Bij het team van Mercedes leken er op de eerste officiële dag van het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan vrij weinig overeenkomsten te zijn tussen de twee coureurs. Lewis Hamilton kwam in de eerste eerste vrije training uit de bus als tweede snelste rijder en in de tweede sessie was hij de derde snelste coureur. Teamgenoot George Russell beleefde een heel andere vrijdag. Trackside Engineering Director van Mercedes, Andrew Shovlin, kan dan ook geen rode draad door de dag spannen.
Het 2024-seizoen kent vier topteams. Red Bull Racing, McLaren, Ferrari, en Mercedes nemen het allemaal tegen elkaar op. Het seizoen startte moeizaam voor het team van Mercedes, maar inmiddels weet de Duitse renstal zich redelijk staande te houden tussen haar concurrenten. De strijd tussen de vier is om te snijden en Shovlin verwacht niet dat dat anders zal zijn in Bakoe. 'Net als in voorgaande races ziet het er vooraan erg krap uit als het gaat om de enkele rondes', schrijft hij op de website van het Mercedes-team.
Twee verschillende vrijdagen
Na als tweede en derde snelste uit de bus te zijn gekomen in de twee sessies is het vanzelfsprekend dat het Mercedes-team tevreden is met de prestaties van Hamilton. 'Hamilton had twee redelijke sessies en eindigde de dag tevreden. Zijn snelheid zag er goed uit al zijn er een paar vlakken waar er verbetering mogelijk is. Al met al zijn we tevreden met hoe dit weekend van start is gegaan. Net als in voorgaande races het geval was, lijkt het vooraan erg krap te zijn als het gaat om de enkele rondes dus we zullen vannacht hard werken om ieder beetje rondetijd uit de auto te kunnen halen.'
Hamtilons teamgenoot George Russell beleefde een heel andere vrijdag en dat is ook Shovlin niet ontgaan. De Britse coureur kwam in de eerste sessie als achtste en in de tweede sessie als negende snelste coureur uit de bus. Een flink gat met zijn teamgenoot, dus. 'Russell had een uitdagende dag', schrijft Shovlin. 'Hij was niet echt tevreden met de balans van de auto in de eerste trainingssessie dus hebben we gedurende die sessie geprobeerd de balans te verbeteren.'
De inspanningen van het team leidden helaas tot weinig resultaat. 'Kort nadat de eerste sessie was afgelopen, viel ons een probleem met de power-unit op dat ons deed besluiten om de motor te vervangen voorafgaand aan de tweede trainingssessie. Helaas kostte deze onderneming Russell 25 minuten aan waardevolle tijd op de baan. Het lukte dan wel om op twee typen banden te rijden, maar aan het volledige programma zijn we niet toegekomen. We zullen op zaterdag proberen om een deel van die verloren tijd goed te maken in de derde vrije training, sluit Shovlin af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties