Horner: 'Racesimulaties schatten P5 optimum voor Verstappen in Rusland' Formule 1
Formule 1

Horner: 'Racesimulaties schatten P5 optimum voor Verstappen in Rusland'

Horner: 'Racesimulaties schatten P5 optimum voor Verstappen in Rusland'

Christian Horner heeft aangegeven dat Red Bull Racings racesimulaties voorspelden dat Max Verstappen niet verder was gekomen dan de vijfde plek. Wegens een motorwissel startte de Nederlander vanaf P20 en zonder regen was vanaf de achterste startrij het podium dus niet mogelijk. Red Bull heeft met de bui aan het einde van de race dus wel degelijk geluk gehad.

'Voor de wedstrijd schatten wij dat P5 het absolute optimum was geweest', bevestigt Horner, die tegenover Autosport aangeeft dat dat is wat uit de racesimulaties gerold kwam toen ze voorafgaand aan het evenement berekenden hoe de Grand Prix zou verlopen. 'Om P2 te behalen en die motorwissel erop te hebben zitten was meer dan we hadden gehoopt toen we dit weekend in gingen', vervolgt hij tevreden.

Een P2 wordt door de Red Bull-teambaas dan ook beslist gezien als een overwinning. 'Had iemand ons voorafgaand aan de race aangeboden dat we van twintigste naar tweede zouden gaan dan hadden we dat gretig geaccepteerd', stelt hij dan ook. Andere heren die achteraan startten, zoals Valtteri Bottas en Charles Leclerc, wisten het uiteindelijk niet tot het podium te schoppen.

Wat de schadebeperking van Red Bull net een beetje prettiger maakt, is het feit dat dit gedaan is op een circuit dat Mercedes doorgaans erg goed ligt. Op Sochi Autodrom is in de afgelopen edities nog nooit gewonnen door een ander team dan Mercedes. 'Om met slechts een achterstand van twee punten te vertrekken uit dit Mercedes-fort is zeer bemoedigend. Met nog zeven races op de agenda ligt het kampioenschap dan ook nog volledig open.'

Verstappen zakt weg op mediums

De vijfde plek was het maximum haalbare volgens Horner omdat de coureurs op de geel omrande banden spoedig last kregen van graining. Graining is een proces waarin de banden geen grip hebben op het asfalt, daardoor beginnen de glijden en zo kleine golfjes maken op het oppervlak van het rubber. De grip van de band vermindert significant door graining, maar kan wel weer teruggevonden worden als de rijder de banden enkele ronden op de juiste temperatuur gebruikt.

Dit gebeurde bij Verstappen dus ook vlak na zijn pitstop naar de mediumband. Door deze graining kon Fernando Alonso hem na zijn pitstop inhalen. 'Bij de andere coureurs kon je zien dat de banden door zo'n fase heen moesten. Zijn werkelijke pace lag in schone lucht heel erg hoog', geeft Horner aan. 'Het is echter zeer schadelijk om achter een andere auto te rijden. Dat begon zijn tol snel te eisen.'

'Toen de banden eenmaal door die fase heen waren, zag je dat hij weer richting Alonso trok', stelt de Brit. Zodra de graining minder werd, vond de Limburger weer snelheid, waarna hij het gat naar de Alpine dichtte. Of Verstappen voldoende tijd had om alsnog die P5 veilig te stellen, is volgens Horner nog maar de vraag. 'Die regen kwam precies op het juiste moment.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws