Geruchten houden aan: 'Porsche en Audi mogelijk nog steeds naar Formule 1' Formule 1
Formule 1

Geruchten houden aan: 'Porsche en Audi mogelijk nog steeds naar Formule 1'

Geruchten houden aan: 'Porsche en Audi mogelijk nog steeds naar Formule 1'

De laatste maanden gaan er geruchten rond dat zowel Audi als Porsche interesse hebben om de wereld van de Formule 1 binnen te stappen. Voor vele mensen die dichtbij de sport staan is het niet meer de vraag of de twee autofabrikanten de Formule 1 binnen stappen, maar in welke vorm ze dat willen doen. Het financiële plaatje van de Formule 1 ziet er riant uit en lokt de fabrikanten naar de sport toe. Bovendien zal de sport de komende jaren te maken krijgen met verschillende wijzigingen in de reglementen, waardoor de drempel tot de koningsklasse een stuk lager ligt.

De Formule 1 doet de laatste jaren de bijnaam 'koningsklasse van de motorsport' steeds meer eer aan. Naast het feit dat de sport zich steeds verder ontwikkelt op competitief vlak, zijn de financiële mogelijkheden binnen de sport immens groot. Dit heeft niet in de laatste plaats te maken met het daverende succes van de Netflix-serie Drive to Survive. De sport heeft een lading nieuwe fans gekregen en is populairder dan ooit tevoren. Daarmee is de Formule 1 de enige binnen de motorsport. Over de 24-uur van Le Mans wordt slechts een week gesproken, Formule E kan niet tippen aan het racegeweld van de Formule 1 en IndyCar focust zich te veel op de Amerikaanse markt.

Vorig jaar zat de Formule 1 in een lastig parket vanwege de coronapandemie. Echter is de financiële schade die de sport heeft opgelopen beperkt gebleven door het beleid van Liberty Media. De meeste inkomsten binnen de sport liggen weer op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis, waardoor grote teams als Mercedes alweer zwarte cijfers laten noteren, zegt Auto, Motor und Sport. De sport genereerde in 2019 ongeveer twee miljard euro in opbrengsten en de verwachting is dus dat het dit jaar weer zo hoog zal liggen. Hierdoor zullen de opbrengsten van de grote teams binnen de sport de komende jaren oplopen tot in de miljarden, terwijl de kleinere teams honderden miljoenen kunnen bijschrijven.

Nieuwe reglementen in de Formule 1

Dit jaar kregen de teams in de sport al te maken met een budgetlimiet voor de chassis van hun bolides. Uiteindelijk is dat ook wat de teams heeft geholpen om door de coronacrisis heen te komen. Er wordt gesuggereerd dat in 2026 er ook een budgetlimiet komt voor de motoren. De verwachting is dat deze limiet rond de honderd miljoen euro zal liggen. Bovendien zullen de hybride motoren versimpelen en hebben de fabrikanten tot 2026 de tijd om een goede krachtbron te ontwikkelen, waardoor motorfabrikanten als Porsche en Audi makkelijker kunnen instappen binnen de Formule 1. De vraag is echter of zij dit alleen willen doen met hun motoren of een eigen team willen oprichten.

Een aantal stemmen binnen de paddock hebben al gezegd dat het goed zou zijn voor de sport als Porsche en Audi zich in de sport zullen mengen, zolang ze akkoord gaan met de nieuwe reglementen. Bij de mogelijke nieuwelingen zijn er nog wat haken en ogen. 'Audi en Porsche wijzen naar het voordeel in kennis van de teams die al in de Formule 1 zitten', zegt een insider tegen Auto, Motor und Sport. 'De fabrikanten willen een hogere budgetlimiet en tegelijkertijd meer testtijd dan de andere teams. Op die manier willen ze het verschil in kennis compenseren.'

Red Bull en McLaren het meest genoemd

Tot nu toe worden vooral twee teams genoemd die mogelijk zullen samenwerken met Porsche of Audi. Red Bull Racing gaat na dit jaar hun eigen krachtbronnen ontwikkelen. Na 2023 houdt de samenwerking tussen het Oostenrijkse team en Honda op, waardoor er mogelijk een plek vrij komt voor een andere motorfabrikant. Porsche heeft al eerder gezegd geïnteresseerd te zijn in een samenwerking en Red Bull-adviseur Helmut Marko staat daar niet onwelwillend tegenover. 'Als een samenwerking met een fabrikant zich presenteert en dat is een gunstige deal voor ons, dan zullen wij er zeker naar luisteren', aldus Marko.

Eerder deze maand kwam het gerucht naar buiten dat Audi de McLaren Group had overgenomen, maar dat gerucht werd snel in de doofpot gestopt. Vlak na de Braziliaanse Grand Prix werd het nieuws de wereld in geslingerd en moest McLaren snel reageren om de verhalen te sussen. Desalniettemin zijn er volgens Auto, Motor und Sport achter de schermen daadwerkelijk gesprekken aan de gang tussen de fabrikant en het Britse team. Desondanks is het nog de vraag of Audi, en ook Porsche, echt de wereld van de Formule 1 binnen zullen stappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws