Laurent Mekies heeft zijn eerste weekend als teambaas van Red Bull Racing achter de rug. Het wordt meteen duidelijk dat de Fransman een andere leider is dan voorganger Christian Horner. De engineer mocht op zaterdag meteen zijn eerste succesje vieren met een sprintzege van Max Verstappen, en maakte op dat moment ook meteen een gewaagde keuze, die goed uitpakte.
Waar Verstappen in de korte race de volle buit pakte, eindigde Yuki Tsunoda zoals te vaak buiten de punten. De Japanner pakte voor zijn werkgever in elf weekenden tijd pas zeven punten. Daarbij wordt Tsunoda niet geholpen door het feit dat hij al meerdere weekenden niet over de laatste onderdelen beschikt. De 25-jarige coureur is daar deels zelf verantwoordelijk voor met enkele stevige crashes.
Red Bull neemt risico
Tsunoda werd in België herenigd met Mekies, die eerder de teambaas van het opleidingsteam was. Mekies vertelde na afloop van de race dat zijn tweede coureur ná de sprintrace nog een nieuwe vloer mocht ontvangen. 'Je pusht heel hard om de laatste onderdelen naar het circuit mee te nemen. Je neemt dan vaak eerst één exemplaar mee, en daarna krijgt ook de tweede auto die nieuwe onderdelen', vertelt Mekies tegenover onder meer F1Maximaal.nl.
'Soms word je erdoor verrast wanneer die nieuwe onderdelen komen', zo maakt Mekies duidelijk dat het geen strategische keuze was om Tsunoda de sprintrace met de oude vloer te laten rijden, en de Grand Prix met een nieuwe vloer. 'Zodra het tweede exemplaar beschikbaar was, kregen we de keuze om op het volgende weekend te wachten, of om de onorthodoxe keuze te maken om tussen de sprintrace en de hoofdkwalificatie nog een upgrade door te voeren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mekies besloot om Tsunoda vertrouwen te geven met het nieuwe onderdeel. 'Dat brengt risico's met zich mee, want het was erg krap om het nieuwe onderdeel nog op de auto te monteren. Het team heeft geweldig werk geleverd. Dit is ook de reden waarom we in de kwalificatie iets later naar buiten reden', zo benadrukt de 48-jarige dat het behoorlijk krap was. Daarnaast nam Red Bull nu risico's, in het geval van schade in een natte Grand Prix.
Tsunoda presteerde uiteindelijk goed met de nieuwe vloer. Met een zevende tijd pakte hij zijn beste startplek voor Red Bull. 'De coureur moet zich dan ook aanpassen. Het is niet fijn om de kwalificatie in te gaan met een nieuwe specificatie van de auto. We vonden dit het risico en de moeite wel waard. Yuki leverde geweldig werk door zich snel aan te passen, en hij zette een grote stap vooruit met zijn prestaties. Hij reed een erg sterke kwalificatie', concludeert Mekies.
Dure fout van Red Bull
Uiteindelijk pakte de Japanner toch geen punten. Tsunoda kwam als dertiende over de streep, nadat hij pas laat wisselde naar de droogweerbanden. 'Bij Yuki was dit onze fout', zo steekt Mekies de hand in eigen boezem. 'We wilden hem in dezelfde ronde als Max naar binnenhalen. We stonden ook klaar en het team stond ook buiten, maar hij kreeg de call simpelweg te laat. Dat is helaas dus volledig onze fout. Eén ronde later maakte een groot verschil, dus hier verloren we drie of vier plekken mee. Daardoor misten we de punten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties