de benzine juist ruim duizend euro.

Maximale schade kan oplopen tot ongeveer 500.000 euro

De versnellingsbak is een ander belangrijk onderdeel in Formule 1-auto's. De auto's gebruiken meestal zeer geavanceerde semiautomatische, naadloos schakelende versnellingsbakken. Geschat wordt dat dit component rond de vijfhonderdduizend euro kost tegenwoordig. Het kost bovendien ongeveer zeshonderdduizend euro om de carrosserie van een F1-auto, een monocoque van koolstofvezel, te bouwen. Weinig raceteams gaan voor een normale carrosseriestructuur in plaats van dure aangezien dit van invloed is op de prestaties van de bolide.

Het moge dus wel duidelijk zijn dat het flink wat geld kost om een Formule 1-auto in elkaar te zetten. Het doet een team dan ook veel pijn als een coureur crasht in de bolide. Alhoewel het van de schade afhangt hoe duur het ongeval precies is, wordt geschat dat de maximale schade op kan lopen tot ongeveer vijfhonderdduizend euro. Dat is toch zeker zonde van het geld!

Lees meer over:
Formule 1 F1 F1 nieuws

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws