Update | Hirscher omschrijft gelijkenissen met Red Bull en Verstappen Formule 1
Formule 1

Update | Hirscher omschrijft gelijkenissen met Red Bull en Verstappen

Update | Hirscher omschrijft gelijkenissen met Red Bull en Verstappen

Helmut Marko heeft interessante details vrijgegeven over Max Verstappens prestaties in de cockpit in de F1. De Oostenrijker gaat voor een Red Bull Racing-special in gesprek met Alpine-skiër Marcel Hirscher, die hem enkele bijzondere vragen stelt over de Red Bull-coureur. Marko geeft een unieke eigenschap van de Limburger vrij, legt uit hoe het voelt om in een F1-cockpit te zitten en maakt zich totaal geen zorgen over de tweede race op de Red Bull Ring.

Eerst onthult Marko een unieke eigenschap van de Nederlandse racewinnaar. Bandenmanagement is in de hedendaagse Formule 1 een zeer belangrijk punt en wanneer een setje rubber niet op de juiste temperatuur zit, kost dat veel tijd op het circuit. Temperatuur krijgen in de banden is voor Verstappen echter een koud kunstje, stelt de Red Bull-scout: 'Bijna iedereen moet dit doen met elektrische dekens, maar Verstappen kan dit met zijn rijstijl.'

'Als hij de vraag van zijn race-ingenieur krijgt om zijn rechter achterband vijf graden te koelen, dan kan hij dat zonder tijd te verliezen', aldus Marko, die dit specifiek als eigenschap benoemt van Verstappen. De meeste coureurs weten de banden wel te koelen, maar laten in het proces tijd liggen omdat er nou eenmaal minder van het rubber gevraagd kan worden als ze koeler moeten. Verstappen past zijn rijstijl blijkbaar aan om dit te voorkomen.

Hitte in de cockpit in de F1

De Red Bull-skiër waar Marko mee in gesprek is vraagt zich geheel terecht af hoe een coureur zich in de cockpit voelt. Marko laat weten dat vooral hoge temperaturen voor de coureurs flink ongemakkelijk kunnen worden: 'Er vinden nog wel eens verhitte duels plaats, in de letterlijke zin van het woord. Het kan tot wel vijftig graden worden in de cockpit tijdens de start of achter een safety car.'

Er is een oplossing, maar daar waagt Red Bull zich niet graag aan: 'Het installeren van koeling zou kunnen, maar dan wordt Adrian Newey gek. Dat risico willen we niet nemen', vervolgt Marko lachend. Het installeren van koeling voor de coureur zou op ontwerpgebied dusdanig veel inspanning kosten dat Red Bull haar topontwerper met de vraag niet lastig wil vallen. Daarnaast hebben alle coureurs er natuurlijk last van.

Red Bulls 2021-seizoen

Red Bull lijkt na een derde van het seizoen een uitstekend jaar tegemoet te gaan. De Grand Prix van Stiermarken werd met overtuiging gewonnen door de Oostenrijkers en Marko meldt dat de overwinning zo rechtdoorzee was als dat deze eruit zag: 'De overwinning van Red Bull in Stiermarken leek relatief eenvoudig, en was dat ook. Verstappen hoefde in Spielberg de limieten niet op te zoeken en kon zonder hevig zweten over de eindstreep komen.'

'Over de volgende race maken wij ons dan ook geen zorgen. We hebben nu een auto die op elk circuit kan winnen', concludeert de man uit Graz. In de voorgaande jaren lukte het Red Bull niet om goed uit de startblokken te komen. Halverwege het seizoen vonden ze dan aansluiting bij titelconcurrent Mercedes, maar dan was de achterstand vaak te groot. Dit jaar zit het team van Verstappen er vanaf Bahrein al bij.

Update 10.55u (05/07) | Hirscher omschrijft gelijkenissen met Red Bull en Verstappen

Marcel Hirscher vindt het verbazingwekkend hoe complex de Formule 1 is. De Alpine-skiër sprak recentelijk met Helmut Marko over de prestaties van Max Verstappen en zijn team. Hij heeft sindsdien parallellen kunnen trekken met zijn eigen actieve WK-carrière. Zo is bijvoorbeeld bij beide sporten de afstelling van de auto of ski's heel belangrijk.

Terugkijkend bij Krone naar het gesprek met Marko, zegt Hirscher er een hoop van te hebben geleerd: 'Na de eerste race in Oostenrijk had ik een goed en informatief gesprek met Marko. Ik kreeg interessante achtergrondinformatie en leerde nieuwe dingen. Het is verbazingwekkend hoe complex de sport is en met hoeveel nauwgezetheid en aandacht voor detail deze gepaard gaat.'

Hirscher kon na afloop van het gesprek enkele gelijkenissen trekken met zijn eigen ski-carrière. 'Met de juiste afstelling is de kans op de overwinning groter, ook als de coureur daar een heel groot deel van uitmaakt. Net als bij het skiën zie ik een fifty-fifty verdeling. Je moet op het juiste moment de juiste beslissing nemen, terwijl je werkt met hoge snelheden en G-krachten. Een portie moed hoort altijd bij de professionele sport. Ook nieuwe dingen proberen en altijd proberen de concurrentie een stap voor te zijn. Het zijn allemaal eigenschappen die ik leef en nastreef.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws