Oscar Piastri heeft de poleposition voor de Grand Prix van Spanje gepakt. Lando Norris was na de eerste Q3-ronden sneller, maar verbeterde zich in de laatste ronde niet voldoende. McLaren was een klasse apart, voor Max Verstappen, die een identieke tijd als George Russell reed. De Mercedes-coureur start als vierde, voor Lewis Hamilton, Kimi Antonelli, en Charles Leclerc.
Om 16:00 uur ging de kwalificatie in Spanje van start. In de laatste vrije training gaf McLaren in ieder geval een duidelijk statement af met de snelste tijden. George Russell en Charles Leclerc kwamen ruim zeven tienden tekort, terwijl Max Verstappen op een seconde achterstand vijfde stond. Hoewel de gaten enorm waren, hebben we dit vaker gezien in de laatste vrije training, en op basis van de rest van het weekend leken de verschillen kleiner te zijn. Dat McLaren de favoriet was, viel echter niet te betwisten.
Q1: Trage start, waarna McLaren de toon zet
De kleinere teams openden de kwalificatie, met de eerste richttijd van 1:14,0 van Esteban Ocon. In de eerste acht minuten kwamen slechts vijf coureurs in actie. Lance Stroll was de snelste man van dit vijftal, voor Alexander Albon, Franco Colapinto, Ocon, en teamgenoot Oliver Bearman. De andere coureurs zetten pas in de tweede helft van Q1 een tijd neer, waarbij de Ferrari-coureurs en Verstappen als laatsten in actie kwamen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
McLaren zette meteen weer de toon. Kimi Antonelli greep kort de eerste tijd met een 1:13,3, maar achter hem was Lando Norris al veel sneller onderweg. De Brit schoot naar een 1:12,799. Mercedes was echter ook competitief, want Russell was duidelijk sneller dan Antonelli. De kopman van Mercedes kwam 0,007 seconden tekort, maar Oscar Piastri legde de lat inmiddels weer hoger met een 1:12,5. Ferrari kwam met beide coureurs flink tekort.
Verstappen zette zijn eerste tijd pas in de laatste zeven minuten neer. De wereldkampioen liet een tiende liggen in de eerste sector en zag zijn achterstand langzaam groeien. Met ruim twee tienden achterstand schoot hij naar de tweede tijd, enkele duizendsten voor Norris en Russell. Yuki Tsunoda stond op dat moment op een negentiende plek. De Japanner had zijn team gevraagd om te kijken of hij vloerschade had, nadat hij hard over de kerbstones schoot.
Q1: Colapinto zorgt voor chaos, Tsunoda laatste!
Aan het einde van Q1 vormden de coureurs aan het einde van de pitstraat weer een lange rij, maar Franco Colapinto had een technisch probleem en kwam niet meer weg. Het gevolg was dat veel coureurs lang vaststonden achter de Alpine-coureur. Veel coureurs moesten zich daarna haasten om nog op tijd aan hun snelle ronden te kunnen beginnen. Die slotronden bleken nogal belangrijk te zijn, want veel coureurs wisten zich nog flink te verbeteren.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Vijf coureurs bleven aan het einde van Q1 binnen: de McLarens, Verstappen, Russell, en Leclerc. Colapinto was de eerste afvaller, nadat hij eerst nog wegreed, maar daarna opnieuw stilviel. Slechts één coureur wist Colapinto niet te verslaan: Yuki Tsunoda. De Japanner stond 'slechts' zes tienden achter Verstappen, maar stond wel achttien plekken achter de Nederlander. Ook Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, en thuisrijder Carlos Sainz vielen af.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: McLaren lijkt ongenaakbaar
Er waren dus maar vijf teams, die in Q2 nog compleet waren: McLaren, Ferrari, Mercedes, Aston Martin, en Racing Bulls. Enkelingen Albon en Bearman openden het tweede kwalificatiedeel, waarbij Albon met een 1:13,1 sneller was. Verstappen kwam in Q2 al opvallend vroeg in actie. De wereldkampioen opende zijn ronde met een 21,6, wat langzamer was dan Bortoleto achter hem in de Sauber. In de rest van de ronde versnelde Verstappen echter, en met een 1:12,358 zette hij de snelste tijd van de kwalificatie neer.
Bortoleto reed echter ook een zeer goed ronde en sloot met een 1:13,0 aan op de voorlopig tweede tijd. De eerste echte uitdager van Verstappen was Norris. De Brit was een tiende sneller in de eerste sector, en pakte meer winst in het middengedeelte. Norris scherpte de toptijd tot 1:12,0 aan en was dus drie tienden sneller dan Verstappen. Fernando Alonso viel ook positief op en kwam maar anderhalve tiende tekort op Verstappen. Daarmee stond Alonso vlak achter beide Ferrari-coureurs.
Piastri dook als eerste coureur onder de 1:12 met een 1:11,998. McLaren had met beide coureurs dus een stevige voorsprong op de rest van het veld, waarbij Verstappen, Russell, en de Ferrari's vlak bij elkaar stonden. Antonelli had geen sterke eerste Q2-ronde en stond voorlopig slechts negende, nog achter Alonso en Gasly. Williams lijkt de grote verliezer te zijn van de vleugelaanpassingen, want Alexander Albon stond op een dertiende plek.
De top vijf vertrouwde het in de slotminuten wel weer, terwijl de rest voor de overige plekjes in Q3 streed. Piastri, Norris, Verstappen, Russell, en Hamilton bleven in de top vijf staan, voor Hadjar, Leclerc, Alonso, Antonelli, en Gasly. Albon was slechts drie tienden langzamer dan Verstappen op P3, maar eindigde daarmee wel als elfde. Ook Bortoleto, Lawson, Stroll, en Bearman vielen af.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Norris deelt eerste slag uit
McLaren, Mercedes, en Ferrari waren nog compleet in Q3. Zij werden in het laatste kwalificatiedeel aangevuld door enkelingen Verstappen, Alonso, Hadjar, en Gasly. McLaren had in Q2 vooral in de middelsnelle bochten een voordeel op de rest van het veld en gold dus als de grote favoriet. Piastri vatte de koe bij de horens en ging als eerste aan de slag in Q3. De Australiër zette meteen een zeer snelle 21,422 in de openingssector neer. Dat vormde de basis voor een 1:11,836.
Russell zette met een 1:12,0 ook een goede tijd neer, terwijl Verstappen er niet aan te pas kwam. De Red Bull-coureur verloor in elke sector tijd, en kwam uiteindelijk bijna een halve seconde tekort. Hij stond daarmee ook achter Leclerc. De enige uitdager van Piastri was Norris. De Brit was na twee sectoren 0,001 seconde sneller en bij start-finish groeide de voorsprong naar 0,017 seconden. Norris leidde dus voor Piastri, Russell, Leclerc, Verstappen, Hamilton, en Antonelli.
Q3: Piastri slaat toe, Verstappen maximaliseert
Verstappen had duidelijk werk aan de winkel, want met vier minuten te gaan schoot ook Fernando Alonso naar een zeer knappe vijfde tijd, waardoor Verstappen terugviel tot P6. Er lagen wel kansen voor Verstappen om plekken op te schuiven, want Alonso was dus klaar en Charles Leclerc had geen nieuwe banden meer, en hield het dus voor gezien. De andere acht coureurs kwamen wel nog een laatste keer in actie.
Norris pakte meteen een tiende winst in de eerste sector, maar datzelfde gold voor Piastri. Norris verbeterde zich uiteindelijk maar met een halve tiende. Piastri was twee tienden sneller en greep zo de poleposition! Ondertussen schoven ook veel andere coureurs op, waardoor Verstappen tijdelijk terugviel tot de tiende en laatste plek. Verstappen verbeterde zich echt zeer knap, en greep de derde tijd op drie tienden achterstand. Hij zette een identieke tijd neer als Russell, maar de Mercedes-coureur eindigt vierde, omdat hij zijn tijd net wat later neerzette. Hamilton, Antonelli, Leclerc, Gasly, en Hadjar eindigden daarachter, met Alonso uiteindelijk zelfs als tiende.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties