Voor Charles Leclerc werd het geen geslaagd weekend. In tegenstelling tot in de kwalificatie deed hij het in de race iets beter dan zijn teamgenoot, maar andere positieve zaken vallen er niet te vertellen. Ferrari heeft het moeilijk om te concurreren met Red Bull Racing en McLaren. Het afgelopen weekend was Mercedes dan ook nog eens duidelijk beter. Dat moet voor een coureur met de capaciteiten van Leclerc frustrerend zijn.
De communicatie met de pitmuur blijft het meest hangen, want die verliep eerder stroef. Uiteindelijk werd er beslist om zo lang mogelijk op de baan te blijven zonder een pitstop te maken. 'Ik was in het eerste deel van de race er behoorlijk van overtuigd dat dit de juiste strategie was, vooral toen ik zag dat Russell net was gestopt om een nieuwe harde band te monteren en uiteindelijk reed hij niet zo veel sneller. Hij reed sneller, maar slechts met vier tienden van een seconde. Ik dacht bij mezelf: misschien kunnen we wel wat doen. De bandendegradatie was niet zo erg als we hadden verwacht', verklaart Leclerc bij de Italiaanse tak van Motorsport.
Discussie bij Ferrari over plan B en plan C
Toch bleek het niet zo eenvoudig om de juiste beslissingen te nemen. Leclerc en zijn team bleven heen en weer discussiëren of nu 'plan B' of 'plan C' uitgevoerd moest worden. Leclerc nam zijn teamgenoot als voornaamste referentie. 'Ik vergeleek mezelf vooral met Lewis Hamilton. Ik merkte dat hij zich wat meer op zijn gemak voelde in de eerste stint op de mediumbanden. Ik geloofde dus wel in de mediumbanden, maar aan de pitmuur hebben ze altijd meer informatie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leclerc legt zich dus neer bij de strategische keuzes die gemaakt zijn, ook omdat hij denkt dat het sowieso moeilijk ging zijn om een beter resultaat te boeken. 'Dit resultaat is ook het gevolg van de fouten in de eerste vrije training', zegt de man die als vijfde over de finish reed. 'Dat was mijn schuld en tijdens de kwalificatie reed ik in het verkeer. Daardoor werd de race extra moeilijk. Ik denk niet dat een bepaalde strategie het verschil gemaakt zou hebben. Onze uitgangspositie was een probleem.'
Leclerc toont zich zelfkritisch
De Monegask toont zich ook zeer zelfkritisch. Dat is de mentaliteit die bij een topsporter past. 'Ik ben tevreden over mijn prestaties in het eerste deel van het seizoen, maar ik zou zeggen dat ik dit weekend niet het maximale uit de auto kon halen. Ik denk dat het potentieel er wel was. Ik heb het niet goed voor elkaar gekregen', is Leclerc streng voor zijn prestaties in Montreal.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij analyseert ook hoe de concurrentie het heeft gedaan en wat Ferrari daar tegenover kon zetten. 'Mercedes had dit weekend de overhand', is zijn duidelijke conclusie. 'Red Bull staat er altijd, McLaren deed een stapje achteruit. Ik denk dat we erbij hadden kunnen staan, maar weet niet op welke plaats we dan geëindigd zouden zijn. Uiteindelijk probeer ik altijd het maximale uit mezelf te halen.'
Leclerc verwacht ook moeilijk vervolg van seizoen
Dit moet voor Leclerc toch een heel frustrerend seizoen zijn. 'Bepaalde races zijn frustrerender dan andere races. De situatie is frustrerend, omdat we niet de auto hebben om te winnen. Het is niet de situatie van anderen die me gefrustreerd maakt', maakt hij duidelijk dat hij de concurrentie geen succes misgunt. 'Ik denk dat het een moeilijk vervolg van het seizoen zal worden. We hebben een grote achterstand in aantal punten. Om die achterstand in te halen, moeten we al echt domineren. Er is niets dat doet vermoeden dat we dit zouden kunnen. Het is het beste om het race per race te bekijken en proberen te maximaliseren, zoals we dat tot nu toe hebben gedaan. Het was een teleurstellend eerste deel van het seizoen, maar we blijven ons best doen en zullen zien waar dat toe leidt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties