'Racing Point doet afstand van Mercedes W10 inspiratie'

'Racing Point doet afstand van Mercedes W10 inspiratie'

De Racing Point RP20 is de meest controversiële auto van het seizoen 2020, gezien de gelijkenis met de Mercedes van vorig jaar. Maar het in Silverstone gevestigde team wijkt nu af van de filosofie van de W10, terwijl het de auto verder ontwikkelt.

'De sterk bijgewerkte RP20 die door Lance Stroll werd gebruikt tijdens de Grand Prix van Toscane markeerde een aanzienlijke afwijking van de Mercedes W10-inspiratie van de auto', schrijft Mark Hughes in Tech Tuesday.

De update omvatte volledig nieuwe voorremkanalen, een nieuwe achtervleugel-endplate en kleine aanpassingen aan het profiel van de voorvleugel-elementen. 'Hoewel de ontwikkelingen de auto weghalen van de W10 van vorig jaar, zijn er bepaalde elementen die duidelijk zijn geïnspireerd op de huidige Mercedes W11', vervolgt Hughes.

Niet genoeg onderdelen voor twee auto's

Er waren maar genoeg onderdelen voor één auto in Mugello, maar de tweede auto krijgt het volledige pakket bij de volgende Grand Prix in Sochi. 'De prestaties van Stroll gedurende het weekend suggereerden sterk dat de upgrade effectief was', schrijft Hughes. 'Hij was regelmatig sneller dan zijn teamgenoot Sergio Perez.' De Mexicaan slaagde er toch in zich beter te kwalificeren dan Stroll, maar dat kwam doordat de laatstgenoemde werd gehinderd door een spin van Esteban Ocon.

'Originele remkanalen waren identiek aan die van Mercedes'

'De originele remkanelen van de RP20 waren identiek aan die van de Mercedes van vorig jaar', gaat Hughes verder. 'Maar ze ontwikkelen de auto precies zoals ze hem gemaakt hebben: door naar Mercedes te kijken.' De nieuwe remkanalen zijn niet identiek aan die van de huidige Mercedes, maar de stap van de RP20-kanalen is in vrijwel dezelfde richting als die van de W11.

'Ze zijn lager en vlakker dan de vorige kanalen en het trommelvormige koolstofvezelonderdeel dat de schijf omsluit kan voor een aerodynamisch voordeel zorgen', aldus Hughes. 'Deze verandering heeft alles te maken met het versterken van dat aerodynamische effect.'

'Teams moeten volgend jaar het huidige ontwerp gebruiken'

'Formule 1-teams moeten volgend jaar de bestaande ontwerpen behouden en kunnen alleen de carrosserie eromheen verder ontwikkelen', sluit Hughes af. 'De kuipen van de W10 en W11-Mercedes zijn behoorlijk verschillend en daarom zal Racing Point de auto van volgend jaar niet zo nauwkeurig kunnen nabouwen.' Het team zal dus zelf ook aan de bak moeten. (Foto: Racing Point F1)



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Haas plaatst F2-winst van Mazepin op Twitter, gemixte gevoelens bij volgers

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Saward: 'Ik zou absoluut verbaasd zijn als Mercedes voor Russell gaat'

Joe Saward verwacht dat Lewis Hamilton gewoon zal bijtekenen bij Mercedes voor aankomend seizoen. Waar alle Formule 1-teams i...

Update III | Verstappens team loopt schade op en ligt uit virtuele 24 Uur van Daytona

Max Verstappen komt zaterdag in actie op een virtueel circuit. De Nederlander neemt deel aan de 24 uur van Daytona. Daar wach...

Marko heeft 'inside information' over Ferrari: 'Motor is weer ijzersterk dit jaar'

Volgens Helmut Marko zal Ferrari in 2021 met een behoorlijk sterke motor aantreden in de Formule 1. De hoofdadviseur van Red...

‘Aston Martin kan zich opmaken voor podiumplekken met nieuwe Mercedes-upgrades’

Na een indrukwekkend seizoen in 2020 kan het omgedoopte Aston Martin indruk maken in 2021, zo denkt Mark Hughes. Met nieuwe u...

Nog veel onduidelijk over Brexit bij F1-teams

Per 1 januari werd het definitief: Groot-Brittannië vertrekt uit de Europese Unie en dat heeft mogelijk gevolgen voor Formule...

Anderson: 'Hamilton moet brede plaatje zien in contractonderhandelingen'

Volgens analist Gary Anderson lopen de contractonderhandelingen van Lewis Hamilton en Mercedes spaak op de duur van het contr...

Allison over 'graining' bij coureurs: 'Zelfs grote sterren als Hamilton hebben moeite'

James Allison, technisch directeur bij Mercedes, weet met welke bandenproblemen de rijders te maken hebben. Graining op de ba...

Formule 1-teams mogen 2021-auto's inzetten bij testdagen voor 18-inch band

In 2022 debuteren de nieuwe 18-inch Pirelli-banden en om deze te testen werden er 25 testdagen aan Pirelli beloofd door de FI...

Winters weekoverzicht | Geluiden uit F1-fabrieken, FOM praat met nieuw F1-team

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Lees meer

Net binnen

Saward: 'Ik zou absoluut verbaasd zijn als Mercedes voor Russell gaat'

Joe Saward verwacht dat Lewis Hamilton gewoon zal bijtekenen bij Mercedes voor aankomend seizoen. Waar alle Formule 1-teams i...

Ondertussen in de F1 | Haas plaatst F2-winst van Mazepin op Twitter, gemixte gevoelens bij volgers

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Van der Garde staat achter keuze Marko: 'Vind het logisch dat Gasly daar blijft'

Giedo van der Garde kan zich vinden in de keuze van Helmut Marko en Red Bull Racing om geen promotie te geven aan Pierre Gasl...

Winters weekoverzicht | Geluiden uit F1-fabrieken, FOM praat met nieuw F1-team

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Haas zet 2021 weg als leerjaar: 'We moeten twee stappen terugzetten'

Haas zal seizoen 2021 aftrappen met twee rookies, Mick Schumacher en Nikita Mazepin. De twee 'inwerken' in de koningsklasse d...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->