Pirelli neemt zachtste compounds mee om ijskou van Las Vegas geen probleem te maken Formule 1
Formule 1

Pirelli neemt zachtste compounds mee om ijskou van Las Vegas geen probleem te maken

Pirelli neemt zachtste compounds mee om ijskou van Las Vegas geen probleem te maken

Pirelli-topman Mario Isola geeft aan dat de bandenleverancier van de Formule 1 voor een technische uitdaging staat bij de Grand Prix van Las Vegas met de koude temperaturen, en besluit de zachtste compounds mee te nemen. Isola verwacht dat de teams de auto's gaan afstellen als Bakoe of Monza en dat een hoge topsnelheid met name belangrijk zal zijn voor de lange rechte stukken, die het juist moeilijk maken om de banden op te warmen tijdens de kwalificatie.

Aankomend weekend zal de Formule 1 voor het eerst sinds heel wat jaren weer neerstrijken in Las Vegas. Aan alles is gedacht, behalve de temperaturen. Het wordt namelijk erg koud 's nachts, en zorgt voor een uitdaging voor zowel de teams als de bandenleverancier Pirelli. 'Met name omdat we naar deze race gaan zonder echte referenties, afgezien van simulatie', begint Isola in een persbericht van Pirelli. 'Niemand heeft ooit daadwerkelijk gereden op het 6,12 kilometer lange Las Vegas Strip-circuit, met drie rechte stukken en zeventien bochten', vervolgt de Italiaan. Dat maakt Las Vegas het tweede langste circuit op de kalender, alleen Spa-Francorchamps is langer, met een lengte van zeven kilometer.

'Het wegdek zal een mix zijn van het gebruikelijke straatasfalt, vooral op de eigenlijke Strip, evenals andere delen die speciaal voor de gelegenheid volledig zijn geasfalteerd; wat een ander onbekend element toevoegt. Er zullen geen ondersteunende races zijn en het circuit zal gedurende grote delen van de dag weer worden opengesteld voor normaal verkeer, wat betekent dat het oppervlak niet zoals gebruikelijk zal 'rubberen' en verbeterde grip zal bieden', zegt Isola. 'We verwachten dat de auto's relatief lage niveaus van downforce zullen hebben, vergelijkbaar met Bakoe of zelfs Monza: een hoge topsnelheid halen zal essentieel zijn om competitief te zijn.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Pirelli neemt zachtste compounds mee om ijskou van Las Vegas geen probleem te maken
De preview van Pirelli betreffende het circuit van Las Vegas. (Foto: Pirelli)

Zachte compounds moeten coureurs helpen om banden op temperatuur te krijgen

Pirelli vergelijkt de sessies op het circuit in Las Vegas met de wintertesten toen die nog plaatsvonden in Europa. 'Met al die overwegingen hebben we voor dit weekend een trio van zachtste compounds geselecteerd: C3, C4 en C5, die goede grip zouden moeten garanderen', verklaart Isola. Daarnaast zal een zachtere compound wat sneller op temperatuur komen dan de hardere compounds. 'De minimale bandenspanning moet 27 psi aan voorkant en 24,5 psi aan de achterkant zijn, vanwege de verwachte lage temperaturen en de lay-out van het circuit.'

Tekst gaat verder onder de foto

Pirelli neemt zachtste compounds mee om ijskou van Las Vegas geen probleem te maken
De data van Pirelli die aantonen wat de banden in Las Vegas aan moeten kunnen. (Foto: Pirelli)

In koude omstandigheden wordt het verschil tussen de bandenspanning bij koude en de normale bedrijfsdruk aanzienlijk verminderd. 'Dus wanneer de auto in beweging is, zal de bandenspanning veel minder toenemen dan op andere circuits vanwege de lage asfalttemperaturen', legt de Italiaan uit. 'Hierdoor denken we dat de bedrijfsdruk nog steeds lager zal zijn dan op andere circuits die zwaar zijn voor de banden, zoals bijvoorbeeld Bakoe. Dus alle elementen zijn aanwezig voor een buitengewone race, vol verrassingen en onvoorspelbaarheid. Zoals de titel van de beroemde racefilm van Elvis Presley gaat... Viva Las Vegas!' aldus de Pirelli-topman.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws