lando norris mclaren imola 2025 1 oscar piastri podium Formule 1
Formule 1

McLaren pakt dubbelzege in Spanje, Verstappen valt ver terug na straf voor bewuste actie

lando norris mclaren imola 2025 1 oscar piastri podium

Oscar Piastri heeft de Grand Prix van Spanje op zijn naam geschreven, voor Lando Norris. Max Verstappen lag lang derde, maar had harde banden na een late Safety Car, waarbij hij terugviel tot de vierde plek. Hij sneed verder de tweede bocht af om zijn plek tegen George Russell te verdedigen, en werd nog onderzocht. Verstappen viel met een straf van tien seconden terug tot de tiende plek.

Om 15:00 uur ging de opwarmronde voor de Grand Prix van Spanje van start, met beide McLarens voor het eerst sinds de seizoensopener in Australië op de eerste startrij. De aanloop naar het eerste rempunt is echter behoorlijk lang, waardoor ook Max Verstappen en George Russell op de tweede startrij kansen zagen. Bij de opwarmronde viel al op dat beide McLarens nieuwe banden hadden, terwijl alle andere coureurs in de top zes gebruikte banden hadden.

De coureurs waren ook unaniem in hun bandenkeuze: achttien coureurs stonden op de startopstelling met zachte banden. Alleen Yuki Tsunoda, die vanuit de pitstraat aan de race begon met een aangepaste afstelling en configuratie, was voorzien van de mediumbanden. Lance Stroll doet helemaal niet mee. De Aston Martin-coureur heeft te veel last van zijn polsblessures uit 2023 en ondergaat medische ingrepen.

Verstappen wint plek bij de start

Polesitter Oscar Piastri kwam bij de start uitstekend weg, maar dat kon niet gezegd worden van Lando Norris. Verstappen kwam beter van zijn plek, en Piastri maakte zijn intenties meteen duidelijk. Hij koos ervoor om Verstappen en niet Norris de slipstream te geven. Verstappen wist door laat te remmen voor de eerste bocht de tweede plek over te nemen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

De coureurs op de oneven plekken boekten duidelijk progressie, door buitenom te gaan in de eerste bocht. Lewis Hamilton haalde meteen George Russell in, en de Mercedes-coureur werd in bocht 5 ook nog verrast door Charles Leclerc, die ook Kimi Antonelli al in had gehaald. Na de openingsronde leidde Piastri dus voor Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Russell, en Antonelli. Nico Hülkenberg had de beste start en won vijf plekken. Fernando Alonso haalde hem weer buitenom in bij bocht 3, maar Hülkenberg sloeg in bocht 4 eveneens buitenom terug.

Leclerc met opmars

Verstappen haakte in de openingsronden knap aan bij Oscar Piastri. Bij het ingaan van de derde ronde kreeg hij meteen DRS, waarbij hij Piastri tot op drie tienden naderde. Verstappen kon de aanval echter niet inzetten, waarna Piastri een gat van drie seconden begon te trekken. Daarbij was het afwachten of Verstappen bewust een gat liet vallen om oververhitting tegen te gaan, of dat McLaren simpelweg sneller was. Norris bleef in ieder geval ruim een seconde achter Verstappen rijden.

Daarachter liet Hamilton een gat van vier seconden vallen. Leclerc was als zevende aan de race begonnen, maar pakte bij de start al twee plekken, en haakte snel aan achter zijn teamgenoot. De Monegask bleef enkele ronden in de vuile lucht rijden achter Hamilton, die gewoon bleef verdedigen. In de tiende ronde ging Hamilton eindelijk aan de kant voor zijn teamgenoot, die op dat moment al elf seconden achterstand op Piastri had.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

McLaren reageert niet op Verstappen

Vooraan werden de verhoudingen ook steeds duidelijker. Piastri vergrootte zijn voorsprong op Verstappen tot vier seconden, terwijl Norris DRS kreeg achter de Red Bull Racing-coureur, die klaagde dat hij vergeleken met de McLarens geen grip had. In ronde 12 moest Verstappen dan ook voor het eerst verdedigen. Hoewel McLaren duidelijk sneller was, reed Verstappen wel sneller dan de rest van het veld. In ronde 13 verdedigde Verstappen niet meer tegen Norris en hij gaf de tweede plek zo op.

Red Bull probeerde voordeel uit die situatie te halen, en liet Verstappen meteen een pitstop maken. Daarmee deed Red Bull Racing meteen een undercut op McLaren, om ervoor te zorgen dat Verstappen na alle pitstops weer voor Norris zou zitten. De Red Bull-coureur moest wel Leclerc en beide Mercedessen op het circuit inhalen, maar liep ondanks het verkeer ruim een seconde per ronde op McLaren in.

De constructeurskampioen heeft twee coureurs vooraan, maar speelt dat voordeel niet uit, aangezien het team te bang is om een van beide coureurs een voordeel te bieden. Daarmee stond het toe dat Verstappen een klein kansje kreeg om via de strategie toch weer gevaarlijk te worden. Norris kwam zeven ronden na Verstappen binnen, en reed toen ruim tien seconden achter de wereldkampioen. Piastri volgde een ronde later en zat zes seconden achter Verstappen.

Daarbij viel ook het verschil in bandenkeuze op. McLaren wisselde beide coureurs naar mediumbanden, terwijl Verstappen weer op zachte banden reed. McLaren had met haar keuze daarnaast Verstappen ook vrije lucht gegeven, waardoor hij vrije lucht kreeg. Op oudere zachte banden wist Verstappen de tijden van McLaren lange tijd te pareren.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Strijd in het middenveld, spanning vooraan

Ondertussen deed Alonso geen goede zaken in zijn poging om zijn eerste punten te pakken: de thuisrijder schoot in bocht 5 door de grindbak en verloor zo veel tijd en plekken. De 43-jarige sloeg echter terug met verschillende fenomenale inhaalacties, waarbij hij meerdere coureurs buitenom inhaalde in bocht 3. Hij werd daarbij geholpen door chaos voor hem: Alexander Albon en Liam Lawson hadden het met elkaar aan de stok. Albon kreeg een straf voor het afsnijden van het circuit, en liep een ronde later vleugelschade op, waarna hij uitviel.

Na dertig ronden kwam Verstappen binnen voor zijn tweede pitstop, toen Piastri weer op hem begon in te lopen. McLaren concludeerde dat de Limburger dus op een driestopper zat, waarbij McLaren blijkbaar op een tweestopper zat. Verstappen moest wel wederom Leclerc inhalen om zijn race om te toveren tot een succes. Verstappen sloeg bij zijn eerste kans toe, en Norris werd dan ook gewaarschuwd dat hij moest gaan pushen. De Brit liet weten dat hij niet sneller kon rijden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen bleef inlopen op de McLarens, die geen andere keuze hadden dan het verlengen van de tweede stint, terwijl Verstappen nog een nieuw setje van de zachte banden achter de hand had gehouden. Hoe verder Verstappen het gat wist te dichten, hoe meer McLaren richting een eerdere tweede stop geduwd werd. Verstappen zette Yuki Tsunoda op een ronde achterstand, maar kon het gat op McLaren niet verder dichten.

McLaren ontsnapt, of toch niet?

McLaren wist het gat groot genoeg te houden, waardoor Red Bull met zo'n achttien ronden te gaan het bal opende. Norris stopte een ronde later, en zag Verstappen tot binnen DRS-afstand naderen, maar de Brit had het geluk dat hij in die ronde ook DRS kreeg achter Carlos Sainz. Zo wist McLaren de aanval van Verstappen af te slaan. De top drie leek duidelijk te zijn, tot de Mercedes van Antonelli zichzelf uitschakelde. Voor Mercedes het zoveelste probleem in drie weken tijd.

Het moment zorgde voor een Safety Car, waarbij iedereen nieuwe banden haalde. Red Bull maakte hierbij een bizarre keuze door Verstappen harde(!) banden te geven. Red Bull liet weten dat Verstappen geen andere banden meer over had, maar de wereldkampioen had ook buiten kunnen blijven, om door te rijden op zijn acht ronden oude zachte banden. Verstappen zat in de slotfase dus in een lastige situatie, met Leclerc, Russell, en Hamilton achter zich met nieuwe, zachte banden.

Chaos in de slotfase

De race werd met zes ronden te gaan hervat. De volgorde was bij de herstart: Piastri, Norris, Verstappen, Leclerc, Russell, Hamilton, Hadjar, Hülkenberg, Gasly, en Lawson. Verstappen verloor de derde plek echter al op het rechte stuk. Hij verloor de controle over zijn auto in de laatste bocht en zag Leclerc langszij komen. Daarna viel Russell in de eerste bocht ook aan, al verdedigde Verstappen deze plek door de tweede bocht af te snijden.

Verstappen kreeg het advies van zijn team om die plek weer in te leveren. Verstappen klaagde, maar gehoorzaamde wel. Daarbij was er wel hard contact tussen beide coureurs. Verstappen veroorzaakte een bewuste botsing en mag een zeer zware straf verwachten. Ondertussen haalde Nico Hülkenberg Lewis Hamilton in voor de zesde plek! Piastri won de race, voor Norris, Leclerc, Russell, Verstappen, en Hülkenberg. Verstappen kreeg echter nog tien seconden straf, en viel terug tot de tiende plek.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws