lando norris mclaren vrijdag 2025 canada Formule 1
Formule 1

Norris laat de rest kansloos, Verstappen met dramatisch gevoel naar slecht resultaat

lando norris mclaren vrijdag 2025 canada

Lando Norris is oppermachtig in Oostenrijk. De McLaren-coureur sloeg VT1 over, maar was vervolgens de snelste man in VT2, VT3, Q1, Q2, én Q3. Hij pakte dus poleposition met een ijzersterke prestatie. Charles Leclerc en Oscar Piastri maakten de top drie vol. Max Verstappen kwam niet verder dan P7, nadat Pierre Gasly een gele vlag veroorzaakte. Daarvoor was het gevoel in zijn RB21 ook al dramatisch.

De kwalificatie voor de Grand Prix in Oostenrijk ging vijf minuten later van start dan oorspronkelijk gepland. Dat had alles te maken met de chaos in de Formule 2-sprintrace. De jongelingen kregen eerst met een langdurige rode vlag te maken, waarna de race een half uur voor de geplande start van de Formule 1-kwalificatie werd afgesloten met een flinke crash. Richard Verschoor overleefde alle chaos en liep met een vierde plek twee punten in op Alex Dunne, die nu nog maar één punt voorsprong heeft.

Q1: Norris opent razendsnel

Om 16:05 uur was Lance Stroll de eerste coureur die het circuit opzocht, maar Nico Hülkenberg zorgde voor de eerste echte richttijd voor de topcoureurs. De 1:05,8 van de Duitser werd door Verstappen aan flarden gereden met een 1:05,1, maar lang kon de wereldkampioen niet genieten van die eerste plek. Lando Norris was in de vrije trainingen al snel, en schoot ook in de kwalificatie uit de startblokken met een 1:04,6. Teamgenoot Oscar Piastri begon minder sterk, en reed bij zijn eerste poging door de grindbak.

Norris maakte meteen duidelijk dat hij de grote favoriet was, want ondanks een verschil van meer dan vier tienden wist niemand in zijn eerste poging in het gat tussen Norris en Verstappen te duiken. Piastri slaagde daar in zijn tweede poging wel in, maar de leider in het kampioenschap kwam alsnog ruim drie tienden tekort op zijn teamgenoot. Ook Gabriel Bortoleto maakte indruk, door met vijf minuten te gaan naar P5 te schieten.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Tsunoda valt af

Met drie minuten te gaan stonden Nico Hülkenberg en de coureurs van Haas en Aston Martin in de gevarenzone, terwijl Charles Leclerc, George Russell, en Yuki Tsunoda ook duidelijk nog moesten verbeteren. Tsunoda slaagde daar niet in, en viel dus weer in Q1 af, nu als achttiende. Russell en Leclerc verbeterden zich wel, maar hun elfde en twaalfde plekken vielen ook niet bepaald mee.

Naast Tsunoda was Carlos Sainz de grootste naam bij de afvallers. De Williams-coureur kwam niet verder dan P19. Lance Stroll (zestiende), Esteban Ocon (zeventiende), en Nico Hülkenberg (laatste) haalden het ook niet. Het hele veld stond hierbij binnen een seconde, terwijl het verschil tussen beide McLaren-coureurs vooraan al drie tienden bedroeg. Verstappen hoefde zich in de slotminuten niet meer te verbeteren, net als de McLarens en Lewis Hamilton.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Verstappen met dramatisch gevoel

Ferrari stuurde beide coureurs meteen op pad aan het begin van Q2, al overtuigden de rondetijden nog niet echt. Met een 1:05,446 deed Leclerc nog niet genoeg om een tijd voor Q3 neer te zetten, terwijl Lewis Hamilton nog twee tienden trager was. Beide mannen gebruikten hierbij geen nieuwe banden, maar deze banker laps leken weinig waarde te hebben voor de rest van het kwalificatiedeel. Dat werd wel duidelijk toen Racing Bulls vijf minuten later in actie kwam. Liam Lawson nam met een 1:05,2 de eerste plek over.

Verstappen was slechts anderhalve tiende sneller dan Lawson, dus het was dan ook niet verrassend dat de tijd van de wereldkampioen niet voldoende was. Norris ging maar liefst zeven(!) tienden sneller op het korte baantje, en Piastri sloot op een tiende achterstand op P2 aan. Verstappen klaagde vervolgens dan ook via de boordradio: 'De auto is totaal onbestuurbaar. Ik heb geen grip. Het is nog erger dan hiervoor. Ik weet niet eens wat ik moet zeggen, want ik heb geen grip in langzame bochten, geen grip in middelsnelle bochten, en geen grip in snelle bochten.'

De Ferrari's gingen met nieuwe banden dan ook harder dan Verstappen. Hamilton reed bij het opkomen van het rechte stuk enigszins over het gras, en de vonken zorgden vervolgens voor een grasbrandje in het warme Oostenrijk. Dat was reden genoeg voor een rode vlag, met net wat minder dan zes minuten op de klok. Achter Verstappen stonden ook de Mercedessen, de Racing Bulls, en Pierre Gasly in de top tien tijdens de rode vlag.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Stunt van Bortoleto

Toen de sessie om 16:48 uur hervat werd, reed nog niemand naar buiten. Dat heeft ermee te maken dat de coureurs slechts tijd hadden voor één snelle ronde. Deze snelle ronde rijden ze liever aan het einde van het kwalificatiedeel, dus met drie minuten te gaan reden alle coureurs naar buiten. De enige coureurs die écht veilig waren voor een plekje in Q3, waren de McLaren-coureurs, maar ook zij reden het circuit weer op.

Bortoleto is voorlopig bezig aan een geweldig weekend en dat liet de Braziliaan ook in Q2 weer zien. Bortoleto klokte de derde tijd, al werd hij even later terugverwezen door Verstappen, die één honderdste sneller was. Verstappen was nog steeds vier tienden langzamer dan McLaren. Norris en Piastri hoefden hun ronden niet af te maken en verbeterden zich dus niet. Achter Norris en Piastri werd Leclerc uiteindelijk derde, voor Verstappen, Bortoleto, Gasly, Russell, Hamilton, Lawson, en Antonelli. Dat betekende dat het doek viel voor Alonso, Albon, Hadjar, Colapinto, en Bearman.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Machtsvertoon van Norris

Gasly was in Q3 de eerste coureur, die het circuit opreed, maar alle ogen waren op Lando Norris gericht. De McLaren-coureur was tot Q3 de snelste coureur in alle sessies waar hij aan deelnam, en was dus de duidelijke favoriet. Daarbij werd Norris geholpen door een slordige ronde van Piastri, die in de eerste sector al een tiende liet liggen. Het verschil groeide in de rest van de ronde. Piastri zette een 1:04,5 neer, maar Norris was uiteindelijk maar liefst drie tienden sneller.

Verstappen kwam daarna in actie. De Nederlander kwam bijna zeven tienden tekort, en was met zijn ronde dan ook langzamer dan verschillende concurrenten. Leclerc wist Piastri in de eerste poging te verslaan en nam de tweede plek over. Hamilton zette de vierde tijd neer, voor Russell en Verstappen, met Antonelli slechts op P7. Bortoleto, Gasly, en Lawson vochten voor P8.

De wereldkampioen opende het bal in de slotminuten van de kwalificatie. Verstappen wist zich flink te verbeteren, maar brak zijn ronde in de laatste sector opeens af. Gasly had namelijk een gele vlag veroorzaakt bij het ingaan van zijn snelle ronde. Naast Verstappen was Piastri de enige andere coureur, die hierdoor benadeeld werd. Norris verbeterde zich verder. Hij pakte met meer dan een halve seconde verschil poleposition, voor Leclerc, Piastri, Hamilton, Russell, Lawson, en Verstappen pas op P7. Bortoleto, Antonelli, en Gasly sloten de rij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws