george russell canada mercedes vrijdag 2025 Formule 1
Formule 1

Russell ontneemt Verstappen de poleposition in de slotseconden, Norris stelt teleur

george russell canada mercedes vrijdag 2025

George Russell heeft zijn eerste poleposition van 2025 gepakt. De Mercedes-coureur sloeg in de slotseconden toe op mediumbanden. Max Verstappen viel zo op de valreep terug tot de tweede plek, eveneens op mediumbanden. Oscar Piastri en Kimi Antonelli starten vanaf de tweede startrij, terwijl Lando Norris niet verder kwam dan P7.

Het was druk aan het einde van de pitstraat bij het begin van Q1. Rode vlaggen liggen in Canada altijd op de loer, en veel coureurs willen dus snel een goede rondetijd neerzetten. Williams, Haas, Alpine, en Sauber profiteerden van hun lagere posities in het constructeurskampioenschap van 2024, en stonden met hun coureurs vooraan, terwijl de topteams achteraan moesten aansluiten.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Domper voor Tsunoda, Mercedes schittert

De camera's werden vervolgens op George Russell gericht. De Brit greep vorig jaar de poleposition in Montréal, en kwam nu ook weer sterk voor de dag in de vrije trainingen. De Brit opende meteen met een zeer competitieve 1:12,5. Daarmee was hij zeven tienden sneller dan Yuki Tsunoda. De Japanner was in VT3 de hekkensluiter, en kreeg vlak voor de kwalificatie ook een gridstraf van tien plekken vanwege het inhalen van de beschadigde McLaren van Oscar Piastri tijdens een rode vlag. Tsunoda weet daardoor haast zeker dat hij achteraan moet starten.

Verstappen, Russell, en Kimi Antonelli hadden een set mediumbanden meer dan de andere coureurs van de topteams, maar Antonelli besloot die set banden meteen aan het begin van Q1 in te zetten. De Italiaan kwam daarmee tot op 0,06 seconden achterstand van Russell, en liet dus zien dat de C5-banden over één ronde zeer competitief zijn. Russell en Verstappen leken die extra set mediumbanden achter de hand te houden voor Q3 of de race.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Vijf teams strijden vooraan

Na Mercedes was het wachten op de andere topteams. Oscar Piastri opende zeer sterk met een 1:12,3. De Australiër kreeg in de top drie gezelschap van de coureurs van Aston Martin, waarbij Lance Stroll zachte banden had, en Fernando Alonso de mediumbanden. Charles Leclerc nam de tweede plek over van de thuisrijder, waarna Verstappen aan zet was. De wereldkampioen opende met een snelle eerste sector en behield zijn voorsprong. Met een 1:12,2 schoot hij naar de eerste tijd. Piastri, Hamilton, en Russell stonden echter binnen een tiende van een seconde.

Verstappens tijd bleef twee minuten staan, maar vervolgens nam Alonso die eerste tijd over. De Spanjaard deed dit op de mediumbanden, en liet dus zien hoe sterk dat rubber presteerde. De voorsprong op Verstappen was echter maar 0,034 seconden. De verschillen waren duidelijk klein, met twaalf coureurs binnen een halve seconde, voordat Alexander Albon met vijf minuten te gaan een rode vlag veroorzaakte. Hij verloor op een recht stuk zijn motorkap, waarna de sessie stilgelegd moest worden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Sainz valt af, Hadjar mag straf verwachten

De sessie werd hervat na een onderbreking van acht minuten, met nog ruim vijf minuten op de klok. Het hele veld stond binnen een seconde, met Carlos Sainz op 0,66 seconden achterstand op de zestiende plek. Ook Alexander Albon stond in de drop zone, terwijl Lando Norris met P12 ook duidelijk nog niet veilig was. Norris gebruikte aan het einde van Q1 dan ook een nieuwe set van de zachte banden.

Met die nieuwe set banden was Norris uiteraard wel razendsnel. De Brit klokte een 1:11,8 en was daarmee een tiende sneller dan de nieuwe snelle tijd van teamgenoot Piastri. Verstappen verbeterde zich op gebruikte banden tot P5, achter de McLarens en Ferrari's. Acht coureurs eindigden binnen 0,27 seconden, terwijl Gabriel Bortoleto met 0,559 seconden achterstand zestiende werd. Ook Carlos Sainz, thuisrijder Stroll, Liam Lawson, en Pierre Gasly vielen af. Yuki Tsunoda overleefde wel nipt als veertiende.

Op de beelden was duidelijk te zien dat Sainz in bocht 6 last had van Isack Hadjar. De Racing Bulls-coureur wist niet dat Sainz aan een snelle ronde bezig was, en mag dus sowieso een gridstraf verwachten. Dat helpt Sainz verder niet echt, want de Spanjaard staat sowieso voor een inhaalrace.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Mediumbanden bewijzen hun waarde

Vijf teams waren nog compleet in Q2: McLaren, Ferrari, Mercedes, Red Bull, en Haas. Verstappen koos ervoor om nu met mediumbanden te rijden. Die banden werkten duidelijk goed, want Verstappen klokte meteen een 1:11,6. Norris kwam op zachte banden nipt tekort, terwijl Piastri op de derde plek aansloot op minder dan een tiende achterstand. Norris reed hierbij met gebruikte zachte banden, terwijl Piastri nieuwe zachte banden had.

Beide Ferrari-coureurs kwamen drie tienden tekort, maar Hamilton en Leclerc reden in hun eerste poging ook op gebruikte zachte banden. Ook de andere coureurs beten hun tanden stuk op de tijd van de wereldkampioen. McLaren was de sterkste uitdager, voor het Ferrari-duo, en daarachter stonden Mercedes en Alonso. Leclerc deed nog een nieuwe poging, en greep daarbij wel de eerste plek, met een voorsprong van slechts 0,012 seconden op Verstappen.

Aan het einde van Q2 gebruikten steeds meer coureurs mediumbanden. Alexander Albon klokte zo de zevende tijd, terwijl ook Franco Colapinto en beide Mercedes-coureurs voor de C5-banden kozen. Colapinto raakte de Wall of Champions, maar zette wel de tiende tijd neer. Russell zette met de mediumbanden de eerste tijd neer, al stonden Norris, Leclerc, en Verstappen binnen een tiende van een seconde.

Piastri, Alonso, Hamilton en Albon overleefden Q2 ook met een achterstand van maximaal drie tienden. Antonelli en Hadjar grepen de laatste plekken, waardoor Tsunoda na een verdienstelijke kwalificatie als elfde afviel. Dankzij zijn gridstraf start hij alsnog achteraan. Franco Colapinto neemt de elfde plek dus over, terwijl Hülkenberg, Bearman, en Ocon ook konden gaan douchen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Verstappen versus Piastri

McLaren, Ferrari, en Mercedes waren dus nog compleet. Albon, Verstappen, Alonso, en Hadjar waren zoals vaker de enige vertegenwoordigers van hun teams in het laatste kwalificatiedeel, waarbij de vraag ook was wie de mediumbanden zou gebruiken voor het veroveren van een betere startplek. Aan het einde van Q2 reed Verstappen nog twee bloedsnelle sectoren op mediumbanden, waarna hij zijn ronde voor de laatste chicane moest afbreken.

In de eerste runs van Q3 zagen we echter vooral zachte banden. Leclerc zette de eerste richttijd neer met een 1:11,729, maar dat was duidelijk niet genoeg. Piastri was veel sneller onderweg en liet een 1:11,273 noteren, een belachelijk snelle ronde. Norris was minder snel onderweg, en sneed daarna ook de laatste chicane af.

Verstappen moest echter nog komen, en was extreem snel in de eerste sector. Hij hield stand en greep de eerste plek met 0,025 seconden voorsprong op Piastri. Verstappen leidde dus voor Piastri en Leclerc. De Monegask had echter een halve seconde achterstand. Mercedes kwam wat later in actie en dook in dat grote gat. Russell zette de derde tijd neer, terwijl Antonelli op P4 aanschoof. Norris deed een nieuwe poging en klokte de vijfde tijd, voor Leclerc, Alonso, Hamilton, Albon, en Hadjar.

Q3: Mediums maken het verschil

In de slotminuten moest Verstappen zijn poleposition nog verdedigen, waarbij hij vooral op de eerste sector leunde. Hier was hij in zijn eerste poging twee tienden sneller dan wie dan ook, maar het regende wel verbeteringen in de laatste seconden. Leclerc was fabelachtig snel in de eerste sector, maar maakte daarna een fout en moest zijn ronde afbreken.

Het was echter duidelijk dat Verstappen nog niet veilig was. De Limburger koos nu voor de mediumbanden, net als Russell. Norris vergooide zijn ronde wederom, maar Piastri dook wel onder de tijd van Verstappen. De Red Bull-coureur sloeg echter terug met een 1:11,059. Daarna was het wachten op Russell. De Brit reed een 1:10,899 en sloeg zo toe met de poleposition. Verstappen, Piastri, en Antonelli starten ook op de eerste rijen, voor Hamilton, Alonso, Norris en Leclerc. Norris staat vanaf de zevende plek dus voor een enorme klus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws