Max Verstappen is iemand die racen ademt. De Nederlander is natuurlijk grotendeels van zijn tijd bezig met een succesvolle loopbaan in de Formule 1, maar daarnaast heeft hij nog enorm veel passie voor andere takken van de autosport. Zo reed hij in zijn vrije weekend mee in de NLS-klasse, zodat hij in de toekomst deel kan nemen aan de 24 Uur van de Nürburgring. Helmut Marko keek met volle bewondering naar zijn protegé, en hij twijfelt dan ook niet over de toekomstplannen.
Verstappen is een grote naam in de historie van de Formule 1. De Nederlander is nog maar 27 jaar oud, maar toch heeft hij al een flinke dosis ervaring opgedaan in de koningsklasse van de autosport. Hij is bezig aan zijn elfde seizoen, en in deze tijd heeft hij al vier wereldtitels op zijn naam staan. De Red Bull Racing-coureur behaalde ook al bijna zeventig overwinningen in de Formule 1, en daarmee is hij een van de meest succesvolle coureurs uit de historie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Je zou dus zeggen dat Verstappen het vooral druk heeft met zijn leven in de Formule 1, maar daarnaast is de Nederlander ook ronduit actief in de racerij. Hij reed namelijk in de NLS-klasse vorig weekend om zijn licentie te halen voor de 24 Uur van de Nürburgring. Ergens is dat vrij verbazingwekkend, aangezien we te maken hebben met een viervoudig wereldkampioen Formule 1. Veel mensen vinden het raar dat Verstappen zo’n proces moet ondergaan, maar Marko vindt het vooral bewonderenswaardig. 'Ik vind het geweldig dat een Formule 1-coureur, die naast de races al talloze verplichtingen heeft, simulator-, marketing- en PR-afspraken, zich toch met zoveel enthousiasme de tijd neemt voor zoiets', stelt de Red Bull-topman tegenover Sport.de.
Verstappen kwam niet onvoorbereid
Marko kan het dus enorm waarderen dat Verstappen zoveel inzet toont, maar ergens kan hij het ook totaal niet begrijpen. Toch houdt de NLS vast aan de regels, waardoor Verstappen hetzelfde traject moet ondergaan als alle andere coureurs die deelnemen aan de 24-uursrace. 'En dan nog dit Duitse gedoe, dat een viervoudig wereldkampioen moet bewijzen dat hij met een Porsche van 240 pk over de Ring kan rijden, dat is uniek', zo legt Marko duidelijk uit. 'Maar hij heeft het allemaal gedaan, ook al heeft hij waarschijnlijk al duizend rondes in de simulator op de Nürburgring gereden. Hij kwam dus zeker niet onvoorbereid', aldus de 82-jarige Oostenrijker.
Verstappen doorliep dus het proces, waardoor hij mee zou mogen doen aan de race volgend jaar. Marko heeft dan ook geen enkele twijfel over de toekomstplannen van Verstappen. 'De Nürburgring en de Nordschleife zijn natuurlijk iets dat elke coureur enorm fascineert. Ik ben er zeker van dat hij zal meedoen (aan de 24 Uur van de Nürburgring, red.) en dat hij zo goed voorbereid zal zijn dat hij ook mee kan strijden om de eindzege', zo legt de topadviseur uit over de plannen van Verstappen. Ook denkt Marko dat het een uitlaatklep was voor de Nederlander in moeilijke tijden binnen de Formule 1. 'In de tijd dat onze auto niet competitief was, was dát zijn grote passie. Nu kan hij beide combineren', stelt Marko.
Marko sluit Le Mans nog even uit
Ook werd er gevraagd aan Marko of Verstappen deel wil nemen aan een andere legendarische langeafstandsrace: de 24 Uur van Le Mans. 'Le Mans staat niet op het programma. Le Mans is een ander verhaal. Daar zijn de snelheidsverschillen en de verschillende categorieën nog groter. Voorlopig: langeafstand alleen Nürburgring!', zo stelt de voormalig winnaar van de race in Frankrijk. Marko won de race in het verleden samen met de Nederlandse coureur Gijs van Lennep, dus hij weet wat ervoor nodig is om succesvol te zijn in races zoals deze.
Verstappen heeft dus geen makkelijk jaar in de Formule 1. De Nederlander won de afgelopen vier jaar de wereldtitel, maar dit jaar lijkt dit een onmogelijke opgave. De MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri is namelijk ronduit dominant, en daarom is het moeilijk voor Verstappen om zich te meten. Verstappen won tot dusver drie races dit jaar, maar de achterstand richting de coureurs van McLaren lijkt al veel te groot. De focus lijkt dus al naar 2026 te gaan, want dan gaan de reglementen compleet op de schop. Het team moet dan ook voor het eerst de eigen motoren gaan produceren in samenwerking met Ford, dus het is afwachten hoe dit gaat uitpakken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties