Mercedes verklaart 'vroege' pitstop Hamilton: 'Dat had te maken met Verstappen' Formule 1
Formule 1

Mercedes verklaart 'vroege' pitstop Hamilton: 'Dat had te maken met Verstappen'

Mercedes verklaart 'vroege' pitstop Hamilton: 'Dat had te maken met Verstappen'

De vroege pitstop van Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Monaco zou te maken hebben gehad met Max Verstappen. Dat vertelt Mercedes-ingenieur James Vowles op het officiële YouTube-kanaal van het team. Volgens Vowles had het team geen andere keuze om de Engelsman als eerste naar binnen te halen. Ook de dramapitstop van Valtteri Bottas komt aan de orde. De ingenieur legt uit wat er precies is fout gegaan.

Eerst terug naar Hamilton, want de zevenvoudig wereldkampioen ging als eerste van het hele veld naar binnen voor een bandenwissel. Hoewel het een vroege stop leek, vertelt Vowles dat dat eigenlijk niet het geval is: 'Voor ons was een pitstop in ronde 20 vroeg geweest. Een pitstop in ronde 30 bleek voor ons in de ochtend juist laat te zijn. Nu is het zo dat dat te maken had met Verstappen en Red Bull Racing.'

De Nederlander reed namelijk soeverein aan de leiding van de race en kon zo het tempo bepalen, ziet ook Vowles: 'Zij creëerden bewust zulke gaten dat deze eigenlijk niet meer gunstig waren tijdens de pitstops. Als je bijvoorbeeld Bottas neemt: hij zat in het pitstopvenster van zowel Sebastian Vettel als Sergio Pérez. Daardoor konden we hem niet naar binnen halen.'

Bandenslijtage speelt rol in strategie Hamilton

Bij de zevenvoudig wereldkampioen speelde de bandenslijtage ook een grote rol volgens Vowles: 'Andere teams begonnen moeite te hebben met hun banden. Wij dachten dat als Hamilton in de vuile lucht van Pierre Gasly bleef, hij verder weg zou zakken. Daardoor namen we het besluit, waar we ongelooflijk lang over hadden nagedacht, om hem naar binnen te halen. Daardoor konden we geen overcut meer doen.'

Maar de overcut was juist de strategie die succesvol bleek te zijn. Gasly kwam weer terug op de baan voor Hamilton en Vettel en Pérez waren na nog latere pitstops voorbijgegaan aan beide heren. Volgens Vowles kon Hamilton zijn setje harde banden niet op de juiste temperatuur krijgen tijdens de out-lap: 'Daardoor kwamen we achter de anderen terecht. Ik snap in ieder geval dat we volledig de mist in zijn gegaan.'

Pitstopdrama Bottas

Wat ook de mist inging, was de pitstop van Bottas. De Fin kwam naar binnen om eveneens naar de harde banden te gaan, maar zo ver zou het uiteindelijk nooit komen. De rechtervoorband wilde maar niet van de W12 van de 31-jarige komen, Waarom het niet lukte, legt Vowles uit: 'Er zitten bepaalde metaaltjes om zo'n wielmoer heen. Die houden de band op haar plek en zorgen ervoor dat je de band van de auto kan halen.'

Dat laatste gebeurde echter niet en wel om het volgende: 'Toen we de wheel gun aan de wielmoer vast hadden gezet, zat het er scheef op. Dat wil zeggen dat we op een bepaald deel van de moer teveel druk hadden gezet, want zo'n gun is enorm krachtig. Op één plek waren die metaaltjes gewoon helemaal gesloopt en zat de band helemaal vast. Uiteindelijk brachten we de auto, nog met de band eraan, terug naar de fabriek om te kijken wat we er mee moesten doen', aldus Vowles. Of de band er inmiddels al af is, is niet bekend.

Video | Vowles verklaart strategie Hamilton en pitstop Bottas

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws