Red Bull en Ferrari passen vloeren aan voor Franse GP: Italiaanse renstal vindt meer downforce Formule 1
Formule 1

Red Bull en Ferrari passen vloeren aan voor Franse GP: Italiaanse renstal vindt meer downforce

Red Bull en Ferrari passen vloeren aan voor Franse GP: Italiaanse renstal vindt meer downforce

Mark Hughes heeft tijdens het Grand Prix-weekend in Frankrijk gemerkt dat zowel Red Bull Racing als Ferrari wat aanpassingen hebben gemaakt aan de vloer. Red Bull maakte een zeer specifieke aanpassing, om ervoor te zorgen dat de RB18 goed door de bochtige laatste sector zou komen. Ferrari kwam met een upgrade die voor meer performance moet zorgen. Hughes denkt dat de auto van de Italiaanse renstal door de ontwikkelingen nu meer downforce kan genereren.

'Het gebied dat beide teams hebben aangepakt, zijn de openingen bij de randen van de vloer', schrijft Hughes voor Formula1.com. De vloeren van de Formule 1-bolides zijn dit jaar een stuk belangrijker geworden. De vloer zorgt dit jaar immers voor de meeste downforce. 'De functie van deze randen is om ervoor te zorgen dat de luchtstroom in de venturi tunnels wordt versneld, waardoor er meer downforce wordt gegenereerd aan de onderzijde van de bolide. Hoe sneller de lucht naar binnen stroomt, des te meer downforce er wordt gegenereerd.'

Voor de Franse Grand Prix moest er dan ook geknutseld worden aan de vloeren van de bolides. Een andere oplossing wilde vooral Red Bull niet onderzoeken. 'Door de snelle en lange bochten van Circuit Paul Ricard is het gewenst om meer lading te hebben aan de achterkant van de auto. De makkelijkste oplossing hiervoor is om een grotere achtervleugel op de auto te zetten, maar dan geef je rechtelijnsnelheid op. Red Bull heeft hieraan gedacht en expres met een low-downforce achtervleugel gereden.'

Red Bull met specifieke update, Ferrari vindt performance

Gedurende het jaar heeft Red Bull al met verschillende vloerspecificaties gereden. De randen van de vloer verschillen van baan tot baan. 'Dat is wat de RB18 zo verfijnd maakt.' Voor de Grand Prix van Frankrijk maakte Red Bull dan ook specifieke aanpassingen. 'Normaal liggen de randen een stuk dichter bij elkaar, waardoor de balans naar voren wordt gehaald. In Frankrijk lagen de randen verder uit elkaar, waardoor de balans juist meer naar achteren lag.'

Bij Ferrari hebben ze het afgelopen weekend anders aangepakt. Waar Red Bull specifiek naar het circuit heeft gekeken, heeft de Scuderia haar auto aangepast om de algehele performance te verbeteren. 'Ferrari heeft het gebied waar de openingen zitten verhoogd. Hierdoor wordt het volume van de luchtstroom een stuk groter in de venturi tunnels. Dit zorgt er niet alleen voor dat de balans naar achteren wordt verplaatst, maar dit geeft het team ook meer downforce in het algemeen', aldus Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws