Ferrari leek af te stevenen op een uitstekend resultaat in Hongarije met Charles Leclerc, maar uiteindelijk ging het compleet de verkeerde kant op voor de Monegask. Hij pakte de poleposition op zaterdag, en ook op zondag begon hij uitstekend. Leclerc hield de leiding in handen, maar in de slotfase verloor hij spontaan veel snelheid. Er waren veel vraagtekens bij het terugvallen van Leclerc, maar volgens de Duitse journalist Michael Schmidt is er een duidelijke verklaring voor de situatie van Leclerc.
Ferrari kent tot dusver geen uitstekend seizoen. Waar het Italiaanse team vorig jaar nog dichtbij de constructeurstitel kwam, lijkt dat dit jaar een onmogelijke opgave. McLaren domineert eigenlijk al het gehele seizoen, en Ferrari heeft zelfs nog geen race gewonnen dit seizoen. Toch leek het er in Hongarije op dat er een kans was voor Leclerc om aan het langste eind te trekken. De Monegask had namelijk nog de leiding in handen na de openingsfase en ook had hij de snelheid om een klein gaatje te slaan richting Oscar Piastri.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch ging het in de laatste stint compleet de verkeerde kant op voor Leclerc. Spontaan leek hij alle snelheid kwijt, zo erg dat hij zelfs niet meer op het podium kon finishen. We hoorden dan ook hoe Leclerc ronduit chagrijnig was op de radio. Schmidt kijkt terug op de race van Leclerc. 'Het radiobericht van Leclerc was ook al een beetje verdacht', zo begint de Duitser tegenover Formel1.de. 'Hij zei: jongens, ik had het probleem anders opgelost, dus hij moet het probleem eigenlijk gekend hebben', zo legt Schmidt uit over de situatie van de Ferrari-coureur.
'Ik denk dat ze weer te laag hebben gezeten met de auto', zo vervolgt hij. 'Daardoor kwamen ze waarschijnlijk weer in de problemen met de bodemplaat. Leclerc moest natuurlijk ook heel snel rijden om de McLarens voor te blijven. Toch denk ik niet dat hij de race had gewonnen, ook niet als hij hetzelfde tempo had kunnen rijden als in de eerste twee stints', zo verklaart de journalist. 'Piastri had hij waarschijnlijk verslagen, maar Norris denk ik niet. Norris reed natuurlijk een andere strategie ten opzichte van Leclerc. Dat betekent dat hij Norris in had moeten halen, waarom zou dat met een Ferrari beter gaan dan met een McLaren?'
Russell kwam met dezelfde theorie
Schmidt hoorde ook vanuit George Russell dat dit misschien speelde bij Leclerc. 'Russell kwam na de race ook met deze theorie', aldus de Duitser. 'Misschien wilde Ferrari gewoon een diskwalificatie voorkomen met deze tactiek en heeft Russell een tijdje kunnen observeren achter Leclerc. Dat zal waarschijnlijk de verklaring zijn. Verder is het enige wat ik kan bedenken dat het iets te maken heeft met de nieuwe achteras, die later in de race slechter werd. Maar zoals ik al zei, het is waarschijnlijk wat ik net vertelde over de rijhoogte van de Ferrari', zo concludeert Schmidt.
Na de race zei Leclerc dat er problemen waren met het chassis, maar Schmidt denkt dat dit afgesproken was. 'Dat klonk een beetje als afgesproken communicatie', aldus Schmidt. 'Ik denk dat er een kleine hersenspoeling heeft plaatsgevonden in de tijd dat hij van zijn auto naar de tv-interviews ging. Ik denk dat hij in de auto zei wat hij op dat moment voelde. Dat was eerlijker dan wat hij achteraf heeft verteld', zo concludeert de journalist over de situatie tijdens de Grand Prix van Hongarije.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties