NB: 'Die vijf seconden tijdstraf voor Verstappen leek wel een goedmakertje voor vorig jaar' Formule 1
Formule 1

NB: 'Die vijf seconden tijdstraf voor Verstappen leek wel een goedmakertje voor vorig jaar'

NB: 'Die vijf seconden tijdstraf voor Verstappen leek wel een goedmakertje voor vorig jaar'

De Grand Prix van Brazilië zorgde voor de eerste overwinning van Mercedes dit seizoen. George Russell kwam na een zinderende race als eerste over de streep en hield daarmee Lewis Hamilton en Carlos Sainz achter zich. Voor Red Bull Racing was het een mindere race, aangezien Max Verstappen na een crash niet meer mee kon doen voor de podiumplekken en ook Sergio Pérez niet de snelheid had om vooraan mee te doen. Bovendien liep het tussen beide rijders van Red Bull ook niet lekker omdat Verstappen de teamorders negeerde. Veel dus om over na te praten in deze nabeschouwing met hoofdredacteur Mike van Weert.

Kwam de snelheid van Mercedes dit weekend als verrassing?

'Ik denk dat de verhoudingen langzamerhand aan het verschuiven zijn in de Formule 1. Mercedes is momenteel gewoon duidelijk het tweede team, waar Red Bull er dus nog voor zit en Ferrari erachter. Ik had dan ook zeker wel verwacht dat de Zilverpijlen het gevecht aan konden gaan met het team van Red Bull. Dat Mercedes het zo goed voor elkaar zou hebben, kwam dan wel een beetje als verrassing.'

'De afgelopen weken kon je namelijk steevast de naam van Verstappen invullen op de eerste plek. Op Interlagos zakte Red Bull echter volledig door de hoeven. Het team hanteerde de verkeerde strategie tijdens de pitstop, de afstelling leek totaal niet te werken en ook een pitstop van Verstappen liep allesbehalve vlekkeloos. Mercedes kon het juist wel allemaal aan elkaar knopen. Hoe Russell en Hamilton uiteindelijk ook de race wisten te managen, was behoorlijk indrukwekkend.'

Was de vijf seconden tijdstraf voor Verstappen terecht?

'Ik snap niet dat de wedstrijdleiding daar een vijfsecondenstraf voor geeft. Als de stewards al een straf willen uitdelen dan had die aan Hamilton gegeven moeten worden, maar ook dat was een beetje overdreven geweest. Beide coureurs hadden hier meer kunnen doen om contact te vermijden. Het lijkt erop alsof de wedstrijdleiding de race van vorig jaar in het achterhoofd had en besloot wat terug te doen voor Hamilton. Een goedmakertje voor de fout van afgelopen seizoen.'

Was Verstappen het wel gelukt om met Mercedes te vechten in de positie van Pérez?

'Dat betwijfel ik. Mercedes was dit weekend dermate goed dat Russell en Hamilton ongrijpbaar waren op het circuit van Interlagos. Verstappen zei na de sprintrace al dat Mercedes onverslaanbaar was en dat is ook wel gebleken. De regerend wereldkampioen had misschien in de openingsfase, als hij niet was gecrasht, in de buurt kunnen komen, maar dan waren zijn banden er ook heel snel aan gegaan. Dit verlies was dus een beetje onvermijdelijk.'

Red Bull Racing leek heel het weekend niet de snelheid te hebben om Mercedes echt aan te kunnen vallen.
Red Bull Racing leek heel het weekend niet de snelheid te hebben om Mercedes echt aan te kunnen vallen.

Hoe goed was Russell tijdens de race?

'Russell heeft laten zien dat hij onder hoogspanning gecontroleerd een race uit kan rijden. Bovendien was ik onder de indruk van het feit dat hij ook gedurende de race bezig was met zijn eigen strategie. Dat laat zien dat hij vooruit kan denken. Natuurlijk zijn er nog wat plooien die hij glad moet strijken, want in wiel-aan-wiel gevechten is hij dit jaar te agressief gebleken. Toch is hij ongelooflijk consistent, maar daarvoor heeft hij natuurlijk ook wel een goede leermeester.'

Snap jij de beslissing van Verstappen om Pérez niet voor te laten? 

'Ik had verwacht dat Verstappen het verstandige zou doen, maar daarin heeft hij me weten te verbazen. Ik snap dat Pérez vier seconden achter hem reed en dat Verstappen zijn voet volledig van het gas had moeten halen, maar de Nederlander hoeft werkelijk niks meer te bewijzen dit seizoen. Dit is gewoon een smet op zijn eigen imago. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat Verstappen besloot volledig tegen het team in te gaan, ten nadele van zijn teamgenoot. De zesde plaats betekende toch niks voor de regerend wereldkampioen.'

'Als de geluiden over de crash in Monaco kloppen dan is dat natuurlijk schandalig van Pérez. Daarmee stak hij destijds ook een dikke middelvinger op naar Verstappen. Om daar dan nog maanden mee in je hoofd te zitten, laat zien dat Red Bull deze situatie heel slecht heeft proberen op te lossen. Misschien dat de teleurstellende race ervoor zorgde dat Verstappen een ietwat gefrustreerde beslissing nam.'

Snap jij de keuze van Ferrari om geen teamorders te doen aan het einde van de race?

'Ik snap de keuze niet, maar ik begrijp wel dat het bij Ferrari gebeurt. Tijdens de Grands Prix van Monaco en Groot-Brittannië heeft de Italiaanse renstal ook al laten zien dat ze geen prioriteiten kunnen stellen. Het team vond het te riskant, maar dat argument slaat ook werkelijk nergens op. Carlos Sainz kan mogelijk nog vijfde eindigen in het kampioenschap, maar het lijkt me dat de tweede plek voor Charles Leclerc wat belangrijker is. Dan kijk ik wel door een nuchtere Nederlandse bril in plaats van de paniekerige Italiaanse bril.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws