Het Marina Bay Street Circuit en Red Bull Racing zijn al een lange tijd geen goede vrienden. Vorig jaar werd Max Verstappen nog tweede, maar hij was niet bepaald tevreden over de auto. In de jaren daarvoor leek er elk weekend wel iets mis te gaan. Hoofdingenieur Paul Monaghan herinnert zich nog goed hoe het er in 2023 aan toeging en bespreekt de huidige stand van zaken.
Verstappen was in 2023 bezig met een ongelooflijke zegereeks. In Monza behaalde hij zijn tiende overwinning op rij, maar de reeks stopte in Singapore. Tijdens de vrije trainingen lukte het al niet met de auto, en tijdens de kwalificatie kwam Verstappen niet eens door naar Q2. Hij moest de race vanaf P11 aanvangen, teamgenoot Sergio Pérez vanaf P13. Het was dat jaar de enige race waarin Verstappen niet op het podium eindigde.
In 2022 stuntelde Red Bull Racing met te weinig brandstof voor de slotronde, waardoor Verstappen zijn kwalificatierun af moest breken. Singapore is de enige 'smet' op Verstappens cv. 'Ik herinner me dat Max hier in Q2 er uitging in 2023', zegt Monaghan, bijgenaamd Pedals, tegenover de aanwezige pers. 'We kregen een beetje een terechtwijzing van hem, zo kun je het noemen', grinnikt Monaghan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Hij uitte op een directe wijze zijn mening en jullie zouden hetzelfde doen, want we wisten dat we beter konden', zegt de Brit. 'De rijders stellen hun verwachtingen telkens hoger dan voorheen. Wanneer iemand het beter doet, krijgt diegene natuurlijk ook complimenten dat ze goed presteren', vertelt Monaghan over de algehele werksfeer bij Red Bull. Verstappen kende een goede eerste sessie in Singapore, waarbij hij derde werd.
Verstappen en Tsunoda
De sfeer bij Red Bull is momenteel sowieso goed, want de Oostenrijkse renstal heeft twee keer achter elkaar kunnen zegevieren. Dat hebben ze natuurlijk vaker gedaan, maar dit jaar is dat niet zo vanzelfsprekend als in 2023. Aan de andere kant van de garage gaat het ook steeds beter. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan klonk Yuki Tsunoda positief over zijn prestaties in de RB21 en zijn gevoel in de auto.
'Ik weet niet precies wat hij heeft gezegd, maar het is altijd fijn als hij denkt dat het beter is, toch?' zegt Monaghan. 'Het is ook niet één ding. Het zijn heel veel kleine stukjes. De aerodynamica is beter geworden, de set-up kan beter benut worden, en het resultaat is dat de auto voor Yuki makkelijker te rijden is. Max liet dat zien in Monza en Bakoe, daar zaten we goed op koers. Het is geweldig dat Yuki wat snelheid oppikt.'
Geen grote verschillen
Tsunoda pakte punten in Monza en in Bakoe. Hij wist in Azerbeidzjan Lando Norris achter zich te houden en sprak na afloop uit dat hij er alles aan ging doen om Verstappen te helpen in de titelstrijd. 'Zijn prestaties zullen alleen maar verbeteren als hij meer vertrouwen krijgt. Het ligt nu allemaal open voor ons', zegt Monaghan. 'Max en Yuki liggen ook helemaal niet zover uit elkaar. Dat is nog nooit het geval geweest. Het zijn meer subtiele verschillen', duidt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ze zitten behoorlijk dicht bij elkaar in sommige aspecten van de set-up, en op andere gebieden zijn er nog steeds kleine verschillen', haalt hij zijn schouders op. Monaghan lijkt het vooral belangrijk te vinden dat er onderling geen grote gaten zijn. Tsunoda moet alleen nog iets comfortabeler worden in de auto om dat ook te kunnen laten zien op de baan. 'Je ziet dat hij meer punten haalt en dat zijn houding dan ook positiever is. Dat is altijd fijn om te zien.'
Openheid van Mekies
Laurent Mekies heeft onlangs een paar keren aangegeven dat Verstappens ideeën werden ingezet. Sommigen waren in Monza wat sceptisch, maar Verstappen wist zeker dat zijn plan het juiste was. Is die filosofie binnen het team, nu met Mekies aan de leiding, wat veranderd, waardoor het ook beter gaat met Tsunoda? 'Het betreft het daadwerkelijke ingenieursproces rond de auto niet echt', zegt Monaghan. 'Laurent is gewoon erg open. Yuki kan met hem praten, en doet dat ook.'
De Red Bull-hoofdingenieur benadrukt dat Mekies open staat voor veel ideeën. 'Hij laat ons doen wat we denken dat juist is. In dat opzicht is er dus niet veel veranderd', aldus de Brit. Het weekend in Singapore zal een soort 'test' zijn om te zien of de Red Bull daadwerkelijk een paar problemen achter zich heeft kunnen laten. 'Het zal ons veel vertrouwen geven als het hier goed gaat', knikt Monaghan. 'Mocht dat niet zo zijn, geven we natuurlijk niet op. Dan gaan we naar Austin om een poging te doen daar te winnen.'
Monaghan wijst naar het feit dat er altijd wel iets kan gebeuren in Singapore. Daarmee wil hij zeggen dat ze een deel van het verloop van de race niet zelf in handen hebben. 'Je kunt bij bocht één worden geraakt. We hebben de beelden van Seb (Vettel, red.) hier nog wel. Dat kan ook gebeuren. We zullen hier ons best doen, alles uit de auto halen, Max en Yuki zullen hun deel doen, en dan zien we wel wat er gebeurt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties