Red Bull Racing gaat de afgelopen twee seizoenen door een moeizame fase heen. Het team domineerde voorheen de Formule 1, maar beetje bij beetje verliest het team grip op de strijd in de kampioenschappen. Vorig jaar kon Max Verstappen nog de wereldtitel in de wacht slepen, maar in 2025 lijkt dit een onmogelijke opgave. Juan Pablo Montoya is dan ook ronduit benieuwd hoe de situatie van het team eruit gaat zien in 2026, maar hij verwacht ook dat de zaken boeiend kunnen worden zodra Verstappen besluit om te vertrekken.
Christian Horner stond vanaf 2005 aan het roer bij de Oostenrijkse renstal, maar de Brit werd tijdens het 2025-seizoen ontslagen als teambaas. Daarmee was de opschudding compleet, want voorgaande jaren waren er meer prominente figuren binnen het team uit Milton Keynes die de biezen pakten. Zo vertrok topontwerper Adrian Newey bijvoorbeeld, maar ook Jonathan Wheatley was een belangrijk persoon die besloot zijn geluk elders te zoeken. Volgend jaar gaat de Formule 1 er compleet anders uitzien, en Montoya vraagt zich af hoe Red Bull stand gaat houden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull moet dus volgend jaar eigenlijk zo goed als opnieuw beginnen, en Montoya denkt dat het wel eens heel lastig kan gaan worden. 'Ik denk dat dit de stilte voor de storm kan zijn', zo verklaart de voormalig coureur van McLaren in gesprek met Jackpot City Casino. 'Volgend jaar komt de eerste auto die niet door Adrian Newey is ontworpen. Je hebt geen Honda, je hebt een andere krachtbron, je eigen krachtbron. Dat kan heel goed zijn. Het kan iedereen verrassen', zo legt de Colombiaan uit over de situatie van de Oostenrijkse renstal voor volgend jaar. Het is vooralsnog lastig voorspellen welk team het beste voor de dag gaat komen.
Montoya kaart echter wel aan dat er bepaalde mensen binnen de organisatie zijn die zich niet te veel moeten gaan bemoeien met het raceteam. 'Maar tegelijkertijd kan het voor veel onrust binnen het team zorgen als de dingen niet gaan zoals ze moeten gaan. Vooral als Red Bull Austria meer betrokken is', legt de voormalig racewinnaar duidelijk uit. 'Als mensen die niets met racen te maken hebben beslissingen nemen, is het nog moeilijker', zo stelt hij kritisch. Het raceteam van Red Bull zit in principe in Milton Keynes, maar het kan natuurlijk zomaar zijn dat de directie van Oostenrijk probeert om een flinke vinger in de pap te krijgen.
Red Bull Racing moet geen bedrijf worden
'Soms denken mensen die niets met racen te maken hebben dat een F1-team een normaal bedrijf is dat je zomaar kunt omgooien en dat alles dan wel goed komt', vervolgt Montoya over de manier waarop een team geleid moet worden. 'Zo werkt het niet. Het wordt interessant. Ze hebben veel ervaring. Ze hebben veel goede mensen', aldus de oud-racewinnaar. Red Bull won in het verleden natuurlijk al alles wat er te winnen viel, dus je zou kunnen zeggen dat deze ervaring eventueel kan helpen bij zo’n grote regelwijziging.
Montoya is vooral benieuwd wat er zou gebeuren als Verstappen een bepaald besluit neemt over zijn toekomst. 'Maar voor mij zou het interessant zijn als ze aan het begin van het jaar moeite hebben en Max besluit te vertrekken, en ze vervolgens het tij keren. Dat zou een verrassende wending kunnen zijn', zo stelt hij. 'Ze hebben op veel verschillende gebieden veel leiderschap verloren. Het probleem met die veranderingen is dat het een paar jaar duurt voordat ze effectief zijn', aldus Montoya.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull moet een auto bouwen die fijn is om mee te rijden, zo legt Montoya uit. 'Je wilt dat de auto zich op een bepaalde manier gedraagt, maar de afmetingen van de auto zijn anders, het gewicht van de auto is anders, de krachtbron is anders, alles is anders. En ik denk dat dat het lastig kan maken en hopelijk raakt Oostenrijk daar niet volledig bij betrokken', aldus de Colombiaan. 'Ze hebben een aantal mensen van Mercedes en Ferrari aangetrokken en hebben echt goed personeel dat aan het motorprogramma werkt. Ze zouden iedereen kunnen verrassen. Maar zelfs als ze denken dat ze heel goed zijn, zul je problemen krijgen zodra je het in de auto zet. Het zal tijd kosten om alles op elkaar af te stemmen', vertelt hij.
Newey is dus weg, maar Montoya denkt dat de Britse ontwerper wel een goed fundament heeft gelegd voor de mensen die nu nog bij Red Bull actief zijn. 'Het goede voor mij is dat Newey er lang was en dat hij echt goede mensen onder zich had die veel van hem hebben geleerd. Dus of je het nu leuk vindt of niet, Newey zal nog steeds veel invloed hebben op hoe ze de auto zien en hoe hij is', legt Montoya uit. 'Hopelijk heeft iedereen geduld en als ze geduldig genoeg zijn, zullen ze een behoorlijk goede auto hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties