Russell sust de boel na eisen van teamorders: 'Geen druk van mijn kant' Formule 1
Formule 1

Russell sust de boel na eisen van teamorders: 'Geen druk van mijn kant'

Russell sust de boel na eisen van teamorders: 'Geen druk van mijn kant'

George Russell verklaart waarom hij wilde dat er teamorders kwamen richting de slotfase van de Grand Prix van Monaco. De Brit werd opgehouden door Esteban Ocon en teamgenoot Lewis Hamilton en zag Charles Leclerc in zijn spiegels groter worden. Hij wilde niks riskeren tegen Hamilton in de regenachtige omstandigheden, vooral omdat hij een tijdstraf van vijf seconden had gekregen voor een unsafe rejoin.

Russell kende al een teleurstellend weekend voorafgaand aan de Grand Prix op zondag, aangezien de 25-jarige niet tevreden was met P8 in de kwalificatie. Hij werd verslagen door zijn teamgenoot en voelde zich niet comfortabel in de nieuwe versie van de W14. Dat gevoel leek er op zondag ook te zijn. Russell had het idee dat een podiumplek er zeker wel inzat, maar die kansen vergooide hij zelf door niet op een veilige manier op de baan terug te keren nadat hij een uitstapje had gemaakt. 'Ik ben echt boos op mezelf want P3 was bijna zeker', zegt Russell bij de Duitse tak van Motorsport.com.

'Er kwam een gele vlag en toen ging ik van mijn gas af, maar zodra ik de rem intrapte blokkeerde ik en volgde ik Stroll naar de uitloopstrook. Dat is de les die je leert als je zulke fouten maakt en niet gefocust bent', is Russell kritisch op zichzelf. 'Ik beschadigde de auto een beetje en ik was niet zeker of ik wel door kon rijden. Ik voelde me zeer oncomfortabel in de auto, maar we waren wel de snelsten, dus ik wist niet echt wat er gaande was. Ik werd opgehouden door Ocon en Lewis, en Charles kwam achter me aan. Ik wilde niks riskeren tegen Lewis in deze omstandigheden. Maar met de tijdstraf van vijf seconden, als Charles hem had gepakt, dan was dat een goede buffer geweest.'

'Bittere pil als je 98 procent van de tijd alles goed doet, en één foutje dan alles verpest'

Russell denkt dat als er geen gele vlag was gekomen, dat hij zijn concentratie beter had kunnen behouden. 'Dan was ik niet van de baan gegaan en had het niet de P3 gekost voor het team', zegt Russell. De auto deed ook wat raar aan de achterkant nadat Sergio Pérez tegen hem aanreed als gevolg van de manier waarop Russell de baan weer opkwam. 'Uiteindelijk was het (teamorders, red.) niet nodig en zei ik tegen het team dat er geen druk van mijn kant kwam toen ik wist dat we veilig waren ten opzichte van Leclerc. Maar ja, het is een bittere pil als je 98 procent van de tijd alles goed doet, en één foutje dan alles verpest.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws