Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko was te gast in de uitzending bij BBC Radio. In gesprek met het Britse medium deelt hij dat hij verwacht dat de 'climax' van wereldkampioen Max Verstappen nog niet geweest is en de Nederlander nog veel beter kan worden. Daarnaast heeft de Oostenrijker ook een boodschap voor Mercedes naar aanleiding van de chaos rondom de ingediende protesten.
'Ik weet zeker dat we het beste van hem (Verstappen, red.) nog niet gezien hebben', zegt de man uit Graz nog geen 48 uur nadat zijn coureur de wereldtitel in de wacht gesleept heeft. 'We hebben zijn kwalificatiesessies van de afgelopen twee races gezien. Daar reed hij rondjes die veel beter waren dan dat de auto eigenlijk kon. Daarom denken wij dat het beste van hem nog gaat komen. Hoe meer hij wint, hoe relaxter hij zal zijn.' Marko was de man die hem zijn eerste kans in een Formule 1-auto gaf. Dit gebeurde vijf dagen nadat Verstappen zeventien was geworden tijdens de vrije training in Suzuka in 2014.
De Oostenrijker ontdekte het talent al vroeg. 'Het eerste gesprek dat ik met hem had was na een Formule 3-race. Het was afwisselend nat en droog en hij won, hij was met afstand de beste', zegt Marko. 'Dat gesprek duurde twee uur. Normaal gesproken praat ik maar voor 20 minuten met een jonge coureur, maar ik was zo verbaasd hoe volwassen hij was voor zijn leeftijd. Na wekenlang contact zeiden we: 'vergeet al die juniorcategorieën, we gaan rechtstreeks naar de Formule 1.'
Marko: 'Zij konden ook pitten en dat deden ze niet, dat is hun eigen fout'
Verstappen won de wereldtitel in controversiële omstandigheden. Na alle door de FIA afgeslagen protesten, liet Mercedes weten de intentie te hebben in hoger beroep te gaan. De Red Bull-adviseur snapt wel waarom Mercedes 'niet blij' is, maar zegt ook dat ze een kans hebben laten liggen. 'Zij hadden ook de mogelijkheid om te pitten en dat deden ze niet, dus dat is hun eigen fout.'
'We waren wel teleurgesteld in het feit dat ze een van de bestbetaalde advocaten van Engeland hadden meegenomen', zegt de 78-jarige man. 'Wij nemen altijd de bestbetaalde engineers mee om het maximale uit de auto te halen dus de manier waarop ze (Mercedes, red.) zich gedroegen na de race begrepen we niet. We begrijpen de frustratie, ze geloofden in de wereldtitel tot één ronde voor het einde. Maar als je verliest, moet je het accepteren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties