Szafnauer begrijpt beslissingen wedstrijdleiding in Australië: 'Regels zijn regels' Formule 1
Formule 1

Szafnauer begrijpt beslissingen wedstrijdleiding in Australië: 'Regels zijn regels'

Szafnauer begrijpt beslissingen wedstrijdleiding in Australië: 'Regels zijn regels'

Otmar Szafnauer vindt de regels rondom het finishen van een Formule 1-race prima zoals ze nu zijn. Het team van Alpine was tijdens de Grand Prix van Australie één van de grootste verliezers, maar desondanks geeft de baas van Pierre Gasly en Esteban Ocon niet af op de huidige regels. Szafnauer zou het niet correct vinden als de regels ineens tijdens de race zouden worden aangepast.

Wat zo mooi had kunnen zijn, eindigde voor Alpine in een ramp. Gasly en Ocon leken op weg om een flink aantal punten te scoren voor de Franse renstal, maar vlak na de tweede herstart moest het duo, na een onderlinge botsing, noodgedwongen de strijd staken. Mede door de crash van tweetal besloot de wedstrijdleiding voor de derde keer de rode vlag te tonen, terwijl er nog slechts één ronde verreden moest worden. De stewards besloten de race toch te herstarten en de laatste ronde achter de safetycar af te leggen in de volgorde van de vorige herstart. Maar omdat de beide bolides van Alpine niet langer deel konden nemen, verliet het team Australië zonder punten.

Het was een bittere pil om te slikken voor Szafnauer. Er was na afloop van de GP van Australië veel kritiek op het handelen van de wedstrijdleiding, maar daar wil Szafnauer niet aan meedoen. Hij vindt de regels 'prima zoals ze zijn'. 'De regels zijn hoe ze zijn, en hoe ze ook zijn, je kunt ze tijdens de race niet veranderen', begint Szafnauer tegenover Autosport.com. 'Als je in deze situatie zegt: oké laten we de regels veranderen, want dat zou hebben geholpen, zullen er andere situaties zijn waarin het tegenovergestelde gebeurt. Mijn ware overtuiging is dat we deze scenario's kunnen hebben. Je moet in het begin de regels bepalen en je er dan aan houden', is hij duidelijk.

Alpine drong wel aan op beëindigen race na laatste rode vlag

Dat Szafnauer het handelen van de wedstrijdleiding verdedigt, betekent overigens niet dat Alpine geen poging heeft ondernomen om de stewards te overtuigen om de race te beëindigen na de laatste rode vlag. 'We hebben daar zeker op aangedrongen omdat we er dan goed bij zouden staan. De tweede safetycar-lijn was voor bocht één, dus Pierre zou waarschijnlijk vierde zijn geweest of zoiets. Maar ik denk dat ze de juiste beslissing hebben genomen. Dat zijn de regels, dus je moet je aan de regels houden', aldus Szafnauer.

De Alpine-baas heeft er overigens geen problemen mee als de regels worden aangepast na de GP van Australië en zelf geeft hij ook suggestie. 'Als we de regels gaan veranderen, dan zou ik het veranderen in een race over 55 ronden. Dat is wat ik zou doen', grapt hij.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws