Racing Point kaatst bal terug naar Brawn: 'Nieuwe regels bijzonder fragiel' Formule 1
Formule 1

Racing Point kaatst bal terug naar Brawn: 'Nieuwe regels bijzonder fragiel'

Racing Point kaatst bal terug naar Brawn: 'Nieuwe regels bijzonder fragiel'

Nog één jaar te gaan, en we trekken de lakens af van een écht nieuwe generatie Formule 1-auto's. Andy Green, technisch directeur van Racing Point, denkt er het zijne van en is nog geen fan van de aanpassingen: 'De veranderingen zijn enorm. We hebben een hoop te leren, maar ik denk dat deze regels bijzonder fragiel zijn.'

De regels zijn opgesteld door de technische werkgroepen die Formule 1 rijk is om te proberen de kosten te drukken, en de aerodynamica te versimpelen zodat inhalen makkelijker wordt. De praktijk gaat echter anders uitwijzen, en de TD klinkt behoorlijk zeker van zijn zaak. 'Er zijn zeker mazen in de wet die teams gaan uitbuiten, er is een heel grote kans dat ze die gouden eieren vinden.' En daarna is volgens de Brit het hek van de dam.

Van leeg vel papier naar de winst

'De visuele presentatie van het nieuwe model verlamt de Racing Point-ingenieurs. Je gaat er anders van denken: wat hebben ze gedaan, hoe dachten ze? Dat wil ik niet. Ik wil de regels kunnen lezen zonder dat mijn gedachten vervuild worden door anderen.' Door die basis te negeren, zou je beter alles uit de regels kunnen halen, zo denkt Green.

Met een terugkeer naar het grondeffect van de jaren '80, waarbij de auto's tegen het asfalt aan worden gezogen en minder afhankelijk van flapjes op het bodywork, wil men de auto's stabiel houden. De ingenieurs hebben nu echter problemen om met de versimpeling aan de bovenkant genoeg druk te genereren bij de voorvleugel. Dit kwam Racing Point op kritiek te staan van Ross Brawn, die verantwoordelijk is voor de nieuwe regels.

Lees meer: Brawn veegt vloer aan met Racing Point na kritiek: 'Ze hebben niets gedaan'

Green vergelijkt de mogelijke loopholes zelfs met de dubbele diffuser uit 2009 waar Honda-ingenieurs, uitgerekend ook met Brawn, op kwamen en uiteindelijk het kampioenschap binnenhengelden. Racing Point heeft naar eigen zeggen al een vroeg 2021-model in de windtunnel gehad vorig jaar, en de ingenieurs zijn nog altijd hard door de teksten heen aan het waden, om gaten te vinden en uit te buiten.

'We controleren de 141 pagina's aan reglementen op vrijheden waar de FIA niet aan heeft gedacht. We proberen de basis erachter te kraken. Er zijn gebieden die kunnen worden gebruikt, en daar moet de FIA op gaan reageren. We hoeven niets te melden, al wil de FIA dat wel graag.' Hij vindt dat je een team niet mag straffen tijdens het seizoen.

'Dat zou nergens op slaan, iemand terugzetten nadat ze goed werk hebben gedaan. Formule 1 is een competitie: ze moeten anderen de kans geven iets te verzinnen wat beter werkt dan jouw ontwerp', meldt Green aan AMuS. En als iemand eenmaal het gouden ei heeft gevonden, dan wordt het een kwestie van kopiëren. Want ook dat is Formule 1. (Foto: Ferrari F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws