Horner ziet gesprekken over nieuw motorreglement stagneren: 'Nog niets bereikt' Formule 1
Formule 1

Horner ziet gesprekken over nieuw motorreglement stagneren: 'Nog niets bereikt'

Horner ziet gesprekken over nieuw motorreglement stagneren: 'Nog niets bereikt'

Christian Horner denkt niet dat er ook maar iets is bereikt omtrent het nieuwe motorreglement van 2026, zo vertelt de teambaas van Red Bull Racing in gesprek met The Race. De Engelsman ziet hoe de gesprekken stagneren omtrent het verlagen van de kosten. Daarnaast is hij niet onder de indruk van het plan voor de nieuwe krachtbronnen. Hij denkt dat er vanaf een nulpunt moet worden gekeken naar de nieuwe generatie motorblokken.

'Ik zou liever de tijd nemen om te komen met iets speciaals, anders en relevants binnen de criteria van kosten en prestaties zodat het close racen bemoedigt', legt de 47-jarige uit. 'We moeten ook het geluid en gevoel daarbij niet vergeten. Ik zou dát doen in plaats van de huidige, dure motoren goedkoper proberen te maken. Je kan ook niet eerste klas vliegen door te betalen voor een economy ticket.'

'Niks bereikt tijdens gesprekken'

Ook de duurzaamheid van de nieuwe krachtbronnen is een belangrijk punt. Al vaker is er gesproken over het introduceren van biobrandstoffen en Horner kan zichzelf daarin wel vinden: 'Hopelijk bestaat er een kans om voor 2026 met een motor te komen die duurzaam is en draait op biobrandstoffen. Dat lijkt me meer iets waarmee je de kosten kan controleren in plaats van wat we nu doen.'

'De huidige motoren zijn extreem duur en op dit moment en bij alle gesprekken die ik heb bijgewoond om de prijs omlaag te krijgen, is er nog niets bereikt', vertelt de Britse topman verder. Zo onthult Horner ook dat er plannen zijn voor een budgetplafond specifiek op motorisch vlak, maar daar is hij niet per se voor: 'Je kan niet zomaar een budgetplafond daarvoor introduceren, een motor is veel lastiger om te controleren op dat gebied.'

Horner wil beginnen vanaf nul voor nieuwe motorformule

Wat moet er dan wel gebeuren? De Red Bull-teambaas geeft tekst en uitleg: 'We moeten beginnen met een leeg vel papier wat betreft de motor, wat goed kan worden gecontroleerd, waar regulering plaatsvindt omtrent het aantal testtijd dat de teams krijgen. Dat moedigt creativiteit aan. Er moet wel een soort vangnet zijn voor teams die helemaal de mist ingaan op dat gebied zodat ze tijd kunnen goedmaken.'

'De motoren die we vanaf 2026 gaan gebruiken, zullen tien jaar meegaan, dus tot 2036. Voor die periode moeten we met iets komen wat relevant en juist is voor de sport. Natuurlijk, het gaat niet alleen om de motor, maar ook om het bouwen van een auto die weinig drag creëert zodat efficiëntie kan worden bereikt. Op het chassisvlak heeft het dan ook een enorme impact. Daarom moet je vanaf nul beginnen voor 2026', aldus Horner.

Wint Verstappen ook de Grand Prix van Oostenrijk? Leg dan in en krijg 1,67 keer je inzet terug!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws