Horner geeft toe maar Marko is kritisch op tactische afdeling: 'De woede van Verstappen was terecht' Formule 1
Formule 1

Horner geeft toe maar Marko is kritisch op tactische afdeling: 'De woede van Verstappen was terecht'

Horner geeft toe maar Marko is kritisch op tactische afdeling: 'De woede van Verstappen was terecht'

Red Bull Racing had voor de Grand Prix van Bahrein een best mooie uitgangspositie. Met Max Verstappen op P2 en Sergio Pérez op P4 kon het wel eens een mooie avond worden in het Midden-Oosten. Een mooie avond werd het alles behalve voor de Oostenrijkse renstal. Verstappen was tijdens de race al ontevreden over de strategie van het team en tot overmaat van ramp vielen beide auto's uit door problemen met de benzinepomp in de laatste vier ronden van de race. Red Bull-adviseur Helmut Marko levert kritiek op zijn team.

Voor een lange tijd was de uiteindelijke racewinnaar Charles Leclerc in zicht voor Red Bull. De regerend wereldkampioen heeft meerdere pogingen gewaagd om de leiding over te nemen, maar tevergeefs. Bij het vallen van de vlag was er niet eens meer een Red Bull op de baan waardoor het gat met Ferrari nu al 44 punten is. 'We hebben een flinke klap gekregen', luidden de eerste woorden van Marko na de race bij f1-insider. 'We gaan foutanalyses uitvoeren en dan gaan we goed voorbereid naar Saoedi-Arabië', zegt de Oostenrijker.

Wennen aan nieuwe regel?

Naast de dubbele uitvalbeurt valt er wel meer te analyseren. Zo was Verstappen tijdens de race aardig kwaad op zijn team, dat hem vertelde dat zijn out lap(s) trager moesten dan normaal om zo de banden te beschermen. De banden mogen dit jaar maximaal tot 70 graden verwarmd worden, wat betekent dat coureurs in hun out lap de banden nog wat extra moeten opwarmen. De Nederlander werd tot twee keer toe verzocht rustig aan te doen, wat hem de leiding in de wedstrijd gekost zou hebben.

Marko: 'Woede van Verstappen was terecht'

'Dit is de tweede keer dat ik een out lap rustig aan doe terwijl ik makkelijk vooraan had kunnen liggen. Ik doe dit nooit weer!', luidde de boordradio van Verstappen tijdens de race. Marko neemt de tactiekafdeling van zijn team dit kwaad. 'Qua strategie was dit een foute inschatting. Max' out lap was trager om de banden te beschermen maar we hebben de undercut onderschat. We dachten dat we ver achter Leclerc lagen, maar dat was helemaal niet zo. Als hij (Verstappen, red.) een normaal tempo had gereden, had hij vooraan gelegen en hadden we de race kunnen controleren. De woede van Max was terecht', concludeert hij.

Horner spreekt Marko tegen: 'Zaten niet op Ferrari's niveau'

Na de race staat Red Bull Racing-teambaas Christian Horner RaceFans te woord en spreekt Marko tegen. 'Het probleem is dat er altijd een balans zal zijn. Wat je uit de band haalt aan het begin van je stint, zal je aan het eind van je stint moeten inleveren', zegt hij. 'We hebben mogelijk inderdaad de undercut onderschat maar ik denk dat Ferrari gewoon de pace had. Al waren we na de stop voor Leclerc gekomen, denk ik dat hij ons had kunnen inhalen. We zaten niet op hetzelfde niveau als zij.'

Leclerc is bij sommige bookmakers al favoriet voor de wereldtitel na Bahrein.

Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws