Max Verstappen ging met weinig vertrouwen richting het Grand Prix-weekend in Monaco. Na de openingsdag van het weekend sprak de wereldkampioen opeens opvallend veel vertrouwen uit, maar op zaterdag viel het in de kwalificatie alsnog tegen. Journalist Michael Schmidt sprak met de hoofdrolspelers bij Red Bull Racing en laat weten waar het misging.
In de kwalificatie bleek McLaren het snelste team te zijn, nadat Charles Leclerc de vrije trainingen domineerde. Oscar Piastri ontpopte zich in de afgelopen weken tot de te kloppen coureur bij McLaren, maar in Monaco ging Lando Norris er met de hoofdprijzen vandoor. 'Piastri had een crash in de vrije training. Daar bleef hij een beetje in hangen', luidt de verklaring van Schmidt. 'Het heeft even nodig om het vertrouwen dan veel op te bouwen.
McLaren strategisch sterk
'Piastri maakte in de kwalificatie ook wat kleine foutjes. Hij reed nooit een perfecte ronde', vertelt de journalist van Auto Motor und Sport. 'McLaren hield het wel bij de strategie uit de training. Ze lieten zich niet nerveus maken. Als enigen reden ze in Q3 een snelle ronde, daarna een langzame ronde om de banden te koelen, en daarna nog een snelle ronde. Dat was hier wel bepalend.' Beide coureurs verbeterden zich bij het vallen van de vlag, nadat de Monegasken al juichten voor Charles Leclerc.
'Andrea Stella zei dat de C6-banden haast beter werden als het toplaagje van het rubber verdwenen was. Dan werd de band wel sneller dan de mediumbanden', aldus de Duitse journalist. 'McLaren kan geen van beide coureurs benadelen, want ze maken allebei kans op de titel. Red Bull heeft maar één coureur. De andere teams zijn wanhopiger, en kunnen één coureur opofferen voor de andere coureur. Dat kan McLaren niet. Ze moeten vergelijkbare strategieën voor beide coureurs aanhouden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull: hit and miss
Schmidt loopt tijdens een raceweekend geregeld binnen bij Red Bull en heeft zeer goede contacten bij het Oostenrijkse team. Ook in Monaco kreeg Schmidt informatie vanuit vermoedelijk Helmut Marko. Schmidt weet zo uit te leggen waarom Verstappen in de kwalificatie zeven tienden tekortkwam op de snelste tijden. 'Ze hadden nog iets aan de afstelling veranderd, om het verder te optimaliseren. Dat had gevolgen voor het hele weekend', weet Schmidt te melden over een aanpassing voor de start van de kwalificatie. De afstelling mag na de kwalificatie ook niet meer aangepast worden.
'Ze waren heel sterk in de eerste vrije training, wat uitzonderlijk is voor hen, want normaal presteren ze dan heel slecht', geeft de journalist aan. Verstappen stond in die eerste sessie op de tweede plek, achter Leclerc. 'Ze pasten de afstelling daarna aan, waarna de tweede vrije training rampzalig verliep. Toen stonden ze tiende en hadden ze veel onderstuur.' Verstappen toonde op basis van die eerste trainingssessie toch veel vertrouwen voor de race van het weekend.
Dat bleek in eerste instantie terecht te zijn. 'Ze bouwden de afstelling op zaterdagochtend weer om. Verstappen reed op de mediumbanden in VT3 de ene na de andere snelste rondetijd. Op dat moment leek het erop dat Verstappen poleposition zou pakken, of minimaal de eerste startrij', vermoedde Schmidt. 'In de kwalificatie gingen ze echter weer achteruit. Hij had niet genoeg grip meer, en hij verloor vooral tijd in de middensector. Daar liet hij vier tienden liggen, en in de andere sectoren liet hij ook nog wat tijd liggen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De afstelling was veranderd, en daardoor werden de banden te warm en verloor hij dus grip', concludeert Schmidt. Voor Red Bull valt het te hopen dat het werkvenster in Spanje, net als in Imola, weer wat groter is. McLaren ging er ondertussen met de poleposition vandoor. 'McLaren heeft vorig jaar heel bewust aan haar zwakke punt gewerkt, de langzame bochten. Stella legde dat ook uit. Ze kunnen nu met een hogere rijhoogte rijden, zodat dat ze te veel verliezen in snelle bochten. De andere teams kunnen dat niet.'
Horner legt strategie uit
Schmidt richt zich vervolgens op de race. Bij de start van de Grand Prix viel Verstappen al op, door als enige in de top vijf met harde banden aan de race te beginnen. Schmidt ging bij Red Bull Racing op bezoek, en kreeg een verklaring van Christian Horner. 'We namen een gok, en hoopten op een Safety Car of een rode vlag', zo maakt Horner duidelijk dat Red Bull vanaf het begin al van plan was om de laatste stop pas met één ronde te gaan te pakken. 'Helaas was dit een race in Monaco zonder chaos.'
Verstappen reed dus tot de 77e ronde door op zijn mediumbanden. 'Zijn banden waren versleten, maar we moesten volhouden', legt Horner uit. 'We hadden niks te verliezen, want anders zouden we ook vierde geëindigd zijn. We hadden niet dezelfde snelheid als de snelste coureurs.' Verstappen heeft de schade desondanks weten te beperken. Kampioenschapsleider Oscar Piastri liep slechts drie punten uit. 'Max staat 25 punten achter Oscar. Dat is één overwinning, en we hebben nog zestien Grands Prix te gaan', aldus Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties