Na twee sessies op het asfalt van Silverstone, lijkt McLaren niet meer de gedoodverfde winnaar van de Grand Prix van Groot-Brittannië, al maken ze wel een grote kans. Mark Hughes ziet dat Ferrari ook zeer goede zaken doet, evenals Max Verstappen. Met het koelere weer op zondag in het achterhoofd lijkt Mercedes ook niet uit te sluiten te zijn.
Hughes valt direct met de deur in huis. ‘De belangrijkste conclusie van de vrijdagtrainingen is dat de Ferrari, met zijn vernieuwde Oostenrijk-vloer, erg snel is op Silverstone. Bijna net zo snel als McLaren’, stelt de journalist. Tijdens beide trainingen bestond de top vier uit de coureurs van die twee teams. ‘Dit was verreweg Ferrari's beste vrijdag van het seizoen en het lijkt erop dat de auto eindelijk op de goede weg is in aanloop naar de introductie van de nieuwe achterwielophanging tijdens de volgende ronde op Spa’, voegt de Brit eraan toe.
De andere twee teams die gerekend worden tot de vier topteams, hadden het lastiger. ‘Red Bull en Mercedes hebben het in meer of mindere mate moeilijk, hoewel Max Verstappen wel het snelste gemiddelde neerzette in de long run’, merkt Hughes op, een bemoedigend gegeven voor de Oostenrijkse renstal waarvoor Verstappen rijdt. ‘De McLaren van Lando Norris reed de snelste rondetijden, ongeveer 0,2 seconde sneller dan de Ferrari van Charles Leclerc’, vervolgt hij in zijn analyse voor The Race.
Red Bull schat tempo uitstekend in
Tijdens de tweede vrije training zat de baantemperatuur rond de veertig graden, maar dit zal op zondag dalen en ook is er een kans op wat regen. ‘Dit is vooral belangrijk voor Mercedes, want de problemen op vrijdag hadden alles te maken met oververhitte banden, zowel voor als achter’, stelt Hughes. De Zilverpijlen doen het vaak beter in koelere omstandigheden en wisten vorig jaar op Silverstone poleposition te bemachtigen met George Russell en de race te winnen met Lewis Hamilton. Volgens de journalist moet de Duitse renstal gaan hopen dat ze de banden koel kunnen houden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hughes gaat ook in op de tijden van Max Verstappen. ‘Verstappens prestaties tijdens zijn run op mediumbanden waren bijzonder goed ingeschat. Hij startte midden 1:31 en was gemiddeld slechts een halve seconde langzamer na zeven ronden’, geeft de Brit aan. ‘Het inschatten van het ideale openingstempo voordat de bandentemperaturen gestabiliseerd zijn, is bijzonder lastig op zo'n snel circuit met lange bochten. Als je te snel rijdt, loopt de temperatuur van het loopvlak hoog op voordat de kern goed is opgewarmd. Te langzaam en je komt er bij het zwaaien van de vlag achter dat je nog sneller had kunnen gaan’, aldus Hughes.
Ferrari begon te snel, maar lijkt kans te maken
De twee favorieten voor dit weekend hadden het openingstempo minder goed ingeschat, ziet Hughes. ‘McLarens Norris en vooral Oscar Piastri begonnen te behoudend in de hoge 1:31s tot lage 1:32s. Ferrari, met zowel Leclerc als Lewis Hamilton, begon te snel met midden 1:30 en de banden hadden het al na relatief weinig ronden zwaar te verduren’, merkt de journalist op. ‘Dit wordt niet gezien als een intrinsiek probleem en de lange runs op de zachte banden in vrije training één waren enorm indrukwekkend’, lijkt Ferrari zich echter niet enorm veel zorgen hoeven te maken.
Verstappen gaf zelf aan niet overtuigd te zijn dat de long runs representatief waren voor waar het team nu precies staat. ‘Zijn tempo qua rondetijden, ongeveer 0,5 seconde lager dan Norris en vergelijkbaar met dat van Mercedes, geeft misschien wel een juister beeld’, aldus Hughes, die verwacht dat de Nederlander in elk geval met Mercedes mee zal kunnen komen. Hij wijst daarbij ook op de vloer van de RB21 en een relatief dunne vleugel. Teamgenoot Yuki Tsunoda rijdt nog met de oude versies en stond acht tienden achter de viervoudig wereldkampioen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties