Tanabe begrijpt motorwissel Mercedes in Baku niet: 'Waarom nu al?' Formule 1
Formule 1

Tanabe begrijpt motorwissel Mercedes in Baku niet: 'Waarom nu al?'

Tanabe begrijpt motorwissel Mercedes in Baku niet: 'Waarom nu al?'

Toyoharu Tanabe begrijpt niet waarom Mercedes tijdens het vorige Grand Prix-weekend in Baku al de motoren wisselde in haar eigen auto's en die van de klantenteams. De technisch directeur van Honda vindt het persoonlijk vroeg in het seizoen om de krachtbron te verwisselen. Hij zou graag willen weten waarom zij eerder dan de Japanse motorbouwer hun motoren vervingen.

Mercedes en tevens Ferrari besloten in de hoofdstad van Azerbeidzjan om de motorblokken te vervangen bij de teams die er gebruik van maken. Een team mag maar drie motoren gebruiken verspreid over 23 Grands Prix. Een logischere verdeling van motorwissels bestaat volgens Tanabe wel om zonder straffen door het seizoen heen te komen. Het besluit van de twee concurrenten begrijpt de Japanner dan ook niet.

'Aan de kant van Honda zou ik graag willen weten waarom zij nu al in Baku in motoren hebben omgewisseld', vertelt Tanabe in gesprek met The Race. 'Het aantal races op de kalender is 23. Het is makkelijker om zeven of acht races te kiezen als uitgangspunt, want Baku was alleen nog maar de zesde race. Vergeleken met andere jaren doen zij het nu eerder dan ons. Ik heb geen idee waarom dat nu anders is.'

Honda komt geen problemen tegen in motorblok

Het blijkt dat Honda niet zit te wachten op de vraag dat zij niet al hebben gewisseld, maar eerder op de vraag waarom Mercedes dat wel al heeft gedaan. Het leek erop dat de Duitse motorbouwer profijt zag in het verwisselen van de motor in een dusdanig vroeg stadium van het jaar. Honda was in het verleden iets conservatiever met de motoren, maar kan nu meer vermogen leveren én daar bovenop langer doorgaan met dezelfde krachtbron.

'We hebben nog geen problemen gezien tijdens de eerste zes races', vertelt Tanabe verder. 'Gasly had er misschien één, maar daarnaast zijn we niks tegengekomen. One betrouwbaarheid is flink verbeterd vergeleken met andere jaren. Vorig jaar was iets anders, maar ten opzichte van 2019 voel ik me veel meer comfortabel met de betrouwbaarheid en het vermogen.'

Tanabe kijkt terug naar lastige tijd Honda

En in het verleden was het inderdaad héél anders voor Honda. Toen ze in 2015 terugkeerden in de sport bij McLaren was het bijna elke sessie wel weer raak met een kapotte krachtbron. Die tijden liggen nu achter de rug en daar is Tanabe zeer tevreden mee: 'Vergeleken met toen we weer terugkeerden, waren onze prestaties, ja, wat kan ik zeggen? Je weet nog wel hoe dat ging', grapt de technisch directeur.

'Nu staan we bovenaan in beide kampioenschappen. We hebben onze prestaties flink weten te verbeteren. Er is nog maar één derde van het seizoen voltooid en het scheelt maar een paar punten. Het feit dat we deze posities hebben weten te bereiken, is echter iets goeds voor de mensen bij Honda, bij het Formule 1-project en het team in het algemeen', aldus een opgeluchte en tevreden Tanabe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws