'Racing Point doet afstand van Mercedes W10 inspiratie'

'Racing Point doet afstand van Mercedes W10 inspiratie'

De Racing Point RP20 is de meest controversiële auto van het seizoen 2020, gezien de gelijkenis met de Mercedes van vorig jaar. Maar het in Silverstone gevestigde team wijkt nu af van de filosofie van de W10, terwijl het de auto verder ontwikkelt.

'De sterk bijgewerkte RP20 die door Lance Stroll werd gebruikt tijdens de Grand Prix van Toscane markeerde een aanzienlijke afwijking van de Mercedes W10-inspiratie van de auto', schrijft Mark Hughes in Tech Tuesday.

De update omvatte volledig nieuwe voorremkanalen, een nieuwe achtervleugel-endplate en kleine aanpassingen aan het profiel van de voorvleugel-elementen. 'Hoewel de ontwikkelingen de auto weghalen van de W10 van vorig jaar, zijn er bepaalde elementen die duidelijk zijn geïnspireerd op de huidige Mercedes W11', vervolgt Hughes.

Niet genoeg onderdelen voor twee auto's

Er waren maar genoeg onderdelen voor één auto in Mugello, maar de tweede auto krijgt het volledige pakket bij de volgende Grand Prix in Sochi. 'De prestaties van Stroll gedurende het weekend suggereerden sterk dat de upgrade effectief was', schrijft Hughes. 'Hij was regelmatig sneller dan zijn teamgenoot Sergio Perez.' De Mexicaan slaagde er toch in zich beter te kwalificeren dan Stroll, maar dat kwam doordat de laatstgenoemde werd gehinderd door een spin van Esteban Ocon.

'Originele remkanalen waren identiek aan die van Mercedes'

'De originele remkanelen van de RP20 waren identiek aan die van de Mercedes van vorig jaar', gaat Hughes verder. 'Maar ze ontwikkelen de auto precies zoals ze hem gemaakt hebben: door naar Mercedes te kijken.' De nieuwe remkanalen zijn niet identiek aan die van de huidige Mercedes, maar de stap van de RP20-kanalen is in vrijwel dezelfde richting als die van de W11.

'Ze zijn lager en vlakker dan de vorige kanalen en het trommelvormige koolstofvezelonderdeel dat de schijf omsluit kan voor een aerodynamisch voordeel zorgen', aldus Hughes. 'Deze verandering heeft alles te maken met het versterken van dat aerodynamische effect.'

'Teams moeten volgend jaar het huidige ontwerp gebruiken'

'Formule 1-teams moeten volgend jaar de bestaande ontwerpen behouden en kunnen alleen de carrosserie eromheen verder ontwikkelen', sluit Hughes af. 'De kuipen van de W10 en W11-Mercedes zijn behoorlijk verschillend en daarom zal Racing Point de auto van volgend jaar niet zo nauwkeurig kunnen nabouwen.' Het team zal dus zelf ook aan de bak moeten. (Foto: Racing Point F1)




Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Bottas schakelt Hamilton uit in eerste bocht Bahrein

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Russell moet bij VT1 in Bahrein toekijken

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Doornbos: 'Daarom zal Verstappen het lastig krijgen in Bahrein'

Na de teleurstelling van Turkije verwacht Robert Doornbos voor Max Verstappen niet veel betere resultaten in het Midden-Ooste...

Van de Grint ziet voordeel Verstappen: 'Dat past precies in zijn straatje'

Kees van de Grint ziet kansen voor Max Verstappen in Bahrein. In de ogen van de bandenexpert kan de Nederlandse ster van Red...

Hamilton: 'Ik beloof dat ik coureurs zal steunen, of het nou Verstappen, Russell of Norris is'

Lewis Hamilton is van mening dat zijn meest recente prestatie in Turkije heeft laten zien dat zijn zevende wereldtitel niet a...

Priestley belicht gevolgen voor Verstappen na Red Bulls pitstop-fout in Turkije

Marc Priestley heeft uitgelegd hoe de ongelijke voorvleugel van Max Verstappen hem benadeeld heeft in Turkije. De voormalig M...

Formule 1 onthult toekomstig motorenbeleid dat Red Bull in de kaart speelt

Het hoofd strategie van de Formule 1, Yath Gangakumaran, heeft aangegeven dat de sport voorlopig nog in blijft zetten op hybr...

Schumacher: 'Zag mijn vader nooit als beste coureur van de wereld'

Mick Schumacher zegt dat hij een aantal tips van zijn vader, Michael Schumacher, heeft gebruikt in zijn weg naar de Formule 1...

Overzicht tijden Grand Prix van Bahrein

Komend weekend staat de Grand Prix van Bahrein op het programma. Het is alweer de vijftiende race van het seizoen, dat bijna...

Ross Brawn: de meest succesvolle geest van de voormalige én de huidige Formule 1

De naam Ross Brawn doet bij menig Formule 1-fan wel een belletje rinkelen. Tegenwoordig werkzaam als de technisch directeur v...

Lees meer

Net binnen

F1 in het kort | Russell moet bij VT1 in Bahrein toekijken

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Ondertussen in de F1 | Bottas schakelt Hamilton uit in eerste bocht Bahrein

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Formule 1 onthult toekomstig motorenbeleid dat Red Bull in de kaart speelt

Het hoofd strategie van de Formule 1, Yath Gangakumaran, heeft aangegeven dat de sport voorlopig nog in blijft zetten op hybr...

Chilton: 'Het is triest wat er gaat gebeuren met Perez'

IndyCar-coureur Max Chilton heeft in een stuk voor GQ-Magazine laten weten dat hij de overstap van Sergio Perez naar Red Bull...

Hughes denkt dat Perez een 'competitieve' tweede rijder zou kunnen zijn voor Red Bull

Volgens Formule 1-expert Mark Hughes past Sergio Perez goed bij de strategie van Red Bull Racing. De Mexicaan is nog op zoek...

Lees meer