Kravitz: 'Newey is met de jonge aerodynamici in gesprek en zit er bovenop' Formule 1
Formule 1

Kravitz: 'Newey is met de jonge aerodynamici in gesprek en zit er bovenop'

Kravitz: 'Newey is met de jonge aerodynamici in gesprek en zit er bovenop'

Het is Ted Kravitz opgevallen dat Red Bulls topontwerper, Adrian Newey, uiterst betrokken begonnen is aan het 2022-seizoen. Waar de aerodynamicus zich doorgaans wat minder zwaar op het Formule 1-project stort, wil hij na de reglementswijzigingen voor het aankomende seizoen weten dat Red Bull Racing de juiste weg ingeslagen is. Die betrokkenheid van de Brit is duidelijk terug te zien in de kwaliteit van de RB18.

Kravitz, die zijn gebruikelijke rondje liep door de paddock na de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein, haalt aan hoe het er bij Red Bull aan toe gaat. 'Het interessante is dat Newey heel betrokken is bij wat er gaande is', stelt hij bij Sky Sports F1. 'Tijdens het testen hebben we hem geobserveerd en hij is met de jonge aerodynamici in gesprek en zit er bovenop.'

'Newey heeft daarnaast heel erg veel ervaring, opgedaan in de jaren '70 en '80, waarin hij het grondeffect bestudeerd heeft, en wat je nodig hebt van een auto die downforce opwekt middels het grondeffect', vervolgt de Sky Sports-expert. Newey heeft voorafgaand aan 2022 al met bolides gewerkt die voornamelijk downforce halen uit de vloer, en dat biedt Red Bull een voordeel.

Ferrari lijkt ook al aardig onder controle te hebben hoe men met het grondeffect om moet gaan. Eigenlijk is het enige topteam dat er tot op heden nog niet uit gekomen is Mercedes. 'Dit heeft Mercedes nog niet onder de knie, maar Red Bull absoluut wel', observeert Kravitz dan ook terecht. De Duitse renstal ervoer ook tijdens de vrije trainingen in Bahrein porpoising.

De motor van Red Bull

Ook haalt Kravitz kort de betrokkenheid van Honda bij het F1-project aan. De motoren die in 2022 gebruikt worden door Red Bull en AlphaTauri heten weliswaar Red Bull Powertrains-machines, maar zijn in essentie nog steeds Honda-motoren. 'Het is een Red Bull-Honda, maar zo mogen we hem niet noemen. Het heet nu een Red Bull Powertrains-motor, maar het is een Honda, oké?'

'Zij betalen deels nog voor de motor en onderhouden hem. Het is dus in essentie een Honda-motor die achter in de Red Bull ligt', concludeert Kravitz. Red Bull zal de komende jaren gebruik blijven maken van het intellectuele eigendom van Honda, om vervolgens over enkele jaren op eigen houtje (of in samenwerking met een andere leverancier) ontwikkelingen door te voeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws