ferrari-fred-vasseur-gp-belgie-2025-vrijdag Formule 1
Formule 1

Vasseur heeft bepaalde indruk gekregen van Verstappen: 'We kwamen in zijn kielzog'

ferrari-fred-vasseur-gp-belgie-2025-vrijdag

Frédéric Vasseur is niet bang om zijn mening te geven. De teambaas van Ferrari sluit zich dan ook niet zomaar aan bij de heersende opvatting over de impact van Ferrari’s nieuwste update. Toch lijkt de uitslag van de sprintkwalificatie wel in een bepaalde richting te wijzen. Tijdens dat onderdeel van het weekendformaat kreeg Vasseur bovendien een andere indruk van Max Verstappen.

Bij de Italiaanse tak van Motorsport.com geeft Vasseur zijn analyse over de sprintkwalificatie in België. 'Ik denk dat Charles een goede ronde heeft gereden. We hadden het in het begin van de ronde een beetje moeilijk, maar daarna kwamen we weer in het kielzog van Verstappen terecht en ik denk dat Max agressiever is in de kwalificatie dan in de race. Het is ook waar dat Piastri vliegt. Hij heeft enorme voorsprongen op iedereen en bevindt zich op een andere planeet.'

Opvallende verklaring over Verstappen

Die verklaring over Verstappen is best opvallend. We zijn benieuwd of Vasseur zondagavond nog altijd er zo over denkt, maar ondertussen concentreert de Fransman zich vooral op zijn eigen team. '"Er is ruimte voor verbetering, en we hebben slechts een paar ronden met de nieuwe ophanging gereden. We moeten blijven werken om te begrijpen hoe we deze het beste kunnen laten functioneren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari-lewis-hamilton-gp-belgie-2025-vrijdag-6
Hamilton beleefde een teleurstellende sprintkwalificatie.

Voor Lewis Hamilton verliep de sprintkwalificatie ronduit teleurstellend: hij overleefde SQ1 niet eens. 'Meer nog dan de tweede ronde van Lewis was de eerste ronde het echte probleem. Hij had zes tienden voorsprong op Charles, maar verloor de controle over de auto in bocht 15. Dat gebeurde vlak nadat Antonelli van de baan raakte en veel grind op het circuit achterliet.'

Incident Antonelli had mogelijk invloed op Hamilton

Heeft het incident van Antonelli dan invloed gehad op Hamiltons fout? 'Ik weet niet of dat een rol speelde, maar direct daarna maakte Lewis de fout. Het had een sterke ronde kunnen zijn. Het zou natuurlijk beter zijn geweest om met beide auto's vooraan te starten om waardevolle data te verzamelen over de afstelling van de ophanging'. Vasseur blijft realistisch over de sprintrace. 'Lewis start achteraan en het wordt moeilijk om in te halen, maar het weekend is nog lang.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari-lewis-hamilton-charles-leclerc-gp-belgie-2025-vrijdag-3
Leclerc lijkt beter om te gaan met de aangereikte middelen dan Hamilton.

De onder vuur liggende teambaas heeft al meerdere keren verwezen naar de nieuwe ophanging. Wat opvalt, is dat Leclerc dit seizoen beter lijkt om te gaan met het beschikbare materiaal dan Hamilton. De uitslag van de sprintkwalificatie suggereert dat dit ook geldt voor de nieuwe ophanging, die mogelijk beter aansluit bij de rijstijl van Leclerc. Hamilton zal mogelijk meer moeite hebben hebben om de juiste afstelling te vinden.

Ferrari moet ophanging optimaal laten werken

Vasseur gaat echter niet mee in die analyse. 'Ik denk het niet.' Hij zag in de vrije training ook bij andere teams weinig overtuiging op het vlak van aerodynamische belasting. 'Het is de eerste keer dat we zulke verschillen in belasting op dit circuit zien. Max had weinig belasting, net als Ocon. Wat betreft de achterwielophanging hadden we op beide auto's dezelfde afstelling. Het is aan ons om te begrijpen hoe we die optimaal kunnen laten werken en een goed compromis kunnen vinden. Daarvoor moeten we wel meer ronden rijden.'

Vasseur is er wel van overtuigd dat de nieuwe ophanging een stap in de juiste richting is. 'Ja, zeker. De gegevens die we hebben verzameld, komen overeen met de verwachtingen, en dat is positief.' Tegelijk plaatst hij daar een belangrijke kanttekening bij. 'Iedereen hier heeft updates meegebracht. Dat betekent dus dat als je een update ontwikkelt die je drie tienden winst oplevert, dat niet automatisch betekent dat je op de baan ook drie tienden sneller bent, omdat de concurrentie óók vooruitgang heeft geboekt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws