Marko blikt terug: 'Overwinning met Verstappen mijn hoogtepunt op Red Bull Ring' Formule 1
Formule 1

Marko blikt terug: 'Overwinning met Verstappen mijn hoogtepunt op Red Bull Ring'

Marko blikt terug: 'Overwinning met Verstappen mijn hoogtepunt op Red Bull Ring'

Zondag is het precies tien jaar geleden dat de Red Bull Ring in gebruik werd genomen. Het circuit in Oostenrijk, dat gebouwd is door Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, kende al veel bijzondere races. Red Bull-adviseur Helmut Marko prijst de baan de hemel in en denkt graag terug aan de overwinningen van Red Bull Racing op de baan.

In gesprek met Krone blikt Marko terug op de afgelopen tien jaar, waarin de Red Bull Ring steevast op de Formule 1-kalender stond. 'Het circuit is natuurlijk een ideale manier om de regio te promoten. Daar is overigens weinig voor nodig. De TV-uitzendingen van de Grands Prix laten altijd de prachtige regio zien, met besneeuwde bergtoppen en de prachtige valleien. Daarnaast is ook het circuit erg gaaf, het ziet er simpel uit, maar het is erg moeilijk om er een goede rondetijd op neer te zetten.'

'De Red Bull Ring is dan ook echt van hoge kwaliteit', gaat Marko verder. 'Dit is het enige circuit ter wereld waarbij de toiletten elk uur schoon worden gemaakt, er een geweldig mediacentrum is en waar de hotels in de omgeving van grote klasse zijn. Bovendien maakt het circuit een groot deel van de nabijgelegen horeca mogelijk. Het is een groot project.'

Als Marko gevraagd wordt naar zijn hoogtepunt op het circuit van de afgelopen jaren, hoeft hij niet lang na te denken. 'Dat is natuurlijk onze overwinning met Max Verstappen in 2019. Voor mij was dat echt de doorbraak met onze nieuwe motorleverancier Honda', aldus de man uit Graz.

Marko blikt terug: 'Overwinning met Verstappen mijn hoogtepunt op Red Bull Ring'

Foto: Verstappen wijst vrolijk naar het Honda-logo na zijn overwinning op de Red Bull Ring in 2019

Toch had de omgeving van het circuit er heel anders uit kunnen zien vandaag de dag, stelt Marko. 'Oorspronkelijk had Mateschitz een veel groter plan. Hij wilde er een megaproject van maken, met een grote faciliteit op en rond het circuit om trainingen voor coureurs, engineers en ontwerpers mogelijk te maken. Ook wilde hij een groot centrum waarin hij piloten zou opleiden in simulatoren. Het project werd uiteindelijk te duur, maar vooral te vervuilend voor het milieu', legt Marko uit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws