Charles Leclerc heeft het weekend in Monaco als snelste geopend. De Ferrari-coureur kende een slecht begin van de sessie en kwam in aanraking met Lance Stroll, maar later werd Leclerc steeds sneller. Max Verstappen kende een prima sessie met een tweede plek. Lando Norris, Alexander Albon, en Oscar Piastri eindigden ook in de top vijf.
Enkele dagen na de overwinning van Verstappen in Imola was het alweer tijd voor de eerste vrije training in Monaco. In dat eerste trainingsuur draait het voor de coureurs vooral om het opbouwen van vertrouwen, zonder de auto te beschadigen. Vooral de onervaren coureurs wilden natuurlijk meters maken, en het was dan ook niet verrassend dat Liam Lawson, Isack Hadjar, en Gabriel Bortoleto als eersten de pitstraat uitreden. Veel ervaren mannen volgden niet veel later.
Valse start voor Leclerc
De eerste coureur die een foutje maakte, was thuisrijder Charles Leclerc. De winnaar van de laatste editie schoot bij Mirabeau rechtdoor in zijn out lap. Gelukkig voor hem lag daar genoeg asfalt om zonder problemen zijn weg weer te vervolgen. Kampioenschapsleider Oscar Piastri kwam beter uit de startblokken en opende de sessie met een snelste tijd op zachte banden. Hij was daarmee een halve seconde sneller dan Verstappen, maar de Limburger gebruikte daarbij de hardste banden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Het verschil in bandenkeuzes voor de eerste stint was opvallend groot. McLaren, Aston Martin, en Mercedes kozen voor de zachte banden, Sauber en Ferrari voor de mediums, en de rest voor harde banden. Uiteraard kelderden de tijden snel aan het begin van de sessie. Nico Hülkenberg nam de eerste tijd over met een 1:16,5, voor Hamilton en Piastri. Verstappen was bij een tweede poging snel onderweg, maar werd wederom opgehouden door Franco Colapinto. De Argentijn reed minuten later ook in de weg bij Lando Norris, die desondanks naar een 1:14,9 schoot.
De tijd van Norris bleef slechts enkele seconden staan. Binnen tien seconden waren Piastri, Verstappen, en Hamilton sneller. Hamilton stond dus bovenaan, maar Leclerc kende juist een dramatisch begin van de sessie. Na zijn eerdere fout reed hij nu zijn voorvleugel kapot op de Aston Martin van Lance Stroll. De Canadees stuurde terug richting de racelijn terwijl Leclerc aan kwam rijden. Het knullige incident zorgde voor een rode vlag vanwege de brokstukken. Aston Martin mocht in de rest van de sessie de versnellingsbak bij Stroll vervangen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Tijden blijven kelderen
Zoals we dat in Monaco gewend zijn, werden de brokstukken snel opgeruimd. De sessie werd met 46 minuten te gaan hervat, waarbij de coureurs meteen weer het circuit opreden. Hamilton voerde het veld op dat moment aan (mediums), anderhalve tiende voor Verstappen (hard) en Piastri (zacht), met Norris op P4 (zacht). De verwachting was echter dat de coureurs nog een kleine drie seconden sneller zouden rijden voor het einde van VT1.
De toptijd werd meteen na het herstarten van de sessie weer aangescherpt. Norris ging bijna een seconde sneller met een 1:13,6, waarmee hij twee tienden sneller was dan zijn teamgenoot. Norris zocht de limieten wel al op bij zijn snelle ronde. De 25-jarige Brit raakte de vangrail aan de binnenkant van het eerste deel van de zwembadchicane. Verstappen strandde vlak achter Piastri op P3 en mocht terugkijken op een goede start van de sessie op de harde banden.
Iedereen ging in de volgende ronde alweer sneller. Norris klokte daarbij een 1:13,0. Hij was vier tienden sneller dan Verstappen en Piastri. Gezien het bandenverschil van twee compounds was het lastig om de tijden van Verstappen te vergelijken met de McLarens. Wel was duidelijk dat Verstappen nog veel marge hield tot de muren, terwijl Norris de muren al meerdere keren schampte. Halverwege de sessie meldde ook Ferrari zich vooraan, met Leclerc en Hamilton op drie en vier.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Leclerc komt steeds meer op gang
Hamilton en Leclerc reden als eerste coureurs in de 1:12, maar Norris greep de leiding al snel weer terug met een 1:12,2. Verstappen stuitte bij een nieuwe poging op Bortoleto. De Sauber-coureur reed in de zwembadchicane in de weg waarbij we bijna een herhaling van Stroll en Leclerc te zien kregen. Verstappen sneed de chicane af en wist de Braziliaan ternauwernood te ontwijken. De Nederlander was niet de enige met een spannend momentje. Carlos Sainz en Norris schoten in de eerste bocht rechtdoor en Leclerc schampte de muur bij het uitkomen van Rascasse.
De Ferrari-coureur was wel zeer snel en klokte met nieuwe zachte banden de eerste 1:11 van de sessie. Ook Williams werd steeds competitiever. Alexander Albon en Sainz bouwden de sessie wat rustiger op en stonden na veertig minuten in de top vijf, achter Leclerc en de McLarens. Verstappen en Tsunoda stonden al een tijdje binnen en waren met een kwartier op de klok afgezakt tot plekken tien en elf met die harde banden.
Hamilton was de volgende met een angstig momentje. Aan het einde van de eerste sector kwam hij na de heuvel verkeer tegen, maar dankzij goede reacties wist hij schade te vermijden. Piastri was de volgende die de muur raakte. Hij liet zijn McLaren even inspecteren, maar kon zonder problemen zijn weg vervolgen. De McLarens waren aan het einde van de vrije training juist van zacht naar medium gewisseld.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen meldt zich vooraan
Met twaalf minuten te gaan meldde Verstappen zich eindelijk op het circuit met zachte banden. Hij reed daarbij een 1:12,6. Dat was voorlopig goed voor een zesde tijd, zes tienden achter Leclerc. De zachte banden hadden ook even tijd nodig om op temperatuur te komen. De wereldkampioen ging in de volgende poging dan ook duidelijk sneller. Met een kleine drie tienden achterstand klokte hij de tweede tijd. Verstappen zocht vervolgens weer het team op voor een snelle aanpassing aan de afstelling.
Hamilton kende een minder goed einde van de sessie. De 40-jarige Brit raakte de muur in de zwembadchicane en vloog vervolgens vol over de kerbstones, waarbij hij ver van het asfalt kwam. Hans van Zetten zou Hamiltons landing echter bewonderen, aangezien de Ferrari-coureur wonder boven wonder zonder schade ontsnapte.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen was met vijf minuten te gaan weer buiten en ging wederom sneller. De wereldkampioen opende de aanval op Leclerc, maar kwam anderhalve tiende tekort. De tijd van Leclerc was ook al relatief vroeg neergezet, en het was dus duidelijk dat de Ferrari-coureur wederom tot de favorieten gerekend mag worden op zijn thuiscircuit. Leclerc sloot de sessie als snelste af, voor Verstappen, Norris, Albon, Piastri, Russell, en Sainz. De McLaren-coureurs hadden hun tijden ook vroeg gereden, aangezien zij met zachte banden begonnen en daarna naar mediums wisselden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties