lewis hamilton fred vasseur ferrari 2025 miami Formule 1
Formule 1

Vasseur geeft verklaring voor lange radiostilte na vraag Hamilton

lewis hamilton fred vasseur ferrari 2025 miami

De samenwerking tussen Lewis Hamilton en zijn engineer Riccardo Adami was na afloop van de Grand Prix van Monaco opnieuw onderwerp van gesprek. De zevenvoudig wereldkampioen vroeg op een gegeven moment of zijn engineer boos op hem was, maar daarop bleef het heel lang stil. Dit voedde de geruchten omtrent de positie van Hamilton bij Ferrari, maar volgens teambaas Frédéric Vasseur is er een simpele verklaring voor de stilte op de boordradio.

Hamilton kwalificeerde zich op zaterdag als vierde, maar moest de race op zondag vanaf de zevende plek aanvangen nadat hij een gridstraf had gekregen vanwege een moment met Max Verstappen in Q1. De 40-jarige Brit zat zijn rivaal van 2021 in Massenet in de weg, terwijl deze aan een snelle ronde bezig was. Na de eerste serie pitstops had Hamilton al twee van zijn drie verloren plekken goedgemaakt, maar in het vervolg van de race zou hij zich geen moment meer mengen in de strijd om de topklasseringen.

Na zijn laatste pitstop liep de achterstand op de top vier alleen maar verder op en op een gegeven moment wilde de coureur uit Stevenage weten of het verschil met de top vier een minuut was, maar daarop kreeg hij niet direct een duidelijk antwoord, waarna de gepikeerde Hamilton zijn vraag nogmaals stelde. '48 seconden', was vervolgens de korte respons van Adami, die later in de race zelfs helemaal niets meer zei toen Hamilton wilde weten of zijn engineer boos op hem was.

Vasseur verklaart 'radiostilte'

In de F1-paddock zag men dit als de bevestiging dat de relatie tussen Hamilton en Ferrari gespannen is. De boordradio's tussen de zevenvoudig wereldkampioen en Adami in Monaco zorgden opnieuw voor commotie, maar volgens Vasseur is er niets aan de hand en hij verklaart de stilte op de radio. 'Als de coureur tussen bocht één en bocht drie iets vraagt, dan kunnen we pas antwoorden op het moment dat de rijder in de tunnel is. Dit deden we om te voorkomen dat we in een bocht tegen hem zouden spreken', zegt de 56-jarige Fransman tegenover de verzamelde media.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vasseur verklaart stilte over de boordradio: 'Het is niet dat we een biertje zaten te drinken'
Hamilton in gesprek met Vasseur.

Vasseur stelt dat dit van tevoren al was afgesproken. 'Het is niet dat we zaten te slapen en we zaten ook geen biertje te drinken op de pitmuur', verzekert de Ferrari-teambaas. 'We hebben van tevoren met hem (Hamilton, red.) besproken in welke sectie van de baan we met hem zouden spreken.' Vasseur vindt dat er ook niet te veel gezocht moet worden achter de gesprekken over de boordradio. 'Ik heb na de race met hem gesproken en hij was helemaal niet boos', aldus de Fransman.

Tevreden met P2

Aan de andere kant van de Ferrari-garage liep het een stuk voortvarender. Charles Leclerc eindigde achter Lando Norris als tweede in zijn eigen Monaco, al was de thuisheld daar niet geheel blij mee. Vasseur denkt echter dat de 27-jarige Monegask niet veel meer had kunnen doen. 'Door de moeilijkheden in Miami en Imola hadden we aanvankelijk geen al te hoge verwachtingen, maar we hebben deze na de vrije trainingen wel wat bijgesteld.'

Leclerc was in alle oefensessies immers de sterkste man en de Ferrari-coureur gold dan ook als de grote favoriet voor de poleposition op de belangrijkste zaterdag van het jaar. Die poleposition leek er ook te komen, maar Norris troefde de thuisheld in de slotfase toch nog af. 'We baalden zaterdag natuurlijk van de tweede plaats', geeft Vasseur toe. 'Maar eerlijk gezegd denk ik dat we vandaag alles hebben gedaan wat we konden. We konden vanaf P2 eigenlijk niet meer verwachten, behalve als er iets zou gebeuren. We konden vandaag in ieder geval niet veel meer vragen van Charles en het team', besluit Vasseur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws