max verstappen red bull racing rb21 silverstone groot brittannie vrijdag training 2025 8 Analyse
Analyse

Deel van Verstappens zorgen lijken terecht, McLaren is hier zeker 10 km/u sneller

max verstappen red bull racing rb21 silverstone groot brittannie vrijdag training 2025 8

Red Bull Racing had het idee dat het een vrijdag was waarin ze achter de feiten aanliepen. Balansproblemen zorgden ervoor dat Max Verstappen geen fijne runs had, maar toch is niet alle hoop verloren. De Oostenrijkse renstal zat er goed bij in de long runs. De zorgen over de kwalificatiepace zijn volgens de data van Formula1.com wel terecht. F1Maximaal.nl analyseert tevens de telemetrie van de delen van het circuit waarop Red Bull het lastig heeft.

Norris kende een sterke vrijdag op zijn thuiscircuit, maar maakte zich wel een beetje zorgen om Ferrari. De Italiaanse renstal zat er goed bij in zowel de long runs als de pace over een ronde. De Brit wees vooral naar het team uit Maranello als voornaamste concurrent, maar de data van Formula1.com zeggen iets anders. F1-journalist Lawrence Barretto schrijft in de analyse van de vrijdag dat Red Bull juist het dichtstbij zit en dat Ferrari zo'n twee tienden tekort lijkt te komen in de racesimulaties.

'Volgnes bronnen in de paddock delen rivalen het beeld van McLaren: dat Ferrari de grootste bedreiging vormt voor het Britse team', aldus Barretto. Mercedes en Red Bull komen volgens Formula1.com allebei iets meer dan een tiende tekort en zijn vooral aan elkaar gewaagd. Het verschil onderling is twee duizendsten. De vier topteams bevinden zich direct op eenzame hoogte, want Aston Martin zit er zo'n zeven tienden achter, waarna de vijf andere teams weer aan elkaar gewaagd zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

qualifying pace lapjpg

McLaren is het sterkst in langzame bochten en is comfortabel sneller dan iedereen behalve Red Bull op de rechte stukken. Beide coureurs denken overigens dat er nog wat te winnen valt, want Norris vond dat het niet zo vloeiend ging als hij graag had gewild. Wat wel zo lijkt, is dat McLarens dominantie van Oostenrijk hier voorlopig geen comeback maakt. Het is ook temperatuurgerelateerd, want waar het warm is, kan McLaren haar sterke punten beter benutten. Voorlopig wordt het niet zo warm in Silverstone als in Oostenrijk.

Red Bull komt tekort in kwalificatiesimulatie

Zoals Michael Schmidt van Auto, Motor und Sport ook al aankaartte, komt Red Bull vooral tekort over één ronde. Betreffende de kwalificatiesimulaties gaat McLaren wederom aan kop, maar zitten Mercedes en Ferrari er iets meer dan een tiende achter. Red Bull komt een halve tiende tekort op die twee teams, en in totaal dus twee tienden op McLaren. Verstappen oogde dan ook teleurgesteld na de vrijdagtrainingen. Het is te hopen dat Red Bull het tij kan keren van vrijdag op zaterdag.

Barretto wijst tevens aan dat iedereen het moeilijk had met de winderige omstandigheden, die zelfs voor Silverstone 'extreem waren'. Verstappen zei ook dat de auto vrij gevoelig was voor de wind. 'Hij reed met de nieuwe upgrade, terwijl Tsunoda moet wachten tot volgend weekend om dat pakket te krijgen', schrijft de Brit. De Japanner reed daarom met een low drag set-up. 'De snelheid over één ronde was inderdaad niet indrukwekkend, maar de racesimulatie plaatste hen wel op P2.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

race pace lapjpg

De pijnpunten van Red Bull

Christian Horner gaf na afloop aan dat Red Bull alles verloor in bochten 6 en 7. Het zijn twee van de langzamere, krappe bochten van de baan. Dat soort bochten passen niet bij de RB21, die veel beter door, lange, vloeiende bochten gaat. In de data is dan ook te zien dat Verstappen bocht 6 veel langzamer ingaat dan Leclerc en Norris. Hij verliest daar veel tijd, waarna bocht 7, die zo'n zestig kilometer langzamer wordt genomen dan bocht 6, ook een pijnpunt vormt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

schermafbeelding 2025 07 05 om 110610

Verstappen gaat bocht 6 zo'n elf kilometer per uur langzamer in dan Norris en zeker vijftien kilometer per uur langzamer dan Leclerc. In de grafiek is ook te zien dat de blauwe lijn, die van Verstappen, daar een uitschieter heeft. Ook bochten 13 en 15 lijken het ritme van de RB21 te onderbreken, wat verklaard kan worden door de balansproblemen, aangezien dat twee snelle bochten zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

schermafbeelding 2025 07 05 om 110636

In de bovenstaande track map is te zien dat Red Bull inderdaad snel is op de rechte stukken en in de snelle bochten van sector 1. Bij de langzamere bochten vanaf bocht 5 gaat het mis, waarna de RB21 zich herpakt richting bocht 9. Ook de snelle knikken in sector twee zorgen ervoor dat Verstappen verloren tijd weer wat terugpakt, maar de McLaren en de Ferrari bieden veel tegenstand. De garantie op een spannende kwalificatie én race lijkt er dus sowieso te zijn.

Mercedes hoopt op koelere omstandigheden

Mercedes had het zwaar toen de temperaturen opliepen in Oostenrijk. De Zilverpijlen hopen vooral dat het koeler wordt en dat de weergoden hen wat dat betreft een handje helpen. Een heet circuit gecombineerd met een lay-out die veel energie van de banden vraagt, zorgt ervoor dat ze het lastig hadden in de long runs. Het is echter niet zo slecht als het lijkt, want in de kwalificatiesimulaties zat Mercedes er goed bij, en in de longruns was het ook geen dramatisch scenario. Koelere omstandigheden richting het einde van het weekend, inclusief regen, kan Mercedes weer naar voren brengen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws