Na de vrijdagtrainingen in Singapore overheerste de tevredenheid bij Red Bull Racing. Max Verstappen blikte terug op een positieve dag, en Helmut Marko concludeerde met een brede lach dat Red Bull enkele hardnekkige problemen met de RB21 heeft weten op te lossen. Gianpiero Lambiase bekijkt het geheel als perfectionist en ziet vooral de punten waar nog aan gewerkt moet worden. Hij twijfelt over het omgooien van het programma.
Verstappen sloot beide trainingssessies als derde af, maar kon toch niet zijn hele programma afwerken. 'Het was een dag vol onderbrekingen voor iedereen, aangezien een paar auto's stil kwamen te staan op de baan', baalt Lambiase in een persbericht van Red Bull. 'Dat was vooral in de tweede vrije training het geval. Op het circuit in Singapore draait het om vertrouwen, dus dat was niet zo fijn.'
Focus van de analyse
George Russell en Liam Lawson zorgden met crashes voor twee langere onderbrekingen, waardoor de coureurs in de cruciale slotfase van de tweede vrije training tijd tekortkwamen. 'We moeten ervoor zorgen dat we die tijd alsnog krijgen om het vertrouwen van de coureurs op te bouwen en om te zorgen dat we de balans van de auto nog wat meer in het juiste werkvenster te krijgen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waar Marko vooral dingen benoemde, die wél goed gingen, richt Lambiase zich als engineer juist op de verbeterpunten. 'Het is vooral lastig om de nieuwe banden in de eerste ronde al in het juiste werkvenster te krijgen, dus dat zal de focus van onze analyse worden vanavond', deelt Lambiase. Daarmee geeft de engineer aan dat Verstappen eerder moeite had om de banden op temperatuur te krijgen, wat voor de race juist vaak een positief teken is.
Andere aanpak wordt overwogen
Als engineer baalt Lambiase er uiteraard van dat hij niet zoveel cijfers heeft om te bestuderen als in veel andere raceweekenden. 'We missen echt de data van onze racesimulaties, dus mogelijk gaan we erover nadenken hoe we ons programma in de derde vrije training kunnen omgooien, om zo nog meer data te verzamelen voor de race van zondag.' Verstappen was juist de enige coureur van de topteams met long runs in beide vrije trainingen, maar de Limburger kwam daarbij niet verder dan stints van vijf ronden.
Daarmee toont Lambiase een duidelijk contrast met Oscar Piastri. De McLaren-coureur liet namelijk optekenen dat de racesimulaties in Singapore van beperkte waarde zijn, aangezien inhalen lastig is. Volgens de kampioenschapsleider is het beter om verder naar voren te starten met onbekende factoren in de race dan om verder naar achteren te starten en veel informatie over je race pace te hebben, als je daar toch niks meer aan kunt doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lambiase meent echter dat de strategie nog niet erg makkelijk te kiezen is op het moment. 'Momenteel is het namelijk heel lastig om te weten of dit een éénstopper of een tweestopper wordt, en welke bandencompounds dan de beste opties zijn.' Hierbij speelt het een rol dat de maximale snelheid in de pitstraat dit jaar van zestig naar tachtig kilometer per uur verhoogd is, waardoor een pitstop veel minder tijd kost.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties