Onder de loep | Red Bull rekent op dubbele versterking in Amerika Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Red Bull rekent op dubbele versterking in Amerika

Onder de loep | Red Bull rekent op dubbele versterking in Amerika

Tussen de Grand Prix van Turkije en de Verenigde Staten in is veel gebeurd op Formule 1-vlak. Zo keerde Red Bull Racing-topontwerper Adrian Newey terug bij het team van Max Verstappen, heeft Toto Wolff aangegeven dat de overwinning in Istanboel voor optimisme gezorgd heeft in de Mercedes-garage en is de strijd om P3 nog volop gaande. In onder de loep zet F1Maximaal.nl de grootste punten voor je op een rijtje die jij moet weten over het aankomende Grand Prix-weekend.

1. De langverwachte terugkeer naar Circuit of the Americas

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de koningsklasse weer terug op Circuit of the Americas, een van de favoriete circuits van veel van de rijders die op de huidige grid staan. Het Amerikaanse asfalt kent een extreem snelle en bochtige eerste sector, biedt voldoende ruimte voor inhaalacties en in het laatste deel van de baan zijn wiel-aan-wiel battles meer dan eens voorgekomen. Het is een circuit waarop eigenlijk elk jaar wel spektakel te zien is, van Max Verstappens 'illegale' inhaalactie op Kimi Räikkonen in de slotfase van de race in 2017, waarna hij van het podium gebonjourd werd, tot aan het bloedstollende gevecht tussen de Nederlander en Lewis Hamilton in 2018.

Het Amerikaanse circuit kende daarnaast de afgelopen jaren verscheidene winnaars. Valtteri Bottas vierde er zege in 2019, terwijl Räikkonen er in 2018 zijn laatste overwinning pakte. De meest recente overwinning van Hamilton dateert uit 2017, maar hij won hem in de drie races daarvoor ook. Het circuit ligt Hamilton dus, alleen de afgelopen jaren minder. Verstappen mocht al twee keer aan het podium ruiken, maar de grootste trofee van het Amerikaanse weekend (P1 dus, red.) ontbreekt nog in zijn trofeekast.

Historisch gezien zou het voordeel dus in lichte mate bij Hamilton moeten liggen, hoewel Bottas in 2019 ook in de kwalificatie met zijn teamgenoot afrekende. Op 0,298s achterstand was het gat klein, maar wel groot genoeg voor Sebastian Vettel, Verstappen en Charles Leclerc om zich tussen de twee Mercedes-rijders te dringen. Hamilton gaat als favoriet het weekend in, Red Bull-teambaas Christian Horner noemde COTA zelfs Lewis-land, maar de Brit kan niet achterover leunen. Al helemaal niet als Red Bull haar balansproblemen weg heeft weten te werken.

2. Red Bull rekent op dubbele versterking

Red Bull kan in Amerika weer rekenen op topontwerper Newey. Recentelijk werd duidelijk dat het team uit Milton Keynes hem enige tijd moest missen. Newey vormt het technische hart van het team en moest zijn taken tijdelijk afstaan aan diverse collega's. Inmiddels is hij hersteld en weer volop aan de gang voor zijn werknemer. Sterker nog, Newey heeft volgens Helmut Marko al aangegeven de balansproblemen te herkennen die Verstappen ervoer in Turkije.

Het is dus aan de ontwerper om als reddende engel de RB16B weer op de rails te krijgen, wil Red Bull enige weerstand bieden aan het sterker ogende Mercedes. Waar Red Bull in een vormdip verkeert, is het immers de Duitse concurrent die steeds verder weg lijkt te trekken. Dit werd maar al te duidelijk in het feit dat Bottas, waar Verstappen doorgaans geen kind aan heeft, geen moment last had van Verstappen op Istanbul Park.

Daarnaast heeft Red Bull in de vorm van Sergio Pérez een troef achter de hand in Texas. De Mexicaan liet twee weken geleden zien uit welk hout hij gesneden is en dat is het team bijgebleven. Kan Pérez zijn sterke vorm vasthouden dan heeft Red Bull op strategisch gebied meer mogelijkheden dan voorheen. In het beste geval betekent dat dat Pérez wederom titelconcurrent Hamilton in de weg kan rijden. Kan de man uit Guadalajara enkel meekomen, en niet strijden, dan kan hij nog altijd een undercut van een van de Mercedes-coureurs voorkomen, weet Verstappen de twee heren van het team uit Brackley te splijten.

3. AlphaTauri leeft precies op tijd op voor Red Bull

Zelden bleek het zusterteam van Red Bull zo handig te zijn als in de Grand Prix van Turkije. Nadat Hamilton een ICE-wissel (interne verbrandingsmotor, red.) doorvoerde, verloor hij tien plekken op de startgrid. Op een nat wegdek moest hij dus niet alleen de eerste, lastige ronde in het midden van de grid zien te overleven, ook moest hij langs enkele heren, waaronder twee AlphaTauri-coureurs. Yuki Tsunoda mag niet spreken van een topseizoen, maar toonde wel zijn waarde aan Red Bull-scout Marko. Hij hield Hamilton acht ronden op, genoeg om WK-punten weg te snoepen.

Een herhaling van het kunstje van de Japanner lijkt niet waarschijnlijk, maar Pierre Gasly zou in theorie meer weerstand kunnen bieden dan hij in Turkije deed. De Fransman vindt in de AT02 voldoende snelheid om aan te sluiten bij de top van het middenveld. Verder dan P10 kwam hij op COTA nooit, maar zijn P6 in Istanboel geeft aan dat, áls er iets misgaat bij Mercedes, hij het moederteam bij kan staan. In de slotfase van het seizoen zou zelfs de geleverde moeite van externe partijen doorslaggevend kunnen zijn, wat de opleving van AlphaTauri een zeer interessante ontwikkeling maakt.

4. McLaren vs. Ferrari

Een klassiek affiche moet in de komende wedstrijden ook nog in haar slot vallen. Slechts zeven-en-een-halve punt scheidt McLaren, nummer drie in de titelstrijd, van de nummer vier, Ferrari. Het lijkt misschien weinig uit te maken, maar sinds 2021 is het verschil in prijzengeld tussen de diverse eindklasseringen groter dan voorheen. Genoeg reden voor beide partijen om in de zes resterende races nog even aan te zetten.

Dat aanzetten dat doet McLaren eigenlijk heel het jaar al. Lando Norris vecht geregeld om podia. Van teamgenoot Daniel Ricciardo kan dat niet per se gezegd worden, al komt de Australiër op een goede dag in aanmerking voor punten. McLaren heeft daarnaast van de twee genoemde teams in essentie een betere bolide op het asfalt weten te zetten. De MCL35M lijkt over de breedte marginaal krachtiger dan de SF21. Het enige probleem is dat Ferrari een sterke ontwikkelingsgroei vertoont.

Sinds de introductie van de verbeterde krachtbron, die naar verluidt 10 pk opgeleverd heeft, doet het team uit Maranello het namelijk goed, zo niet beter dan de Britse tegenpool. Lang lag Charles Leclerc in Turkije op podiumkoers, terwijl Carlos Sainz met zijn inhaalrace de titel 'Driver of the day' binnensleepte. Deze eer ontving hij onder meer door een reeks ijzersterke inhaalacties, u raadt het wel, aan het einde van het lange rechte stuk. Het nieuwe motorblok levert, en dat zou McLaren in de laatste Grands Prix van 2021 moeilijkheden op kunnen leveren voor die derde plek in de titelstrijd.

5. De laatste strohalm voor Antonio Giovinazzi

Tenslotte duiken we iets naar onderen in het klassement. Op de negende plaats vinden we Alfa Romeo, dat met Antonio Giovinazzi en Räikkonen alles op alles zet om enkele punten te verdienen. Dat deze er in Turkije uiteindelijk niet kwamen, was dan ook doodzonde, gezien het duo jaagde op een op zijn tandvlees rijdende Esteban Ocon. De reden dat het niet lukte? Giovinazzi die een teamorder negeerde. Waarom? Ook bij Alfa Romeo zelf wisten ze het niet. Het doet vermoeden dat Giovinazzi al weet dat zijn toekomst bepaald is.

In 2021 gaat het matig met de Italiaan. Hij heeft slechts één WK-punt als onderhandelingsvermogen in de discussie over zijn 2022-stoeltje naast nieuwkomer Bottas. Zijn Finse collega, met zes punten, doet het niet heel veel beter. De komende Grands Prix bieden een laatste strohalm voor Giovinazzi, die op steun kan rekenen van Alfa Romeo (een Italiaans automerk, red.) en Ferrari, maar niet op die van het management van het team zelf.

Op de achtergrond vinden de gesprekken omtrent het laatste vrije F1-stoeltje verder volop plaats. Guanyu Zhou is wederom naar voren geschoven als dé man die zijn debuut zal maken in 2021, maar contractuele zaken vertragen het proces. Ook Nyck de Vries en Oscar Piastri worden in verband gebracht met het stoeltje, maar wel in veel mindere mate. Genoeg kapers op de kust dus. Wil Giovinazzi zijn F1-carrière voortzetten dan móét hij de aankomende weekenden scoren, en daar in Amerika al mee beginnen.

Al het laatste F1-nieuws binnenkrijgen op Instagram? Volg F1Maximaal.nl voor je dagelijkse updates!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws